پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797341120170522The Elements of Peace and Coexistence in Islamic thoughtsبنیانهای صلح و همزیستی در اندیشه اسلامی با تاکید بر دیدگاه امام خمینی (ره)72953737FAیحیی فوزیاستاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20161031<span>In the world today the violet actions of Takfiri groups, which are happening by the label of Islam led to important consequences. These consequences not only were the reason for spreading violence and massacres against innocents, caused Islamophobia and greater violence ever against Muslims in some western countries. Theoretically, an important unanswered question attracts the attention is the relation of these actions to Islamic thoughts. In other words the most important question arises about communicating others in the field of political and international thoughts of Islam is whether the fundamental element of Muslim relations with others is based upon war or peace. Answering this question can solve many problems of Muslims in communication with others around the globe. There are two theories from Muslim thinkers in order to answer this question; a group of thinkers based on different verses of Quran on Jihad believe in the essence of war in relation with others. This attitude is highly visible amongst Salafi-Takfirists, Wahhabi-Jihadists and some infamous groups such as al-Qaida and ISIS. In contrast with the previous attitude a group of Muslim thinkers not only criticize the previous beliefs, but also insist on the essence of peace in relation with others. To prove his claim, the latter group used verses of Quran in which peace is highlighted as a superior issue in relations. The aim of this</span><br /><span>article is to review the foundations and the fundamentals, specifically anthropological, theological, mystical and juridical fundamentals of the second attitude. The main question this article wants to answer is: what are the theoretical foundations to prioritize peace in international relations based on Islamic political thoughts? The author used analytical and document-based approaches to answer this question.</span><span> </span><span>این مقاله به بررسی جایگاه صلح و جنگ در اسلام میپردازد. گروهی از مسلمانان با استناد به آیات متعدد قرآن در مورد جهاد، بر اصالت جنگ در روابط با دیگران تأکید دارند که این نوع نگاه را میتوان در بین جریانات سلفی تکفیری و وهابی جهادی و جریاناتی همچون القاعده و داعش بخوبی مشاهده کرد اما در مقابل این نگرش، بخشی از متفکران مسلمان با نقد دیدگاه مذکور بر اصالت صلح در اسلام تاکید می کنند که این مقاله به بررسی بنیانهای معرفتی کلامی، عرفانی و فقهی آنها میپردازد.سؤال اصلی این پژوهش آن است که: اولویت دادن به صلح در اندیشه متفکران مسلمان مبتنی بر کدامین بنیانهای نظری میباشد؟ این مقاله با روشی تحلیلی تلاش میکند به این سؤال براساس اندیشههای امام خمینی به عنوان یک اندیشمند بزرگ مسلمان، معمار و تئوریسین انقلاب اسلامی در ایران پاسخ دهد. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که اصالت صلح مثبت و همزیستی مسالمتآمیز در روابط بینالمللی دارای بنیانهای محکم انسان شناسانه، کلامی، عرفانی و فقهی در اندیشه سیاسی اسلام میباشد.</span>https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_53737_cf5a178f3cbcccfed03ded59049f9c39.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797341120170522Limitations of the Moderation Discourse in Forming Regional Peace (With Emphasis on Iran and GCC Relations)محدودیتهای گفتمان اعتدالگرایی در ایجاد صلح منطقهای (با تاکید بر روابط ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس)315753738FAرضا اختیاری امیریاستادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندرانJournal Article20161006a new paradigm in the foreign policy arena, namely the moderation discourse. The research question addresses what moderation means? And, what are the limitations of the discourse in improving relations with Persian Gulf Cooperation Council (GCC) and eventually establishing regional peace and demolishing the violence?<br />This research, through utilizing the primary and secondary sources, argues that the moderation discourse is combination of idealism and realism, which balance and equilibrium form its nodal point. In addition, the research, through combination of theories of “constructivism” and “regional security complex” states that with regards to the new geopolitic of the Middle East, political elites of Iran and GCC view each other as “others” and therefore they enjoy different perceptions regarding regional security. This has led to security problem, and so each of the states are pursuing contradictory approaches for establishing regional peace and stability. The following outcome, with regards to interdependence of the regional security, is increasing of tensions, competitions, hostility, and eventually boosting violence and disintegration between these states.با شروع به کار دولت یازدهم، اعتدالگرایی به گفتمان غالب در عرصه سیاست خارجی ایران تبدیل گردید. سؤال پژوهش حاضر بر این مبنا قرار گرفته است که گفتمان اعتدالگرایی به چه معناست؟ و این گفتمان در بهبود مناسبات ایران با شورای همکاری خلیج فارس و متعاقبا برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه و ایجاد منطقه عاری از خشونت با چه موانع و محدودیتهایی مواجه میباشد؟<br /> این پژوهش با بهرهگیری از روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع دست اول و ثانویه، گفتمان اعتدالگرایی را تلفیقی از آرمانگرایی و واقعگرایی تعریف میکند که توازن و تعادل بین آنها دال مرکزی این خرده گفتمان را تشکیل میدهد. پژوهش حاضر همچنین با ترکیب رهیافت نظری سازهانگاری و «مجموعۀ امنیتی منطقهای» استدال میکند که در حال حاضر، تحت ژئوپلتیک جدید خاورمیانه، نخبگان سیاسی ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس یکدیگر را به عنوان «دیگری» در نظر گرفته که برآیند آن شکلگیری برداشتها و ادراکات متفاوت از مقوله امنیت در منطقه میباشد. چنین برداشتهایی منجر به «معضل امنیتی» شده و در نهایت، دولتهای مذکور را به سمت اتخاذ رهیافتهای متعارض جهت تأمین صلح و ثبات منطقهای رهنمون ساخته است. پیامدهای چنین رویکردی تاکنون، با توجه به بهم پیوستگی امنیت کشورهای منطقه، تشدید تنشها، رقابتها، خصومتها و در آخر افزایش خشونتها و واگرایی بین این کشورها بوده است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_53738_daa1e084783d12ee9c6913e5dd262588.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797341120170522A Reinterpretation of West-toxication of Jalal Al-e Ahmad in the Light of the Concept of Dialogism with Self and Otherبازتفسیر مفهوم غربزدگی جلال آل احمد در پرتو مفهوم دیالوجیستی خود و دیگری597453739FAگیتی پورزکیاستادیار پژوهشکدۀ امام خمینی(س) و انقلاب اسلامیJournal Article20170203<span>The present paper is an attempt to reinterpret the concept of West-toxication as explained by Jalal Al-e Ahmad by relying on the concept of Bakhtin’s dialogism with self and other to offer a new interpretation of this concept. Besides, through this research the applicability of the concept of self and other dialogism is also measured and through such measurement it will be shown how dialogism can be used as a method and theory for interpretation and hermeneutics of a text which is interpreted differently through other methods. Bakhtin’s dialogism is achieved through three aspects: self, other and dialogue with the self and other. Through this theoretical tool, in the first place, it is argued that first of all, Al-e Ahmad had to look at the other for self-knowledge in the form of existence. Secondly, the customary perception of Al-e Ahmad, as an anti-Western thinker is not a perfect perception. Through using theory of Bakhtin’s dialogism, one can conclude that Al-e Ahmad more than being against the West, protests the kind of tarnished, unequal dialogue and relationship between the East and the West. His suggests that the East should become a player and create an equal dialogue. This is possible through the concept of originality.</span><span>در این مقاله با استفاده از مفهوم دیالوجیستی باختینی "خود" و"دیگری" تلاش میکنیم تا به بازخوانی مفهوم غربزدگی مورد نظر جلال آل احمد بپردازیم و تفسیر تازهتری از این اثر را ارائه کنیم. علاوه بر این، در ضمن این کار با به کار بستن مفهوم دیالوجیستی خود و دیگری در عمل، قابلیت این مفهوم را نیز ارزیابی میکنیم و با چنین سنجشی نشان خواهیم داد که چطور با استفاده از دیالوجیسم به مثابه روش و در عین حال نظریه متوان دست به تفسیر و تاویل متونی زد که در فقدان این روش معانی دیگری بدانها نسبت داده میشده است.</span><br /><span>دیالوجیسم باختین از سه وجه حاصل می شود":خود"، "دیگری" و "گفت وگو و تعامل خودبا دیگری". با استفاده از این ابزار نظری، خواهیم دید که اولا،ً آل احمد برای شناخت خود به شکل اگزیستانس، مجبور به نگاه به دیگری است. ثانیا،ً تصور مالوف از آل احمد به عنوان کسی که غرب ستیز یا ضد غرب است، تصور کاملی نیست. با استفاده از نظریۀ دیالوجیسم باختین میتوان به این نتیجه رسید که آل احمد بیش از آنکه معترض غرب باشد، معترض نوع دیالوگ مخدوش و رابطهی نابرابر غرب و شرق است. البته آل احمد راهحل و پیشنهادی نیز ارائه میکند. راهحل وی بازیگر شدن خود شرقی و ایجاد دیالوگ برابر است. این کار از طریق مفهوم اصالت امکانپذیر میشود.</span>https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_53739_d8c7c19cfe04f3f0f2443ac8ccad31a4.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797341120170522Analyzing the Quality of Representing the concept of Political Legitimacy in the Discourse of Iran’s Constitutional Ulamaتحلیل کیفیت بازنمایی مفهوم مشروعیت سیاسی در گفتمان علمای مشروطه خواه ایران987553740FAمحمدعلی حسینی زادهاستادیار علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیامیر رضائی پناهدانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20171205<span>In the constitutional era, and in the shade of a discursive transition, the attributing relation between the signifiers, signifieds and the referents in the articulatory system of the constitutional Ulama’s discourse was altered and rethought. The constitutional Ulama tried capacity-making and theorizing the new concepts in covering the teachings brought about by the religious texts and the Islamic teachings, found a way for presenting the Urfi subjects (based on human reason and experience) besides the legal bases (based on quote and text). The main question of this research is about the quality of articulating and representing the concept of political legitimacy in these Ulama’s discourse. According to the primary hypothesis, the constitutional Ulama, in the borderline of the modernists and the constitutional Ulama, accepted a kin of political legitimacy based on efficacy and according to this functionalist logic, recognized a government as having legitimacy that in the shade of guarding the holy religion, in two positive and negative aspects, has brought the most security, welfare and common good for the Islamic society. This subject, and during the constitutional era’s evolutions, had effects on the activity process of these Ulama; and, in its procedure provided a base for generating the idea of religious democracy in the Islamic Revolution process and the Islamic Republic era, in the shade of the basic principle of the “people’s right”. The theoretical and methodological framework of this article is based on Van Leeuwen’s Representation theory which has been reinforced with some elements of the social constructionism theory.</span><span>در عصر مشروطیت در سایه یک گذار ابرگفتمانی، رابطه انتساب دالها و مدلولها و مصادیق در سامانه مفصلبندی گفتمان علمای مشروطهخواه متحول و دستخوش بازاندیشی گردید. علمای مشروطهخواه، به ظرفیتسازی و تئوریزه کردن مفاهیم نوین در پوشش آموزههای برآمده از نصوص دینی و آموزههای اسلامی پرداخته و راهی را برای طرح موضوعات عرفی (مبتنی بر عقل و تجربه بشری) در کنار مبادی شرعی (استوار بر نقل و نص) گشودند. پرسش اصلی نوشتار کیفیت مفصلبندی و باز نمایید مفهوم مشروعیت سیاسی در گفتمان این علما است. بر پایه فرضیه موجود، علمای مشوطهخواه، در حد فاصله متجددین و علمای مشروعهخواه، به مشروعیت سیاستوار بر کار آمدی قائله بوده و براساس این منطق کارکرد گرایانه، حکومتی را واجد مشروعیت میدانستهاند که در سایه پاسداشت شرعی مقدس، در دو وجه ایجابی و سلبی، بیشترین امنیت، رفاه و خیر مشترک را برای جامعه اسلامی فراهم آورد.این موضوع در روند فعالیت این علما در جریانان تحولات عصر مشروطه مؤثر بوده و در فراگرد خود زمینه را برای زایش ایده مردم سالاری دینی در جریانات انقلاب اسلامی و عصر جمهوری اسلامی در سایه اصل اساسی «حق الناس» را فراهم آورد. چارچوب نظری و روششناسی این مقاله استوار بر نظریه بازنمایی تئوفنلیوون است که با دقایقی از نظریه بر ساختگرایی اجتماعی تقویت شده است.</span>https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_53740_2c88382fa28d4e43a8997a38ec48f0d6.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797341120170522A Comparative Study on Yemen’s Ansar Allah and Lebanon’s Hezbollah Movementsبررسی مقایسهای جنبش حزب الله لبنان و انصار الله یمن9912653758FAامیر عظیمی دولتآبادیاستادیار گروه جامعه شناسی انقلاب اسلامی، پژوهشکده امام خمینی (س)و انقلاب اسلامیزهره سیفدانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی انقلاب، پژوهشکده امام خمینی )س( و انقلاب اسلامیJournal Article20161204<span>In this article, two contemporary Islamic movement, Yemen’s Ansar Allah (Houthis) and the Lebanon’s Hezbollah are compared with each other. Given the importance of the two Shia movements in the current situation in the Middle East, understanding the Identity (nature), goals, and enemies of the movement is essential through a comparative study and with a conceptual apparatus. Accordingly, has attempted to study and compare these movements with use the Alain Touraine’s conceptual framework about the new social movements. This article method is a descriptiveexploratory and the main question is: What differences and similarities exist between Yemen’s Ansar Allah (Houthis) and the Lebanon’s Hezbollah? The answers to these questions will help us to understand the nature of these two movements that is essential for the Islamic Republic of Iran and compare the two Shiite movement be beneficial in understanding the recent events in Yemen and Lebanon as well as in understanding the role and influence of Shiite movements in social and political events in the Middle East.</span><span>در این مقاله دو جنبش اسلامگرای معاصر(انصارالله یمن و حزب الله لبنان) با یکدیگر مقایسه شدهاند. با توجه به اهمیت این دو جنبش شیعی در شرایط کنونی منطقه خاورمیانه، شناخت هویت (ماهیت)، اهداف و دشمنان این دو جنبش از طریق مطالعه تطبیقی و در قالب یک دستگاه مفهومی ضروری مینماید. بر این اساس، با استفاده از چهارچوب مفهومی آلن تورن، تلاش شده است تا این جنبشها مورد بررسی و مقایسه قرار گیرند. این مقاله به لحاظ روشی از نوع پژوهشهای توصیفی – اکتشافی میباشد و سؤال اصلی آن حول این محور شکل گرفته است که : جنبش انصارالله یمن(حوثیها) و حزب الله لبنان چه تفاوتها و شباهتهایی با یکدیگر دارند؟ پاسخ به این سؤال اولا،ً ما را در شناخت ماهیت این دو جنبش که برای نظام جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت حیاتی میباشد، یاری میرساند و ثانیا مقایسه این دو جنبش شیعی در فهم تحولات اخیر کشورهای یمن و لبنان و همچنین در فهم نقش و تأثیر جنبشهای شیعی در تحولات سیاسی اجتماعی منطقه خاورمیانه، مثمر ثمر خواهد بود.</span>https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_53758_90ea0711d6519284a5cf49f8d9c3c9ce.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797341120170522Analyzing the Quality of Representing the concept of Political Legitimacy in the Discourse of Iran’s Constitutional Ulamaالگوی نظاممند مدیریت شهری در کشور بر اساس اندیشه امام خمینی (ره)12716553762FAمحمد آیینیکاندیدای دکتری شهرسازی و کارشناس ارشد مدیریت شهری، مدرس دانشگاه امام صادق علیه السلاممحمد عبدالحسینزادهکارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت گرایش دولتی و سیاستگذاری عمومی، دانشگاه امام صادق علیه السلامJournal Article20161101Islamic urban management is an Obscure concept, lacking a functional and nontransparent definition that does not have a comprehensive description of its dimensions. In general, a comprehensive theoretical framework is not presented that illustrates the nature and complexity of urban management comprehensively. This paper with considering the importance of urban management, seeks to provide a comprehensive systematic pattern for Islamic urban management based on the Thought of Imam Khomeini (RA).This research is done by using the grounded theory method. In grounded theory with using Strauss and Corbin approach, we try to extract the systematic pattern of urban management in the country based on the speech of Imam Khomeini.<br />By studying Imam Khomeini’s speech and extraction of more than 150 initial concepts, in the selective coding of these classification extract 23 axial codes and describes and Explained each of which follows the categories of the systematic model (causal conditions, ground conditions, strategies, intermediate conditions, and outcomes).<br />With the systematic analysis is found that for achieving good urban management in the country should be comprehensive and holistic. In the view of Imam Khomeini justice and addressing the Poor and oppressed are the foundation of urban management. In order to achieve this goal, first of all should be considered Factors such as awareness of the people, selection Best executives, responsibility of the people and managers, etc. also we use strategies such as Islamism, service-oriented, anti-corruption, Unity and empathy, etc. And it is necessary to prevent the entrance of intellectual and ideological mistakes to the positions of urban management and corruption of the authorities. Also, avoid waste and address unnecessary things. The outcome of the desired urban management is the realization of Islamic values, the growth and development of cities, the promotion of the international reputation of the Islamic Republic of Iranمدیریت شهری اسلامی انگارهای است مبهم، فاقد تعریفی کاربردی و غیرشفاف که توصیفی فراگیر از ابعاد آن وجود ندارد. به طورکلی چهارچوب نظری جامعی که ماهیت و پیچیدگی مدیریت شهری را به طور جامع نشان دهد، ارائه نشده است. در این مقاله با در نظر گرفتن اهمیت مدیریت شهری، درصدد است که الگوی نظاممند جامعی را برای مدیریت شهری اسلامی بر اساس نظریات و دیدگاههای حضرت امام خمینی ارائه دهد.<br /> این پژوهش با بهرهگیری از روش داده بنیاد انجام میشود. در روش داده بنیاد نیز با بهرهگیری از رویکرد استراوس و کوربین، تلاش میشود الگوی نظاممند مدیریت شهری در کشور براساس بیانات امام راحل استخراج شود. با مطالعه بیانات حضرت امام و استخراج بیش از 150 مفهوم اولیه، در کد گذاری انتخابی این مفاهیم طبقه بندی و 23 کد محوری استخراج شد که هرکدام ذیل مقولههای الگوی نظاممند (شرایط علی، شرایط زمینهای، راهبردها، شرایط واسطهای و پیامدها) جای گرفت و تشریح و تبیین گشت. با تحلیل نظاممند مشخص شد که برای تحقق مدیریت شهری مطلوب در کشور باید همه جانبه و کل نگر بود. اساس و بنیاد مدیریت شهری در نگاه امام عدالت و رسیدگی به محرومین و مستضعفین است. برای تحقق این هدف ابتدا بایستی بسترها و زمینههای لازمی چون آگاهی و هوشیاری مردم، انتخاب مدیران اصلح شهری، مسئولیتپذیری مردم و مدیران و... را در نظر گرفت. همچنین راهبردهای اسلامگرایی، خدمت محوری، فساد ستیزی، وحدت و همدلی و... را به کار گرفت. در این میان بایستی از ورود منحرفین فکری و عقیدتی به مناصب مدیریت شهری و فساد مسئولین و همچنین اسراف و پرداختن به کارهای غیرضروری جلوگیری شود. پیامد و نتیجه تحقق مدیریت شهری مطلوب تحقق ارزشهای اسلامی، رشد و آبادانی شهرها، ارتقای وجهه بینالمللی جمهوری اسلامی ایران میشود.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_53762_0cef62d69d088c990e3d21b41f7d9ba4.pdf