پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-79732520151201Interaction with opponents in the political thought of Imam Khomeini (RA)تعامل با مخالفان در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)93439292FAمحمد احسانیاستادیار و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیهJournal Article20161112Considering the importance of constructive engagement with opponents and the need to grow and develop it in the community especially among the youth and politicians, the present paper aimed to evaluate this topic according to the political thought and practical lifestyle of Imam Khomeini (RA). Having interaction with the opponents can be conducted in different ways and what was analyzed in this study was the practical interaction in the political thought of Imam Khomeini which could be observed in the way he treated the opposing groups. Copying the practical lifestyle of Imam Khomeini and applying his political ideas in the socio-political interactions with opponents are of great importance because Imam has always chosen the most appropriate solution based on existing condition. In order to achieve a pattern of Imam's interaction with opposition groups, the library study method was used through analyzing and describing the data obtained from verses and hadiths and especially Imam Khomeini's works. After the preliminaries and the literature, the principles of interaction with opponents according to the ideas of Imam Khomeini were extracted from his books. Imam Khomeini has always applied these principles in engaging with all enemies and he has been committed in keeping his words. Imam during his socio-political life had been faced with various groups of opponents including political and religious opponents. Naturally, these groups were not identical in terms of idea and performance and each one is divided into at least two moderate and extremist groups inside and outside the country and Imam interacted with them differently. Imam also did not interact with moderate and extremist Sunni sects such as Wahhabi and also arrogance and non arrogance groups so in the same way. This diversity in Imam's behavior was based on Quran and the Innocent's (masumin) teachings and which had formed the basis of Imam Khomeini's political idea and practical lifestyle. Because Imam's behavior arose from Quran and hadith and the Prophet and his family's way of life and from the beginning to the end of his life he has always tried to represent a full interpretation of Islam to the world. نظر به اهمیت تعامل سازنده با مخالفان و ضرورت رشد و پرورش آن در جامعه و بهویژه در نسل جوان و سیاستمداران، این موضوع براساس اندیشه سیاسی و سیره عملی امام خمینی(ره) در این مقاله بررسی شده است. تعامل با مخالفان به شیوههای مختلف قابل انجام است و آنچه در این تحقیق مورد واکاوی قرار گرفته، تعامل عملی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) است که در برخورد با گروههای مخالف از ایشان ظاهر شده است. چه اینکه الگوگیری از سیره عملی و کاربست اندیشه سیاسی امام(ره) در تعاملات سیاسی- اجتماعی با مخالفان دارای اهمیت ویژه است که ایشان همواره براساس شرایط موجود مناسبترین شیوه را برگزیدهاند. این موضوع با مطالعات کتابخانهای و استفاده از روش تحلیل و توصیف دادههای به دست آمده از آیات، روایات و مخصوصاً آثار امام خمینی(ره) به منظور دستیابی به الگوی تعامل امام راحل(ره) با گروههای مخالف به انجام رسیده است. پس از بیان مقدمات و کلیات تحقیق، اصول تعامل با مخالفان در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) از آثار ایشان استخراج شده است. این اصول در تعامل با همه مخالفان در اندیشه امام(ره) به کار رفته و در عمل به آن متعهد بوده است. مخالفان به چند گروه مخالفان سیاسی، مخالفان دینی و مذهبی تقسیم شده که امام خمینی(ره) در طول حیات سیاسی- اجتماعی با آنها مواجه بوده است. طبیعی است که این گروهها به لحاظ اندیشه و عملکرد یکسان نبوده و نیستند، بلکه هر کدام حداقل به دو دسته میانهرو و تندرو تقسیم میشود که تعامل با این دو طیف در اندیشه امام خمینی(ره) متفاوت است. مخالفان سیاسی شامل گروههای داخل و خارج کشور است که برخورد امام(ره) با میانهروها و افراطیون یکسان نبوده است. همچنین تعامل امام(ره) با اهل سنت معتدل و افراطی مانند وهابی و نیز با جبهه استکبار و غیراستکبار در سطح جهان تفاوت داشته است. این تفاوت تعامل با گروههای یادشده، مبتنی بر آموزههای قرآن و سیره معصومین(ع) بوده که اساس اندیشه سیاسی و سیرۀ عملی امام خمینی(ره) را تشکیل دادهاند. چه اینکه افکار و رفتار امام(ره) برخاسته از قرآن و حدیث و سیره پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) بوده و از آغاز تا پایان تفسیر کامل از اسلام ناب محمدی(ص) را به جهان ارائه داده است. https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_39292_9af7fa316c762fb098df97da58c04188.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-79732520151201Political Islam discourse according to the ideas of Imam Khomeini (RA), Sayyid Qutb and Malik ibn Nabiگفتمان اسلام سیاسی بر اساس خوانش امام خمینی (ره)، سید قطب و مالک بننبی355639297FAحمید فاضل قانعدانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین، دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلامJournal Article20161112The strategy of returning to Islam in the contemporary era has brought various analyses and approaches to the Muslim community. Although, these endeavors were organized in different intellectual, cultural and religious spaces but formed within the framework of semantic monotheistic system and inspired by the great teachings of Islam. It seems that the viewpoints of Imam Khomeini (RA), Sayyid Qutb and Malik ibn Nabi which have resulted in the creation of revivalist, jihadi and reformist approaches have led the main intellectual and practical trends in the Islamic world. In fact, each of these three perspectives represents a special interpretation of political Islam and the present study will investigate their desired meaning systems and their special articulation of sentences, propositions and signs individually and thereby, the way through which each one became able to reach their own achievements will be demonstrated. Although, rereading of Islam constructs the central signifiers of the three views but the three scholars studied in this paper have achieved different accomplishments. Because their central signifiers or indications have affected other concepts and signs differently and created a different articulation. راهبرد بازگشت به اسلام در دوران معاصر، خوانشها و رویکردهای گوناگونی را در جامعه مسلمان به همراه داشته است. این تلاشها اگرچه در فضاهای متفاوت فکری و فرهنگی و مذهبی سامان یافته، اما همگی در چارچوب نظام معنایی توحیدی و با نگاه به آموزههای والای اسلامی شکل گرفته است. به نظر میرسد دیدگاه امام خمینی ره، سیدقطب و مالک بننبی که به رویکردهای احیاگرایانه، جهادی و اصلاحی منتهی شده است، بیشترین و اصلیترین جریانهای فکری و عملی در جهان اسلام را رهبری میکند. هر کدام از این دیدگاههای سهگانه در واقع، خوانشی ویژه از اسلام سیاسی ارائه میکند و پژوهش حاضر سیستمهای معانی مورد نظر آنان و مفصلبندی ویژه احکام، گزارهها و نشانهها را از نظر هر یک مورد توجه قرار میدهد و از این رهگذر، شیوه رسیدن هر کدام به دستاوردهای خاص خود را نشان میدهد. بازخوانی اسلام اگرچه دال مرکزی هر سه دیدگاه را تشکیل میدهد اما سه اندیشمند مورد نظر این نوشتار، به دستاوردهای متفاوتی دست یافتهاند، چراکه نشانه یا دالّ مرکزی آنان، به گونه متفاوتی سایر مفاهیم و نشانهها را تحت تأثیر قرار داده است و مفصلبندی متفاوتی را پدید آورده است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_39297_b450701f0b71632b269dd0d9ba88ef8e.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-79732520151201Human rights discourse in the Islamic Republic of Iran based on Imam Khomeini's ideaبررسی گفتمان حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اندیشه امام خمینی(ره)578439299FAمحمد کمالی گوکیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20161112In this article, the author aims to examine the discourse of the Islamic Republic of Iran within the framework of human rights based on Imam Khomeini's idea. This can be done through Laclau and Mouffe's discourse analysis by inferring and developing the negation and proof chains. Examining the human right discourse of the Islamic Republic of Iran, we tried to take into consideration the ideas of scholars who have developed. To do this, we investigated this topic through the four key concepts of human rights including freedom, equality, the right to life and human dignity. We firstly studied these four concepts in the form of negation chain which a meaning not accepted by the Islamic Republic of Iran and that's why it's always been faced with human rights violation by the human right discourse of the West. Then, we will formulate the human rights discourse of the Islamic Republic of Iran[1] through the proof chain. The present study aims to reveal the discourse of the Islamic Republic of Iran in the field of human rights in order to respond to doubtful questions on human rights violations by Iran. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[1] . The Islamic Republic discourse in this paper refers to the discourse of Imam Khomeini (RA) as the founder. در این مقاله، سعی شده گفتمان جمهوری اسلامی ایران را در قالب مبحث حقوق بشر بر پایه اندیشه امام خمینی(ره) بررسی شود. این مهم، با توجه به روش تحلیل گفتمانی لاکلاو و موفه در قالب استنباط و تدوین دو زنجیره نفیها و زنجیره اثباتها صورت میپذیرد. در بررسی گفتمان حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران، سعی کردهایم نظرات سازندگان این گفتمان را در نظر بگیریم و این مسئله را در چهار مفهوم کلیدی حقوق بشر -به دلیل محدودیت کار-یعنی آزادی، برابری، حق حیات و کرامت انسانی بررسی کنیم. این چهار مفهوم را ابتدا در قالب زنجیره نفیها، یعنی معنایی از این چهار مفهوم که جمهوری اسلامی نمیپذیرد و به واسطه همین همواره به نقض حقوق بشر از سوی گفتمان حقوق بشری غرب مواجه میشود را بررسی میکنیم، سپس در قالب زنجیره اثباتها گفتمان حقوق بشری جمهوری اسلامی<sup><sup>[1]</sup></sup> ایران را تنظیم میکنیم. هدفی که این تحقیق دنبال میکند آشکار کردن گفتمان جمهوری اسلامی در زمینه حقوق بشر، به منظور پاسخ به شبهات مبنی بر نقض حقوق بشر توسط ایران میباشد.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. در این مقاله منظور از گفتمان جمهوری اسلامی، گفتمان امام خمینی(ره) به عنوان بنیان گذار آن میباشد. https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_39299_a64e0ed4de8ba1ad88c2a2a11620bccf.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-79732520151201The impact of the governance type on permissibility and impermissibility of commandments with emphasis on Imam Khomeini's viewpointsتأثیر نوع حاکمیت در گستره حلیت و حرمت احکام با تأکید بر دیدگاههای امام خمینی (ره)؛8511939304FAعباسعلی مشکانی سبزواریاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلومJournal Article20161112One of the basic questions in the field of figh (Islamic jurisprudence) and ijtihad (independent reasoning) is how commandments and subject matters are influenced by the government and its type especially when the society is ruled by religious jurisprudence and sentences. There are various methods by which commandments and subject matters can be affected by the regime. What is of particular importance in this regard is the impact of government on the first titles of the sentences. It seems that this notion can be proved through the theory of "changing commandments in the light of the ruling regime change" which is the main product of Imam Khomeini's time and space theory. This paper tries to prove this issue using analytical-explanatory method and analyzing the necessity and importance of the governance as well as firm proportionality of fiqh and commandments and the government through the discourse on governmental approach to fiqh (state jurisprudence). تأثیرپذیری احکام و موضوعات از حکومت و نوع حاکمیت، خصوصاً در زمانی که فقه و احکام بر مصدر حکومت نشستهاند، از جمله پرسشهای بنیادین حوزه فقه و اجتهاد است. انحای گوناگونی از تأثیرپذیری احکام و موضوعات از حکومت قابل تصویر است. آنچه در این میان از اهمیت ویژهای برخوردار است، تأثیر حکومت بر عناوین اولی احکام است. به نظر میرسد این مهم در قالب نظریه «تغییر احکام در پرتو تغییر نظام حاکم» که مهمترین فرآورده نظریه زمان و مکان امام خمینی(ره) به شمار میرود، قابل اثبات است. مقاله حاضر تلاش میکند با روش تحلیلی-تبیینی و از طریق واکاوی ضرورت و اهمیت حکومت و نیز مناسبات وثیق فقه و احکام با مقوله حکومت، و از کانال گفتمان رویکرد حکومتی به فقه (فقه حکومتی) به اثبات این مهم بپردازد. https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_39304_41196670ff63b6b845962afbd2a2f652.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-79732520151201A pragmatic look at Imam Khomeini's words on democracy relying on Laclau and Mouffe's discourse theoryنگاهی کاربردشناختی به کلام امام خمینی(ره) در باب مفهوم مردمسالاری با تکیه بر نظریه گفتمانی لاکلائو و موفه12114539306FAمهران معماریاستادیار دانشگاه فرهنگیان اهوازمریم السادات طیرانیمدرس دانشگاه فرهنگیان مشهدJournal Article20161112The aim of this study is to pragmatically investigate Imam Khomeini's words on democracy relying on Laclau and Mouffe's discourse theory. In this research, descriptive-analytical method is used to take a glance at Imam Khomeini's sayings about the concept of democracy from a new angle and based on the theoretical framework of Laclau and Mouffe's discourse in the field of political-social philosophy. This can be done by highlighting our own discourse and marginalizing the rival discourse. Accordingly, the results obtained show that Imam Khomeini's idea emerges as the area of contradiction between democracy discourse and tyrannical governance where democracy discourse attempts to use verbal tools such as vocabulary selection, simple and unpretentious expression and widening to marginalize the dictatorial ruling and deconstruct it. هدف از پژوهش حاضر، بررسی کاربردشناختی کلام امام خمینی(ره) در باب مفهوم مردمسالاری با ملاک قرار دادن نظریه گفتمانی لاکلائو و موفه است. در این پژوهش که روش آن توصیفی – تحلیلی است میکوشیم تا با مبنا قرار دادن چارچوب نظری گفتمان لاکلائووموفه در حوزه فلسفه سیاسی – اجتماعی از زاویهای تازه به کلام امام خمینی(ره) در مورد مفهوم مردمسالاری نگاه کنیم. این مهم، از برجستهسازی گفتمان خودی و حاشیهرانی گفتمان رقیب حاصل میشود. بر این اساس، نتیجهای که حاصل میشود این را نشان میدهد که اندیشه امام خمینی(ره)، چونان عرصه تقابل گفتمان مردمسالاری با حکومت استبدادی پدیدار میشود که طی آن، گفتمان مردمسالاری میکوشد تا از طریق ابزارهای زبانی نظیر گزینش واژگانی، بیان ساده و بیتکلف و تعریض، حکومت استبدادی را به کناری نهاده، از آن ساختشکنی کند.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_39306_9daa6317e64f48d6c37a82f8af20931b.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-79732520151201Theory of revolution of Imam Khomeini (RA)نظریه انقلاب امام خمینی(ره)14717639326FAمجتبی نامخواهدانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)Journal Article20161112Revolution and social change are some of extensive discussions in the social science. Since the victory of the Islamic Revolution was a special case and contrary to the sociological theories of revolution, thus it significantly affected this area. In the meanwhile, Imam Khomeini represented a viewpoint for analyzing the Islamic Revolution which had significant fundamental differences with modern theories. That's why Imam's theory has been less considered so far and it was only rebuilt on the sidelines of revolution sociological theories at best. This article seeks to review Imam Khomeini's thoughts using descriptive method and beyond works and reconstructions conducted before to discover the conceptual structure of Imam's standpoint. Unlike modern theories of sociology, what is more stressed along with emphasis on explanation of the social revolution and social factors of the revolution in Imam Khomeini's theory is the "revolution from inside". Although, the conceptual structure introduced by Imam Khomeini in the analysis of social revolution is focused on case study of Iran's Islamic Revolution, bit in a general way it has the capacity and ability to explain and Islamic and social revolution. In Imam's view, the Islamic Revolution is a product of a four-step process. In the first step, the plan of revolutionary Islam and its conflicts with rigid and modern interpretations of Islam was proposed. This cognitive contradiction led to the public awareness and formation of a human revolution. Human revolution is a central concept yet complex of this analysis which is performed by the unseen hands of God from the inside of humans while having social objective grounds. The product of this internal revolution is a new born and unpredictable baby called revolutionary human. The revolutionary human who is seeking social revolution would carry out distinct actions which in the end lead to the establishment of the Islamic Revolution. انقلاب و تغییر اجتماعی از مسائل دامنهدار در علوم اجتماعی است. پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک مورد خاص و خلافآمد نظریههای جامعهشناسی انقلاب تأثیرات قابل توجهی در این حوزه نظری ایجاد کرده است. در این میان امام خمینی(ره) در تحلیل انقلاب اسلامی دیدگاهی پیش کشیدهاند که تفاوتهای بنیانی قابل توجهی با نظریههای مدرن انقلاب دارد. این تفاوتها باعث شده نظریه امام خمینی (ره) کمتر مورد توجه باشد و حداکثر در حاشیه نظریههای جامعهشناسی انقلاب، بازسازی شود. این مقاله در پی آن است تا فراتر از کارها و بازسازیهای انجام شده، با روشی توصیفی به بازخوانی اندیشههای امام خمینی (ره) پرداخته سازه مفهومی این دیدگاه را دست دهد. در نظریه انقلاب امام خمینی(ره) ضمن تأکید بر تشریح و تبیین انقلاب اجتماعی و عوامل اجتماعی انقلاب، برخلاف نظریههای مدرن جامعهشناسی بر «انقلاب از درون» تأکید میشود. اگرچه سازه مفهومی که امام خمینی (ره) در تحلیل انقلاب اجتماعی پیش میکشند بر تحلیل و مطالعه موردی انقلاب اسلامی ایران متمرکز است، اما به نحو عام، ظرفیت تبیین یک انقلاب اسلامی و یک انقلاب اجتماعی را دارد. امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را محصول یک فرایند چهار مرحلهای تصویر میکنند. در مرحلهی اول طرح «اسلام انقلابی» و درگیری آن با برداشتهای مقدسمآبانه و متجددمآبانه از اسلام مطرح است. این درگیری معرفتی زمینهساز آگاهی عمومی و شکلگیری یک «انقلاب انسانی» میشود. انقلاب انسانی مفهوم مرکزی و در عین حال پیچیدهی این تحلیل است که در عین داشتن زمینههای عینی اجتماعی به دست غیب الهی و در درون انسانها انجام میپذیرد. محصول این انقلاب درونی مولودی نو و غیر قابل پیش بینی است که تحت عنوان «انسان انقلابی» بازشناخته میشود. انسان انقلابی در تمنای انقلاب اجتماعی به کنشهای متمایزی دست میزند که منتهی به شکلگیری «انقلاب اسلامی» میشود. https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_39326_c709f98ecae2445f277fe5de68e42ec9.pdf