پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393220220823The philosophy of political action in the thought of Imam Khomeini and the Iranian revolution (based on Hannah Arendt's theory)فلسفهی عمل سیاسی در اندیشه امام خمینی و انقلاب ایران (با تکیه بر نظریه هانا آرنت)730160374FAفرهاد نام برادرشادکارشناس اسناد خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانحمید بصیرت منشهییت علمی پژوهشکده امام خمینی وانقلابJournal Article20220711The redescription of state building in Iran and the explanation of the role of political action, collective and free will of the revolutionaries are better represented by resorting to the classical theories of the state. The intellectual and cultural grounds of the formation of the Islamic Revolution and the establishment of its special republic are consistent with the classical theory of "political action" by Hannah Arendt. Arendt's right-wing explanations of the revolution and the process of their formation are known among the moral and ideological explanations that try to provide a kind of explanation and interpretation of the idea of collective action leading to the revolution. This research criticizes the formation and logical and historical continuity of political action in the Iranian revolution with the help of Imam Khomeini's (RA) statements and how collective creative agency pursued the goal of establishing freedom. Based on the findings of this study, political action is sympathetic, spontaneous, and a manifestation of the committed will of individuals to establish freedom, resist domination,and achieve liberation. Political action affects the way actors act, the framework ofبازتوصیف دولتسازی در ایران و تبیین نقش عمل سیاسی، ارادة جمعی و آزاد انقلابیون با توسل به نظریههای کلاسیک دولت بهتر نمایانده میشود. زمینههای اندیشگی و فرهنگی شکلگیری انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری ویژه آن، همخوانی با نظریة کلاسیک «کنش سیاسی» هانا آرنت دارد. تبیینهای راستگرایانه آرنت از انقلاب و روند شکلگیری آنها در زمره تبیینهای اخلاقی و اندیشهای شناخته شده است که میکوشد نوعی تبیین و تفسیر از اندیشة کنش جمعی منتج به انقلاب را ارائه دهد. این پژوهش چگونگی شکلگیری و تداوم منطقی و تاریخی عملِ سیاسی در انقلاب ایران را با کمک بیانات امام خمینی(ره) پیگیری میکند و اینکه چگونه عاملیت خلاقانة جمعی، هدف تأسیس آزادی را تعقیب میکرد.<br />بر پایة یافتههای این مطالعه، کنش سیاسی امری همدلانه، خودجوش و تجلی ارادة متعهدانة افراد برای تأسیس آزادی، مقاومت در برابر سلطه و رسیدن به رهایی است. کنش سیاسی بر شیوة عمل و چهارچوب یک جامعة سیاسی و الگوی یک دولت اثر میگذارد، عرصة سیاست و قدرت را موازنه میبخشد و عمل کنشگران در عرصة عمومی را به مثابة حرکت ارادة جمعی به سوی فضایی آرمانی معرفی میکند. دولت در چنین تعریفی، هویتی متکامل در راستای میل درونی انسانها است.<br /> https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_160374_74d7cba1fceb2e1073064909e60cd619.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393220220823Pathological analysis of the threats of the Islamic Revolution with emphasis on economic influenceتحلیل آسیب شناختی تهدیدات انقلاب اسلامی با تأکید بر نفوذ اقتصادی3153168210FAپرویز جمشیدی مهرمدرس دانشگاه فرهنگیان اصفهانJournal Article20211119The purpose of this study is to investigate the dimensions of influence, especially economic influence in the Islamic Revolution. The method used in this paper is descriptive-analytical and uses library and Internet data. We assume that the enemies of the revolution, following the defeat in the political and military dimensions, have turned to the phenomenon of influence, and one of the most important dimensions of this phenomenon is the issue of economic influence. This process takes the form of various forms such as soft power, economic sanctions, the media, erosive negotiations, and influence among decision-makers.The findings of this study show that the colonial countries sought to use various tools such as the hegemony of international organizations to achieve their goals and force the sanctioned countries to surrender through the window of economic pressures. Passive internal forces in the face of sanctions, increasing frustration with solving economic problems, dividing the nation and the government, and weakening the axis of resistance are other goals that are pursued in this direction.هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد نفوذ، بهویژه نفوذ اقتصادی در انقلاب اسلامی است. روش مورداستفاده در این مقاله، توصیفی تحلیلی و با استفاده از دادههای کتابخانهای و اینترنتی است. فرض ما بر این است که دشمنان انقلاب در پی شکست در ابعاد سیاسی و نظامی، به پدیدة نفوذ رو آورده که یکی از مهمترین این ابعاد بحث نفوذ اقتصادی است. این فرایند در قالب اشکال مختلف مانند قدرت نرم، تحریمهای اقتصادی، رسانهها، مذاکرات فرسایشی و نفوذ در میان مسئولان تصمیمگیر، انجام میگیرد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که کشورهای استعمارگر درصدد آن هستند تا با ابزارهای مختلف، مانند هژمونی سازمانهای بینالمللی، بهمنظور رسیدن به اهداف خویش بهره برده و کشورهای مورد تحریم را از پنجرۀ فشارهای اقتصادی وادار به تسلیم کنند. منفعل کردن نیروهای داخلی در برابر تحریمها، افزایش ناامیدی نسبت به حل مشکلات اقتصادی، شکاف میان ملت و دولت و همچنین تضعیف محور مقاومت از دیگر اهدافی است که در همین راستا دنبال میشود.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_168210_c314cfe4cfb9ef983175915506a9a517.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393220220823Sheikh of Politics;
Thoughts and socio-political activities of Allama Mohammad Hussein Kashif al-Ghattaشیخ سیاست؛ اندیشهها و فعالیتهای سیاسی – اجتماعی علامه محمدحسین کاشفالغطاء5578168211FAعلی حائری مجددانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20220510Sheikh Mohammad Hussein Kashifa al-Ghatta 'is one of the reformers of the last century in the Islamic world, and one of the most influential and prominent jurists in the socio-political developments in the Islamic world, especially in Iraq. With his jurisprudential-political thoughts and ideas, he played a significant role in the awakening of the Islamic Ummah. In this research, which has been done by descriptive-analytical method, after a brief expression of jurisprudential views, thoughts and socio-political thoughts of this Shiite world have been studied. In addition to teaching, writing useful works and Shiite religious authority, he carried out extensive activities in various parts of the Islamic world due to the movements of the colonial governments in Iraq and the Zionists's efforts to emigrate and occupy Palestine and form the state of Israel. In Islamic societies and lands, along with exposing the enemies of Islam, Topics such as: returning to the Islamic identity and the greatness of the beginning of Islam, the strategy of unity of Muslims and Velayat-e-Faqih are among the most important thoughts of this Mujahid world.شیخ محمدحسین کاشفالغطاء، از مصلحان سدة اخیر جهان اسلام و از جمله فقیهان تأثیرگذار و برجسته در تحولات سیاسی اجتماعی در دنیای اسلام و بهخصوص کشور عراق بهشمار میرود. وی با افکار و اندیشههای فقهی ـ سیاسی خود، نقش بسزایی در بیداری امت اسلامی ایفا کرد. در این پژوهش سعی شده است به روش توصیفی ـ تحلیلی اجمالی از نظرات فقهی و افکار و اندیشههای سیاسی ـ اجتماعی این عالم شیعی بررسی شود. ایشان، افزون بر تدریس و نگارش آثار مفید و مرجعیت دینی شیعیان، به فعالیتهای گستردهای در مناطق گوناگون جهان اسلام (با توجه به تحرکات دولتهای استعماری در عراق و نیز اقدامات صهیونیستها برای مهاجرت و اشغال کشور فلسطین و تشکیل دولت اسرائیل) دست زد و با حضور در مجامع و سرزمینهای اسلامی، همگام با افشاگری علیه دشمنان اسلام تا آخرین روزهای عمر، تلاش مضاعفی برای اتحاد کلمه میان مسلمانان و تقریب بین مذاهب اسلامی انجام داد. موضوعاتی از جمله: بازگشت به هویت اسلامی و عظمت صدر اسلام، راهبرد وحدت مسلمانان و ولایتفقیه از جمله مهمترین افکار این عالم مجاهد است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_168211_0c7d5b126cbe1583cadc22d29aac4a40.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393220220823Iqbal Lahori's political philosophy with emphasis on his desired political systemفلسفه سیاسی اقبال لاهوری با تاکید بر نظام سیاسی مورد نظر وی79101165979FAسید محمد احمدنژاددانشگاه علامه طباطبایی0009-0000-4357-6462مصطفی کواکبیاندانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20220708Iqbal Lahori is one of the leaders in the revival of religious thought, as a painstaking thinker in the Islamic field, he is of great importance. While familiar with Islam and its thought , he has had deep studies on Western philosophy, and these deep studies allowed him to Follow the construction of the political system from the heart of Islamic principle .In this article, Iqbal's theoretical and political foundations are examined; In order to answer this question, what kind of government is he considering in his theoretical foundations? Iqbal explains in detail the choice and freedom of action of man in the light of monotheistic view and the presence of intuitive knowledge along with other elements of knowledge according to Islamic principles .According to these principles, in the examination of politics and government from Iqbal's point of view, we come to his democratic statement. In this article, we seek to examine the progress of this thinking. In this article, we have used the documentary method by referring to library sources.اقبال لاهوری از سرآمدان احیای اندیشة دینی، بهعنوان یک متفکر دردشناس حوزة اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است. او ضمن آشنایی با اسلام و اندیشة آن، مطالعات عمیقی در باب فلسفة غرب داشته است و همین مطالعات عمیق به وی این اجازه را داده تا ساخت نظام سیاسی را از دل مبانی اسلامی دنبال کند. در این نوشتار مبانی نظری و سیاسی اقبال مورد بررسی قرار میگیرد؛ تا به این پرسش پاسخ دهیم که مبانی نظری وی چه نوع حکومتی را مدنظر دارد؟ اقبال، اختیار و آزادی عمل انسان را در پرتو نگاه توحیدی و حضور معرفت شهودی در کنار سایر عناصر معرفتی بهتفصیل و با توجه به مبانی اسلامی بیان میکند. با توجه به همین مبانی، در بررسی سیاست و حکومت از نگاه اقبال به بیان دموکراسیخواهانه از وی میرسیم. در این نوشتار به دنبال آن هستیم تا میزان پیشبرد این تفکر را مورد بررسی قرار دهیم. این مقاله از روش اسنادی با رجوع به منابع کتابخانهای بهره برده است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_165979_f27c186e234c7d50b2bb0478517e8c43.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393220220823The role of Saudi Arabia in spreading the idea of Takfir in the contemporary Islamic worldنقش عربستان سعودی در گسترش اندیشه تکفیر در جهان اسلام معاصر103124168212FAابوذر عمرانیدکترای روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبائیامین کوشکیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوارJournal Article20220531In contemporary period, various currents such al-Qaeda and ISIS have been able to attract many followers by using the ideology of Salafism and Takfir. Issues such referring to the Salafe Saleh and the sanctity of words such caliphate, jihad, martyrdom and support of countries like USA are the most important reasons for the spread of Takfir. the purpose of this study is to investigate the role of Saudi Arabia in spreading the idea of takfir. the question is what role has Saudi Arabia played in the spread of the idea of Takfir in the Islamic world? Considering that the approach of Salafism and Takfir has been supported and propagated by various individuals and groups, and this approach in the form of Wahhabism has formed the official religion of Saudi Arabia, the hypothesis is that the spread of Takfir means the spread of the official ideology of Saudi Arabia and is therefore supported and propagated by this country. The present study has used the constructivist approach and descriptive-analytical method to the role of Saudi Arabia in spreading the idea of Takfir.اندیشة تکفیر به جریان سلفیگری و بازگشت به اندیشه و رویه سلف صالح ارجاع داده میشود و دارای ویژگیهایی مانند ظاهرگرایی، افراط و خشونت است. مواردی مانند ارجاع به سلف صالح و تقدس واژههایی مانند خلافت، جهاد و شهادت و مسائلی مانند جهل و ناآگاهی در کنار حمایت کشورهایی مانند ایالات متحده امریکا از عربستان سعودی از مهمترین دلایل گسترش اندیشة تکفیر در جهان اسلام بوده است. پژوهش حاضر ضمن توجه به مباحث مطروحه قصد دارد نقش عربستان سعودی در گسترش اندیشة تکفیر را بررسی کند. در این راستا پرسش این است که عربستان سعودی چه نقشی در گسترش اندیشة تکفیر در جهان اسلام در دورة معاصر داشته است؟ با توجه به اینکه رویکرد سلفیگری و تکفیر از صدر اسلام تاکنون توسط اشخاص و گروههای مختلفی مانند احمد بنحنبل، ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب مورد حمایت و تبلیغ واقع شده و این رویکرد در قالب وهابیت، مذهب رسمی عربستان سعودی را شکل داده است، فرضیه این است که گسترش اندیشة تکفیر به معنای گسترش ایدئولوژی رسمی عربستان سعودی و به همین جهت مورد حمایت و تبلیغ این کشور است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عربستان سعودی با رویکردهای آموزشی، تبلیغاتی ـ رسانهای و حمایت مالی از اندیشة تکفیر و جریانهای تکفیری حمایت گستردهای به عمل آورده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به نقش عربستان سعودی در گسترش اندیشة تکفیر پرداخته است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_168212_db1bff3c9a1dcc4956b8ce4b78b28e7d.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393220220823The place of ethnic development in development programs after the Islamic Revolution of Iranجایگاه توسعه قومی در برنامه های توسعه پس از انقلاب اسلامی ایران125150139347JPTI-2109-1279(R1)FAصدرالدین موسویاستادیار گروه اندیشه سیاسی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیناهید قمریاندانشجوی دکتری اندیشه سیاسی در اسلام ، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلمیJournal Article20211027 امروزه مبحث قومیت و نقش آنها در پیشرفت جوامع یکی از مسائل اساسی در تمامی کشورهای جهان بهویژه در جوامع چند قومیتی است. کشور ما نیز که از جوامع چند قومیتی به شمار میرود و در راستای حقوق و توسعة قومیتها دارای مسائل و چالشهای متفاوتی بوده، نیازمند است در سیاستگذاریها و برنامهریزیهای توسعه به موضوع قومیتها توجه بیشتر و کاربردیتر شود. در این پژوهش درصدد بررسی جایگاه توسعة قومی در برنامههای توسعه، پس از انقلاب اسلامی هستیم و به این پرسش پاسخ داده خواهد شد که «جایگاه الگوی توسعة قومی در برنامههای توسعه پس از انقلاب اسلامی چگونه بوده است؟»؛ با بررسی اسناد و برنامههای توسعه به این نتیجه خواهیم رسید که توسعة قومی حلقة مفقوده روند توسعة متوازن کشور بوده و به عبارتی توسعة قومی از دغدغهها و مسائل اصلی سیاستگذاران توسعه کشور نبوده و بهندرت در برنامههای توسعه نامی از اقوام آمده است. پرداختن به مسئلة توسعة اقوام را بهسختی میتوان در چهارچوب نگاه به مسائل مناطق حاشیهای، فقرا و نیازمندان دید.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_139347_d24343d66d5f4101b8b0750ced572f91.pdf