پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797362220200121The relationship between governance method and the process of democratization and consolidation of democracyرابطه روش حکومتی با فرایند دموکراسی سازی و تحکیم دموکراسی732114094FAمیرقاسم سیدین زادهدانشجوی دکتری اندیشه سیاسی در اسلام، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیمنصور انصاریاستادیار گروه اندیشه سیاسی در اسلام پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20200914The issue of democratization and consolidation of democracy has been the main concern of humanity. Democracy is the most effective system for achieving balance, and order involves the least evil. The rate of failures and defects are not the same in all countries; some have fulfilled all the conditions of democracy to a great extent, some have fulfilled some of the conditions of democracy and some that even have the minimum conditions of democracy. Systems with the first feature are usually democratized, second ones are hybrid, and third ones are undemocratic. Each of these governance methods has a direct or indirect relationship with the process of democratization and the consolidation of democracy. In principle, the main problem and question in this research is to explain the relationship between "governance method" and "the process of democratization and consolidation of democracy".<br />Among the various models of democracy, "maximum democracy" seems to have the most positive impact on the "process of democratization and consolidation" and is closer to the ideal model of democratic order; The next level belongs to minimal and hybrid democracies.دموکراسی مؤثرترین سیستم رسیدن به تعادل و متضمنِ کمترین بدی است. به تعبیر اسمیت، همه نارساییهای دموکراسی را میتوان با دموکراسی بیشتر درمان کرد. میزان نارساییها و نقصها در همه کشورها یکسان نیست؛ برخی نظامها همه شروط دموکراسی و تعدادی برخی از شروط آن را تحقق بخشیده اند و برخی، حتی واجد شروط حداقلی دموکراسی نیز نیستند. نظامهای با ویژگی های نخست، «دموکراتیک»، نظامهای دارای ویژگی های دوم، «هیبریدی» و نظامهای با ویژگی های سوم، «غیردموکراتیک» نامگذاری میشوند. این روشهای حکومتی رابطه ای مستقیم و غیرمستقیم با فرایند دموکراتیزاسیون و تحکیم دموکراسی دارند. در اصل مسأله و پرسش اصلی در این پژوهش هم، به تبیین و توضیح رابطه «روش حکومتی» با «فرایند دموکراسی سازی و تحکیم دموکراسی» برمیگردد (مسأله و پرسش). نیل به این هدف، به کمک روش «توصیفی- تحلیلی» و با استفاه از منابع کتابخانهای دنبال میشود(روش)<br />به نظر میرسد از میان مدلهای مختلف دموکراسی، «دموکراسی حداکثری» بیشترین تأثیرگذاری مثبت در «فرایند دموکراسی سازی و تحکیم» دارد و به مدل آرمانی و ایده آل نظم دموکراتیک نزدیکتر است؛ مراتب بعدی به دموکراسی های حداقلی و هیبریدی تعلق دارد. (یافته)https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_114094_3a6c0498a4609f2acd620668c5b263bf.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797362220200121Boundaries of political thinking in the seminary of Qomمرزهای تفکر سیاسی در حوزه علمیه قم5372122846FAعبدالوهاب فراتیدانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20210119The political formation of the contemporary seminary of Qom is one of the studies that can pave the way for us to know what is going on inside this seminary. Although useful reflections have been made in this regard so far, the lack of some necessary knowledge about the nature of political thought in the seminary of Qom has led to some inaccurate judgments. How can political thoughts be formulated within the seminary of Qom and differentiate focal and marginal ideas in it? There are two important questions that this article tries to answer clearly by drawing the boundaries of political thought in this field - as a symbol of Iranian scientific fields. The author's main claim is that the existence of four intersecting lines, the traditional or non-traditional view of political order and the negative or positive view of accepting or rejecting religious order, guides us in a realistic typology of political thought in this area. These thoughts, which are produced within certain norms and limitations, focus ideas and marginalize thinking. Turning to such a framework shows that . <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> تا کنون در باره صورت بندی سیاسی روحانیت قم تاملاتی مفیدی صورت گرفته اما فقدان برخی آگاهی های لازم از سرشت تفکر سیاسی در حوزه علمیه قم موجب برخی داوری های غیر دقیق شده است اینکه چگونه می توان تفکرات سیاسی در درون این حوزه را صورت بندی کرد و اندیشه های کانونی و حاشیه ای در آن را متمایز ساخت؟ دو پرسش مهمی اند که این مقاله می کوشد با ترسیم مرزهای تفکر سیاسی در این حوزه به آنها پاسخ روشنی دهد. مدعای اصلی نویسنده در این مقاله آن است که وجود چهار خط متقاطع یعنی نگرش سنتی یا غیر سنتی به نظم سیاسی و نیز نگرش سلبی یا ایجابی به پذیرش یا رد نظم دینی، راهنمای ما در گونه شناسی واقع گرایانه از تفکرات سیاسی در این حوزه است. این تفکرات که در درون هنجارها و محدویت های خاصی تولید می شوند، اندیشه ای را کانونی به شمار می آورد و تفکری را به حاشیه می برد. عطف به چنین چهارچوبی نشان می دهد که در این حوزه پنج تفکر کانونی و سه تفکر حاشیه ای وجود دارد.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_122846_17f6c9f7bd86b4420d17684ccbf209ca.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797362220200121The Muslim Brotherhood; a symbol of the transformation of Salafi thought in the contemporary eraاخوان المسلمین؛نماد دگردیسی اندیشه سلفی گری در عهد معاصر7398122847FAمجتبی عطارزادهگروه دروس عمومی و معارف اسلامی دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20210119The intellectual roots of the recent Islamic Awakening in the Arab world go back to a relatively distant past, during which the intellectuals of these societies, with the aim of finding a way to motivate the Arab Muslim people against the rapidly spreading waves of Western development, To design a successful model of Islam at the time of its emergence as Utopia, to revive the ancient Islamic heritage.<br />Meanwhile, the Muslim Brotherhood, which had long claimed to provide a global model for the well-being of Muslims and is now in power in Egypt, was more responsible than any other group for carrying out this rethinking.<br />The present article intends to review the background of Salafi ideology as a way to deal with the intellectual crisis caused by the acceleration of Western development in the Arab world, how to rethink it in the form of Salafi ijtihad approach in the current world in the minds of the religious community and the Brotherhood Explore the manifested Muslims using a descriptive-analytical method.سوال اصلی در این پژوهش آن است که با به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در مصر، نگرش سلفی آنان تا چه حد دستخوش تغییر و دگرگونی شده است؟<br />نوشتار حاضر برآن است تا با مرور پیشینه طرح اندیشه سلفی گری به مثابه راه کاری جهت رویارویی با بحران فکری ناشی از روندشتابان توسعه غربی در دنیای عرب،چگونگی بازاندیشی مذکور در قالب رویکرد سلفی اجتهادی در دنیای کنونی که در اندیشه جامعه شرعی و دولت مدنی اخوان المسلمین تجلی یافته است را با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی به کاوش و بررسی نشیند.<br />نتیجه حاصل از این بررسی نشان از آن دارد سلفیه از نوع اجتهادی اخوان المسلمین بر خلاف سلفیه ایدئولوژیک که در صدد اجرای شریعت اسلامی از رهگذر ایجاد دولتی اسلامی بود، تشکیل جامعه ای اسلامی رااز طریق برپائی دولتی مدنی میسور می داندو این به معنای دگرگونی کامل هدف وجایگزینی حوزه های مدنی به جای حکومت در رویکرد امروزین اخوان است.در این رهیافت، هرکجا که احکام شریعت با مفاهیم بزرگی همانند عدالت، آزادی تعارضی پیدا کند،نقش وتوگری مبادی شریعت همچون سابق نیست .https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_122847_6ef8e08f0267e310e809e7a1e768c0a8.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797362220200121-نگرشی بر قدرت نرم علمای شیعی در افزایش صلح و کاهش خشونت در جهان99110122848FAخدیجه احمدی بیغشمجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر0000-0002-7900-7103Journal Article20210119توانمندی در بهره مندی از قدرت نرم برای کشورها در عصر حاضر مهم تلقی می شود. این امر توجه به بسترهای افزایش قدرت نرم را دو چندان می کند. یکی از منابع قدرت در کشورهای منطقه و خاورمیانه، مراجع تقلید و عالمان تشیع است. به عبارتی دیگر وجود مذهب تشیع، و علمای دینی، از ظرفیت های مناسبی است که در امور مهم و تاثیرگذار، از جمله کاهش خشونت، نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. بررسی تحلیلی توصیفی دیدگاه مثبت مراجع تقلید تشیع در کشور ایران و عراق- به عنوان کشورهای نماد تشیع- در کاهش خشونت های منطقه ای از جمله داعش و... موجب اثرات بسیاری در منطقه و جهان شده، و قدرت نرم تشیع و در واقع دین اسلام را افزایش داده است.بررسی تحلیلی توصیفی دیدگاه مثبت مراجع تقلید تشیع در کشور ایران و عراق- به عنوان کشورهای نماد تشیع- در کاهش خشونت های منطقه ای از جمله داعش و... موجب اثرات بسیاری در منطقه و جهان شده، و قدرت نرم تشیع و در واقع دین اسلام را افزایش داده است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_122848_48696228f7ecf48d233e74bab4e198eb.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797362220200121The Impact of Imam Khomeini's Views on Islamic Movements and Developments in the Arab Worldتأثیر دیدگاههای امام خمینی(ره) بر جنبش های اسلامی و تحولات جهان عرب111130122850FAمیرابراهیم صدیقعضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج0000-0002-5194-0321Journal Article20210119The successes of the Islamic Revolution and the ideology of Imam Khomeini, with its successful insistence on"People's Islam" has been largely inevitable.These thoughts and ideas have shaped a large part of the developments in the Islamic world. With the beginning of the developments in the Arab world in the form of Islamic awakening, the influence and influence of Imam's thoughts and ideas were once again highlighted, which requires serious research and study. Meanwhile, Western fears of a return to radical Islam and its teachings, and the emergence of extremist groups such as the Taliban, al-Qaeda and ISIS, make it more important to pay attention to the Islamic Revolution in Iran.<br />What effect did the thoughts and ideas of Imam have on Islamic movements and developments in theArab world? Imam Khomeini's thoughts on principles such as returning to true Islam, seeking independence and countering the influence of foreigners, fighting dictatorship, ruling one's own destiny, democracy and the rule of the nation, equality and Economic justice, defense of the oppressed and anti-arrogance have been prominent in the developments of the Arab . <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> موفقیتهای انقلاب اسلامی و ایدئولوژی امام خمینی(ره) با پافشاری موفقیت آمیز بر «اسلام مردمی»، تا حدود زیادی اجتناب ناپذیر بوده است. آراء و افکار امام خمینی(ره) نقش بسزایی در صدور ارزشهای انقلاب اسلامی به خارج از مرزهای ایران داشته است. این اندیشهها و افکار بخش اعظمی از تحولات جهان اسلام را رقم زده است.شروع تحولات جهان عرب در قالب بیداری اسلامی، بار دیگر نفوذ و اثرگذاری اندیشهها و افکار امام خمینی(ره) برجسته گردید که نیازمند پژوهش و بررسی جدی است. ترس و هراس غربیان از بازگشت به اسلام رادیکال و آموزههای آن و ظهور گروههای تندرویی مانند طالبان، القاعده و داعش، توجه به انقلاب اسلامی ایران را مهمتر مینماید.<br />اندیشهها و افکار امام خمینی(ره) چه تأثیری بر جنبشهای اسلامی و تحولات جهان عرب داشته است؟<br />اندیشههای امام خمینی(ره) در اصولی چون بازگشت به اسلام راستین، استقلال خواهی و مقابله با نفوذ بیگانگان، مبارزه با دیکتاتوری، حاکم بودن بر سرنوشت خویش، مردم سالاری و حکومت ملت، تساوی و عدالت اقتصادی، دفاع از مظلومان و استکبارستیزی در تحولات جهان عرب برجسته بوده و بر روشن شدن افکار انقلابیون تأثیر مستقیم داشته است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_122850_de95d3b3cc7581f7869b2b454daaa2b9.pdf