@article { author = {Dehshiri, Mohammad Reza}, title = {Islamic Revolution and Globalization: from Theory to Practice}, journal = {The Journal of Political Thought in Islam}, volume = {4}, number = {14}, pages = {27-57}, year = {2018}, publisher = {پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی}, issn = {2423-7973}, eissn = {2588-4999}, doi = {}, abstract = {This research paper begins with explaining the concept of globalization, goes on to explain the three pessimistic, optimistic and evolutionary approaches and selects a third approach, a middle approach that considers globalization as a phenomenon. Illustrating the distinction between modernity and modernism, this paper argues that the Islamic Revolution is in opposition and contradiction with globalization that is believed to be continuation of modernism as an ideology. However, the Islamic Revolution is capable of establishing congruence and synergy with globalization, and conducting critical, affirmative and purposeful interaction with this phenomenon when it is regarded as continuation of modernity. In connection with Islamic Revolution’s approach to globalization, attempts have been made to analyze such approaches as “many globalizations” or “diversified globalizations” in the current “multi-centered world”, “asymmetric globalization”, “globalization from the middle” or the “horizontal globalization” and finally “reverse globalization” or decentralization from a hierarchical structure in a bid to present “alternative modernity” to picture an alternative world based on linking idealism to realism. To realize the aforementioned four approaches, this paper maintains that Islamic Revolution gives priority to civilizational studies and civilization building with an emphasis on affirmative and multi-layered identity. Adopting a civilizational approach to Islam and placing emphasis on “time management” and “change management”, the Islamic Revolution can realize civilizational Islam based on affirmative imaging. This primarily needs planning, futuristic approach, planning, networking, lobbying through campaigns, devising appropriate patterns and training manpower.}, keywords = {Islamic Revolution,Globalization,modernity,civilizational approach,Change Management}, title_fa = {انقلاب اسلامی و جهانی‌شدن؛ از نظریه تا عمل}, abstract_fa = {مقاله پس از تبیین مفهوم جهانی‌شدن و توضیح رویکردهای سه‌گانه بدبینانه، خوش‌بینانه و تحول‌گرا به آن، رویکرد سوم یا میانه مبنی بر قلمداد شدن جهانی‌شدن به عنوان پدیده را اختیار می‌کند و با تشریح تمایز بین مدرنیته و مدرنیسم، معتقد است که انقلاب اسلامی با جهانی‌سازی که ادامه مدرنیسم به عنوان یک ایدئولوژی است، در تقابل و تعارض است؛ در حالی که با جهانی‌شدن به مثابه ادامه مدرنیته امکان هم‌خوانی، هم‌افزایی و تعامل انتقادی، ایجابی و آگاهانه دارد. درباره رویکرد انقلاب اسلامی به جهانی‌شدن، نگارنده به واکاوی رویکردهای «چندجهانی‌شدن» یا «جهانی‌شدن‌های متعدد» در «جهان چندمرکزی» کنونی، «جهانی‌شدن نامتقارن»، «جهانی‌شدن از وسط» یا «جهانی‌شدن افقی» و سرانجام «جهانی‌شدن معکوس» به معنای تمرکززدایی از ساختار سلسله مراتبی، با هدف ارائه «مدرنیته آلترناتیو» به منظور رقم زدن جهان آلترناتیو بر اساس پیوند آرمان‌خواهی و واقع‌بینی می‌پردازد. برای تحقق رویکردهای چهارگانه مزبور، مقاله اولویت انقلاب اسلامی را بر تمدن‌اندیشی و تمدن‌سازی با تأکید بر هویت ایجابی و چند سطحی استوار می‌داند. انقلاب اسلامی با اتخاذ رویکرد تمدنی به اسلام و با تأکید بر «مدیریت زمان» و «مدیریت تحول» می‌تواند اسلام تمدنی را بر اساس تصویرسازی ایجابی تحقق بخشد که نیازمند برنامه‌ریزی، آینده‌نگری و سناریوپردازی و نیز شبکه‌سازی، جریان‌سازی، الگوپردازی و کادرسازی است.}, keywords_fa = {انقلاب اسلامی,جهانی‌شدن,مدرنیته,رویکرد تمدنی,مدیریت تحول}, url = {https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_65296.html}, eprint = {https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_65296_6a9eedc5b5db46a65b776b2fb59e4600.pdf} }