1دانشجوی دکتری مطالعات منطقهای دانشگاه امام حسین (علیهالسلام) تهران ، ایران
2دانشیار مطالعات منطقه ای دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) تهران ، ایران
چکیده
یافتن مشابهتها و نقاط همگون اوصاف و شرایط حاکم در نظام سیاسی اهل سنت و ولایتفقیه در اندیشه شیعی مهمترین دغدغه این مقاله است. نگارنده اذعان دارد، مبانی مشروعیت ولایتفقیه، بنا بر مشهور، نصب الهی است و خلیفه سنی بر مبنای انتخاب مردمی الهی منعقد میگردد؛ با این توصیف، معتقد است در مرحله تحقق عملی ولایتفقیه، اوصاف و شرایطی حاکم است که در اندیشه سنی همان ویژگیها را برای خلیفه مطلوب مسلمین برشمردهاند. تأکید اهل سنت بر جانشینی از پیامبر، ضرورت تبعیت از وی، اجتهاد حاکم و اجرای شریعت، اوصافی است که مبنای مشروعیت حکومت ولایتفقیه در اندیشه شیعی است؛ لذا برای ارائه یک الگوی دینی از حاکم به جهان سنی کافی است اوصاف و شرایطی را که در کلام بزرگان اهل سنت بیانشده را مروری دوباره کرد؛ با نگاهی دقیق به این اوصاف و شرایط میتوان دریافت که اوصاف حاکم دینی سنی با اجتهاد، عدالت و مدیریت در نظریه ولایتفقیه همپوشانی دارد؛ لذا بررسی تطبیقی ولایتفقیه با صفات حاکمِ مطلوب در اندیشه سنی میتواند مورد تحلیل قرار گیرد
Exploring the Capacity of the Rule of Jurisprudent in in Sunni Political Thought
نویسندگان [English]
mahdi roohi1؛ ghola,reza behroozilak2
1PhD Student, Department of Regional Studies, Imam Hossein University Thran,Iran
2Associate Professor, Baqir al-Olum University Thran,Iran
چکیده [English]
Finding the similarities and qualifications of the ruler and between the political structure of Sunni Islam and velayat-e faqih (rule of jurisprudence) in Shia Islam is the main concern of this research. The principles of the legitimacy of the rule of jurisprudent (velayat-e faqih), according to majority of religious scholars are divine, while the Sunni caliph’s legitimacy is popular-divine. By studying velayat-e faqih one understands that the conditions for practical establishment of the rule of jurisprudent in Shia Islam are almost the same as those for a Sunni Caliph. Sunnis' emphasis on succession to the Prophet, necessity of obeying him, implementation of Sharia and ijtihad (individual inference) as a necessary qualification of the ruler are are the same as the bases for velayet-e faqih in Shia Islam. To present a religious model of a ruler to the Sunni world, it suffices to review the conditions and qualifications mentioned by great Sunni theologians. A closer look at these conditions and qualifications would reveal that a Sunni ruler needs to have ejtihad (power of individual inference from the text), justice, and management capability which all overlap with the conditions of velayat-e faqih. Therefore, the qualifications of velayt-e faqih can be comparative studied with the conditions and qualifications of an ideal ruler in Sunni.
کلیدواژهها [English]
Caliphate, inference from jurisprudential sources (fiqahat), caliph, jurisprudent, rule of jurisprudent (velayat-e faqih), Islamic ruler