ریشه یابی تفسیرهای غیر مسالمت آمیز از اسلام

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز

2 دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی انقلاب اسلامی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی

چکیده

در دنیای امروز دو تعریف از اسلام ارائه می‌شود یا به عبارت دقیق‌تر، دو تفسیر اصلی در دو سر طیف وجود دارد. در یک سر طیف، چهره ای کاملاً مسالمت‌آمیز و صلح‌جویانه و در سر دیگر، تفسیری خشونت‌آمیز از اسلام مطرح می‌شود و گروههای خشونت‌طلب و افراطی که دست به انفجار، کشتار و ترور می‌زنند یا در صورت ضرورت خشونت را تجویز می‌کنند، در این دسته قرار می‌گیرند. در بین دو سر طیف، دیدگاههای مختلفی وجود دارد و به نظر می‌رسد تعداد اندکی از مسلمان‌ها به دیدگاه دوم اعتقاد دارند ولی تأثیرگذاری آنها زیاد است. مقالات متعددی با استناد به قرآن و سنت، مسالمت‌آمیز بودن اسلام را نشان می‌دهند و با تحلیل آیات جهاد در قرآن و تحلیل جنگ‌های پیامبر، به ابهامات و پرسش‌های موجود نیز پاسخ می‌دهند. در این مقاله به این پرسش پاسخ خواهیم داد که اگر اسلام دین مسالمت است و قرآن اجازه آغاز هیچ‌گونه جنگ و خشونتی را نمی‌دهد و جنگ‌های پیامبر اسلام صرفاً دفاع بوده، پس چرا تفسیرهای غیرمسالمت‌آمیز یا خشونت‌آمیز از اسلام ارائه می‌شود و علل و ریشه‌های این‌گونه تفسیرها و افراطی‌گرها در جهان اسلام کجاست؟ یافته‌های نگارنده نشان می‌دهد ریشه تفسیرهای غیرمسالمت‌آمیز یا خشونت‌آمیز در اسلام به جاهلیت عربی پیش از اسلام بازمی‌گردد. ابتدا به اجمال به تبیین جهالت و خشونت در دوره مقارن ظهور اسلام در جامعه جاهلی می‌پردازیم و در ادامه تلاش می‌کنیم در حد توان و مقدورات یک مقاله، تداوم این روحیه خشونت‌آمیز را در دوره های بعدی تاریخ اسلام بیان کنیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Roots of non-peaceful interpretations of Islam

نویسندگان [English]

  • Abdollah Pirouzi 1
  • Neda Azarang 2
1 PhD Student in Political Science, University of Tehran
2 Graduate student of Sociology Institute of the Islamic Revolution
چکیده [English]

In today’s world, there are two definitions of Islam or, more accurately, on both ends of the spectrum there are two main interpretations. At one end of the spectrum, a figure quite peaceful and on the other, violent interpretation of Islam raises. And violent and extremist groups who carry out explosions, destruction, terror attack or advocating violence if necessary to fall into this category.
In between the two extremes, there are various viewpoints and it seems that few Muslims believe the latter view but their influence is high. Numerous articles cite the teachings of the holy Quran and Sunnah characterizing Islam’s peaceful nature. It also cast more light on the subtle issue through elaborating the term Jihad in the Qur’an verses and the analysis of Prophet’s wars, to respond to the existing ambiguities and questions. In this article we will answer the question that if Islam is a peaceful religion and the Quran does not allow the start of any war / violence and wars were merely defending the Prophet of Islam, So why peaceful or violent interpretations of Islam are presented, and where the causes and the origins of such bias interpretations and extremisms in the Muslim world come from? Interpretations of the findings by the author demonstrating biased interpretations or violent roots in Islam dates back to Pre-Islamic era known as Arabic ignorance period. First to briefly explain the simultaneous emergence of Islam in the pagan world and violence in the period and we continue our efforts within the limits of the present paper and eventually we discuss as much as possible, the continuation of this spirit of violence in later periods of Islam. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islam
  • Violence
  • Extremism
  • Peaceful world
  • قران کریم.
  • ابراهیم حسن.(1373). تاریخ سیاسی اسلام. ترجمه ابوالقاسم پاینده. تهران: انتشارات جاویدان.
  • ابن ابی الحدید. (1387 ق.) .شرح نهج‌البلاغه. تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم.بیروت: داراحیاء التراث العربی.
  • ابن خلدون، عبدالرحمن .(1336). مقدمه و  ترجمه محمد پروین گنابادی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
  • المجلسی، محمدباقر. (1408 ه.ق). بحارالانوار. تحقیق و تعلیق محمدباقر المحمودی. طهران: وزاره الثقافه و الارشاد الاسلامی.
  • البخاری، محمد بن اسماعیل .(بی‌تا).صحیح بخاری.بیروت: المکتبه الثقافیه.
  • بشیریه ،حسین.(1381) جامعه‌شناسی سیاسی. تهران: نشر نی.
  • بیگدلی ،علی .(1377). ترورهای سیاسی در تاریخ معاصر ایران. تهران: سروش.
  • بولون ،گوستاو. (1347).تمدن اسلام و غرب. ترجمه سید هاشم حسینی.تهران:کتابفروشی اسلامیه.
  • بروجردی، سیدحسین (آیت‌الله و دیگران). (1386). ترجمه جامع‌الاحادیث الشیعه. تهران: انتشارات فرهنگ سبز.
  • جواد علی. (1976). المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام. بیروت: دارالعلم للملایین.
  • حسنی، علی‌ اکبر.(1381). تاریخ تحلیلی و سیاسی اسلام. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
  • حدیدی،جواد .اسلام از نظر ولتر. تهران:توس.
  • زرین کوب،عبدالحسین.(1369).کارنامه اسلام.تهران: امیرکبیر.
  • زنجانی،موسی. مدینه البلاغه فی الخطب النبی و کتیبه و مواعظه و وصایاه. تهران: منشورات الکعبه.
  • سالم، عبدالعزیز.(1380). تاریخ عرب قبل از اسلام. ترجمه باقر صدری‌نیا. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  • سید بن طاووس .(1400.ق.) الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف. تصحیح علی عاشور. قم: نشر خیام.
  • شاکرین، حمیدرضا. (1383).خشونت. تهران: کانون اندیشه جوان. 
  • صلاحی، ملک یحیی.(1381). اندیشه‌های سیاسی غرب در قرن بیستم .تهران: نشر قومس.
  • طباطبایی،محمد حسین.(1329ق.).المیزان فی التفسیرالقران. قم:اسماعیلیان.
  • علیخانی، علی اکبر و همکاران. (1390). اندیشه سیاسی متفکران مسلمان. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
  • (1379). مقالاتی از ماکس وبر. ترجمه یدالله موقن. تهران: نشر هرمس.
  • مطهری، مرتضی .(1381). مجموعه آثار. تهران: صدرا.
  • مکارم شیرازی. (1378). روزنامه رسالت. ش 2954.
  • مصباح یزدی، محمدتقی.(1376).جهاد در قرآن. تهران: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
  • نهج‌البلاغه.( 1371). ترجمه: سید جعفر شهیدی. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.