پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-79731120141101Organization of Islamic Cooperation (OIC) Stance vis-à-vis Terrorismنفی تروریسم در اندیشه سیاسی اسلام و مواضع سازمان همکاری اسلامی در قبال آن12839076FAمجید بزرگمهریدانشیار دانشگاه بین المللی قزوینعلرضا خادمیاندانش آموخته ارشد دانشگاه بین المللی امام خمینیJournal Article20161107The principles of Islamic faith explicitly and implicitly condemn terrorist acts and terrorism, as we read in the Holy Quran (Maidah: 32) about it. While condemning terrorism, in all its forms and manifestations, Islam makes a distinction between national freedom and anti-occupation movements and terrorism. Supporting the oppressed people of Palestine against Israeli atrocities is a crystal clear example for the above claim. However, the West has called this legitimate right of support an instance of terrorist act and has launched massive propaganda in this connection. In such a situation, the status of Organization of Islamic Cooperation (OIC), as a pervasive international Islamic organization, is very sensitive. Since OIC can clarify official stances of Islamic states as an official international organization, studying OIC stance vis-à-vis terrorism will be a great help in presenting an overall image of the attitude of the world of Islam toward this ill phenomenon. Our key question in this paper centers round modalities of OIC stance vis-à-vis terrorism and the subordinate question will be paying attention to Islamic jurisprudence literature. In this research paper, we will discuss major indexes on fighting terrorism that are available in the OIC documents, specially the OIC Convention on Combating Terrorism.مبانی اعتقادی اسلام، در آیات و روایات، ترور و اعمال تروریستی را به صراحت یا تلویحاً محکوم کرده و در قرآن کریم نیز (آیة 32 سورة مائده) این بحث به صراحت بیان شده است. اسلام ضمن محکومکردن تروریسم در تمامی اشکال و مظاهرش، میان جنبشهای آزادیبخش ملی و ضد اشغالگری با تروریسم، تمایز قائل میشود. حمایت از مردم مظلوم فلسطین در برابر جنایات اسرائیل، مصداق بارز این مسئله است؛ در حالی که دنیای غرب، اعمال این حق مشروع را اقدامات تروریستی خوانده و تبلیغات منفی زیادی در این زمینه انجام میدهد. در چنین وضعیتی جایگاه سازمان همکاری اسلامی به عنوان یک نهاد فراگیر بین المللی اسلامی بسیار حساس است. با توجه به اینکه سازمان همکاری اسلامی به عنوان یک نهاد رسمی بینالمللی میتواند تبیینکننده مواضع رسمی دولتهای اسلامی به صورت مشترک باشد، مطالعة مواضع این سازمان در قبال بحث تروریسم، کمکی به ارائة تصویری کلی از نگرش جهان اسلام در قبال این پدیده است. سؤال محوری ما در این مقاله مواضع سازمان همکاری اسلامی در قبال پدیده تروریسم است و سؤال فرعی نیز توجه به ادبیات فقهی اسلامی میباشد. در این مقاله، شاخصهای اصلی مبارزه با تروریسم که در اسناد سازمان همکاری اسلامی مندرج است، به ویژه کنوانسیون مبارزه با تروریسم، مورد بحث قرار گرفته است.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-79731120141101Our Stances vis-à-vis Cultural and Axiological System in the West (Based on Imam Khomeini’s Political Thought)امام خمینی(س) و نظام فرهنگی و ارزشی غرب285839077FAمحمد حسین جمشیدیعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20161107The Islamic Revolution of Iran introduced new values to the humanity and reshaped our identity. One of the consequences of this revolution was inspiring the change in our point of view toward the West and toward the status of the contemporary world. On this basis, there is a dire need to adopt a stance appropriate to the values of Islamic Revolution and its Iranian-Islamic identity against the West and its cultural-axiological system. As the ideologist and leader of the Islamic Revolution and founder of the Islamic Republic, Imam Khomeini introduced an approach to the West that is concordant with and conforming to the generality of our culture on one hand, and on the other hand, pictures our revolutionary stance vis-à-vis the West. On this basis, our major question will be: What stance does Imam Khomeini picture for our revolutionary society vis-à-vis the West and its cultural, axiological and ideological system? Imam Khomeini’s approach centers round not only rejecting Occidentalism, but also negating any tendency toward Western culture in its diversified forms with respect to such factors and principles as humanism, materialism and secularism, individualism, and hegemony. His approach prescribes resistance against aggressive behavior of the West and introducing the plan for revival of Iranian-Islamic identity via trust in God, the Initiator of the world of being. In this approach, the West is a symbol of the fall of the belief in the Holy Truth and the East is the symbol of the rise of the belief in the Holy Truth and manifestation of Light, based on which man returns to his real “self” or to his divine innate nature, thus steps in the path of spiritual perfection and real salvation by rejecting Occidentalism.انقلاب اسلامی ایران ارزشهای جدیدی را به بشریت عرضه کرد و هویت ما را بازسازی نمود. تحول در زاویه دید ما نسبت به غرب و وضعیت جهان معاصر از نتایج این دگرگونی است. بر همین مبنا ضرورت اتخاذ موضعی متناسب با ارزشهای انقلاب اسلامی و هویت ایرانی ـ اسلامی در برابر غرب و نظام فرهنگی ـ ارزشی آن به وضوح آشکار میگردد. امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی، رویکردی را نسبت به غرب مطرح میسازد که از سویی با کلیت فرهنگ ما سازگار است و از سویی دیگر موضع انقلابی ما را در برابر غرب ترسیم مینماید. در این مقاله پرسش ما این است که امام خمینی چه موضعی را برای جامعة انقلابی ما در برابر غرب و نظام فرهنگی، فکری و ارزشی آن ترسیم کرده است؟ رویکرد امام خمینی در این حوزه، نه تنها رد غربزدگی، بلکه نفی گرایش به فرهنگ غرب، با توجه به شاخصهای آن، همچون اومانیسم، مادهگرایی و سکولاریسم، فردگرایی و سلطه محوری و مقابله در برابر رفتار تهاجمی آن و طرح احیای هویت خودی با توکل و اعتماد بر مبدأ جهان هستی است. در این رویکرد، غرب، مغربِ حقیقت قدسی و شرق، اشراقِ حقیقت و تجلی نور است. بر این مبنا انسان به خویشتن حقیقی یا فطرت خداگونه و مخموره خود بازگشته و با نفی غربگرایی به سوی کمال و سعادت حقیقی گام برمیدارد.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-79731120141101Justice in Political Thought of Islam: Conceptology and Strategiesعدالت در اندیشه سیاسی اسلام: مفهومشناسی و راهبردها599039092FAیحیی فوزیعضو هیأت علمی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامیJournal Article20161108Given the importance of justice in Islam, this research paper dwells on the question of “what the concept of justice in political thought of Islam is, and what its characteristics are”. Our subordinate question is: What strategies can help realization of political justice? <br />Since justice is closely associated with rights in terms of concept, this paper intends to embark on index construction for political justice based on the concept of rights by applying interpretive-analytical method. Based on the findings of this paper, if we consider people and government as beneficiaries of political activities, then we should say that mutual granting of political rights between people and government will pave the ground for realization of political justice. Strategies for realization of this justice, on one hand, need identifying divine-innate rights of individuals and government and on the other hand, enforcement of the individual and social rights agreed upon among the people themselves or between the people and the government. In this connection, considering constant abidance by Islamic law, using collective wisdom, and expert-level findings in various related fields can be among other strategies for realization of political justice. در این پژوهش با توجه به اهمیت عدالت در اسلام، این پرسش مطرح میشود که مفهوم عدالت در اندیشة سیاسی اسلام چیست و شاخصههای آن کدامند؟ و با چه راهبرهایی میتوان عدالت سیاسی را متحقق ساخت؟<br /> با توجه به اینکه مفهوم عدالت با مفهوم حق پیوند تنگاتنگی دارد در این پژوهش با روشی تفسیری - تحلیلی تلاش شده تا براساس مفهوم حق، مفهوم عدالت سیاسی را شاخصسازی کند. براساس یافتههای این مقاله اگر ذیحقان را در عرصة سیاسی مردم و حکومت بدانیم در آن صورت، باید گفت اعطای حقوق متقابل سیاسی مردم و حکومت زمینهساز تحقق عدالت سیاسی خواهد بود که راهبرهای تحقق این امر ازیکسو نیازمند شناسائی حقوق الهی- فطری افراد و حکومت و ازسویدیگر اجرای حقوق فردی و اجتماعی مورد توافق بین مردم و یا بین حکومت و مردم میباشد. در این راستا لحاظ کردن اجتهاد مستمر و استفاده از نظرات عقل جمعی و کارشناسی در عرصههای مختلف ازجمله دیگر راهبردها برای تحقق عدالت سیاسی میباشد.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-79731120141101MPs and Presidents in the Yardsticks of Islamic Revolution Values Included in Parliamentary Oath and Oath of Officeنمایندگان مجلس و رؤسای جمهور در تراز ارزشهای انقلاب اسلامی مندرج در سوگندنامه9111839093FAقربانعلی قربان زاده سوار. استادیار علوم سیاسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(س)Journal Article20161108Constitutional law plays a key role in a political system both in policymaking and in decision-making. It is taken as the code of action by the people and officials equally. Constitutional law serves as a pulse for the political system. The degree of enforcement of the rules, realization of ideals and values stipulated in the constitutional law, such as oaths, show the soundness, consolidation and sustainability of the political system. Any violation from or ignorance of the enforcement of chapters and principles of the constitutional law will impose serious damages on the system and people in various fields. This research paper intends to collect and describe people’s evaluation of the degree of abidance by the Parliamentary Oath and Oath of Office by the members of the parliament (MP) and presidents of the Islamic Republic of Iran during the past thirty years. The research method we have applied in this paper is “survey” with a descriptive approach. In August 2008, questionnaires were distributed in the city of Qazvin on the degree of the enforcement of the articles of the Parliamentary Oath and Oath of Office by the members of the parliament (MP) and presidents. The results were like this: 38 percent of the respondents evaluated as “good and very good” in response to the question on the degree of enforcement of Parliamentary Oath by the MPs during the past thirty years, while 33 percent marked “median” and 29 percent evaluated their performance in this connection as “weak and very weak”. Similarly 38 percent of the respondents evaluated as “median” in response to the question on the degree of enforcement of the Oath of Office by the presidents during the past thirty years, while 34 percent marked “good and very good” and 28 percent evaluated their performance as “weak and very weak”.<em>در نظام سیاسی، قانون اساسی دارای نقش اساسی در سیاستگذاری و تصمیمگیری است و بهعنوان راهنمای عمل مردم و مسئولین کشور محسوب میگردد. قانون اساسی، نبض نظام سیاسی است. میزان اجرای اصول، تحقق آرمانها و ارزشهای مندرج در قانون اساسی از جمله سوگندنامه، نشانگر سلامت، استحکام و دوام نظام سیاسی است و هر گونه غفلت از اجرا و فراموشی فصول و اصول آن، باعث آسیبهای جدی به نظام و مردم در عرصههای گوناگون خواهد بود. هدف از این پژوهش، ارزیابی مردم از اجرای مفاد سوگندنامة نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رؤسای جمهور در جمهوری اسلامی ایران، در سی سال گذشته است و در انجام آن از روش پیمایشی<strong>[1]</strong> با رویکرد توصیفی استفاده شده است. در نظرسنجی از مردم شهر قزوین در مرداد 1387 دربارة میزان اجرای مفاد سوگندنامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رؤسای جمهور جمهوری اسلامی ایران، این نتایج به دست آمد: 38 درصد از پاسخگویان، میزان اجرای مفاد سوگندنامه، توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در قریب 30 سال گذشته «خوب و خیلی خوب»، 33 درصد «متوسط» و 29 درصد «ضعیف و خیلی ضعیف» ارزیابی کردند. 38 درصد از پاسخگویان، میزان اجرای مفاد سوگندنامه توسط رؤسای جمهور جمهوری اسلامی ایران را در قریب 30 سال گذشته «متوسط»، 34 درصد «خوب و خیلی خوب» و 28 درصد «ضعیف و خیلی ضعیف» ارزیابی نمودند.</em>
<br clear="all" />
2. surveyپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-79731120141101Identity of Political Organizations in Imam Khomeini’s Political Discourseتشکلهای سیاسی در گفتمان سیاسی امام خمینی(س)11914639094FAنورالله قیصریعضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهرانسیدجلال الدین فاطمیدانشآموخته رشته علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی در اسلام، پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامیJournal Article20161108Popularization, democracy, and democratic political regime have always been associated with certain demands and requirements, as the reality of a political affair in contemporary world suggests. These requirements, although parts of which are not included in the innate structure of popularization and democratization of politics and political regimes, are important in establishment and sustainability of the political situation. Organization of the political activities is among such requirements manifested in diversified forms in political practice. Political organizations are also diversified depending upon the culture and nature of political regime and ideology. In Iran, the Islamic Revolution, a popular revolution led by Imam Khomeini, put an end to the dictator regime of Shah. Establishment of the Islamic Republic system of government, that was based on and inspired by Islam’s religious codes and instructions and in line with realization of public demands in Iranian society, marked a new age in politics that constituted its structure on public vote. As there were many diversified opinions in the early years after the victory of Islamic revolution on the nature and structure of the Islamic rule, opinions on the nature, function and structure of political organizations were also different. Imam Khomeini’s precise opinion on Islamic rule, who said “Islamic Republic, nothing more, nothing less”, and people’s majority “Yes” vote to the Islamic Republic system of government in massive turnout in March 1979 public referendum put an end to all debates on the nature and structure of the political system. But questions are still unanswered on the nature and structure of political organizations. This paper intends to shed light on the unknown and hidden aspects of this discussion through clarifying Imam Khomeini’s viewpoints. The research method in this paper is exploratory and analytical resting upon discourse analysis approaches. عمومی شدن، مردمسالاری در جهان کنونی، ضرورتها و الزاماتی به همراه داشته است واگرچه برخی جزء مقتضای ذات عمومی شدن و مردمسالار شدن سیاست و رژیمهای سیاسی نیست، لکن در استقرار و تدوام این وضعیت موثر است. سازمانیافتگی فعالیتهای سیاسی ازجمله ضرورتهایی است که به اشکال گوناگون در فضای عمل سیاسی نمود می یابد. تشکلهای سیاسی گونههایی از این سازمان یابی است. انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی<sup>(س)</sup> به حکومت دیکتاتوری وابسته در ایران پایان بخشید و با تأسیس نظام جمهوری اسلامی مبتنیبر و ملهم ازآموزههای اسلام عصری نو را در سیاست ،درجهت تحقق خواست عمومی مردم بنیان گذاشت. نکته حائز اهمیت این است که از آغاز و در فرایند تأسیس نظام اسلامی ، درمورد تشکلهای سیاسی، ماهیت و نوع عمل و ساختار و نقش و جایگاه آنها ، در افکار عمومی پرسش ها و دیدگاههای مختلفی مطرح شد.آنچه هم اکنون بعد از گذشته سه دهه از تاسیس نظام اسلامی همچنان مطرح است. هدف این مقاله پرتو انداختن بر وجوه و ابعاد ناشناخته و ابهامات مربوط به احزاب و تشکل های سیاسی از طریق تبیین دیدگاههای حضرت امام خمینی<sup>(س)</sup> است. روش بهکار رفته در این پژوهش اکتشافی و تحلیلی با بهرهگیری از امکانات تحلیل گفتمان است.پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-79731120141101Analytical Pattern of Islamic Repulic of Iran’s Soft Power in World of Islamالگوی تحلیلی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام14717839095FAسید صدرالدین موسوی جشنیاستادیار دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، عضو هیأت علمی وابسته پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامیJournal Article20161108The Islamic Revolution of Iran can be introduced as the turning point in application of soft power on domestic and international policy, the outstanding characteristics of which can be using violence-free soft power in the course of political and social developments. After the victory of Islamic Revolution in Iran, the software power approach turned into one of the power application alternatives in international level, so that violating the indicators and sources of soft power by a political player became a defect in his career. Today, all countries seek access to soft power capabilities and resources. Therefore, the Islamic Republic of Iran needs soft power if it wants to turn into a regional power. This is why identifying the indices and sources of soft power is very important for the Islamic Republic of Iran. Given the above, this research paper intends to provide a response to this question that “what indexes exert maximum influence on I. R. of Iran’s soft power in the world of Islam?” <br />Findings of this paper show that such indicators as inspiration, normalization and deepening of strategic depth, identity recognition by Muslims, cultural diplomacy, world public opinion management, scientific supremacy and knowledge acquisition, gaining capability in art and culture are more influential and efficient in boosting Iran’s soft power in the world of Islam.انقلاب اسلامی را میتوان شروع کاربست قدرت نرم در عرصة سیاست داخلی و بینالملل دانست که در فرایند تحولات سیاسی و اجتماعی، بهرهگیری از ابزارهای نرم و فاقد خشونت از برجستگی خاصی برخوردار بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رهیافت نرمافزاری قدرت به یکی از بدیلهای کاربست قدرت در سطح بینالملل تبدیل گشت؛ بهگونهای که تزلزل در مؤلفهها و منابع قدرت نرم توسط یک بازیگر سیاسی، نقص محسوب میشد و امروزه همة کشورها مترصد دستیابی به توانمندی در حوزة منابع قدرت نرم هستند. ازهمینرو، جمهوری اسلامی نیز برای رسیدن به قدرت منطقهای نیازمند قدرت نرم میباشد و به همین دلیل، شناخت مؤلفهها و منابع قدرت نرم ایران میتواند حائز اهمیت باشد. با توجه به این موضوع، مقالة حاضر سعی دارد به این سؤال پاسخ دهد که؛ کدام مؤلفهها بیشترین تأثیر را بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان اسلام دارند؟ یافتههای مقاله نشان میدهند که مؤلفههایی نظیر الهامبخشی، هنجارسازی و تعمیق عمق راهبردی، هویتیابی مسلمانان، دیپلماسی فرهنگی، مدیریت افکار عمومی جهان، برتری علمی و حوزه دانش، توانمندی در حوزههای فرهنگی و هنری بر ارتقای قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام مؤثر و کارآمدتر از منابع دیگر هستند.