پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797341420180220Islamic Revolution and Civilization Building; Roadmap, Path Traversed and Distance to Destinationانقلاب اسلامی و تمدنسازی؛ نقشه راه، مسیر رفته و مسیر باقیمانده72765294FAابراهیم برزگراستاد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180209With respect to the 40<sup>th</sup> anniversary of the Islamic Revolution, the author of this paper has contemplated on the figure 40 in the ideas and theories of such great philosophers from Horufiyeh Movement to Ibn Khaldun and to the verses and traditions to analyze the variables involved in evaluation of the four-decade performance of the Islamic Revolution. Without these variables, any judgment on the results and performance of the Islamic Revolution will be unfair, hasty and incompatible with objective reality. These variables, indeed, must be employed in evaluation of such categories as freedom, justice, civil rights, and of course civilization building. The paper, then, continues with conducting a macro-level analysis on the civilization building project in Islamic Republic of Iran and to that end, investigates the trodden path or the successful path on one hand, and the untrodden path or the unsuccessful path on the other hand.نویسنده ابتدا با درنگی در عدد چهل در اندیشهها و نظریههای متفکرانی از جریان حروفیه گرفته تا ابن خلدون تا آیات و روایات، با توجه به چهلسالگی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، متغیرات دخیل در ارزیابی کارنامه چهلساله جمهوری اسلامی را مطرح میکند. بدون توجه به این متغیرات هرگونه داوری در باب نتایج و عملکردهای آن، غیرمنصفانه و شتابزده و نامنطبق با واقعیت عینی خواهد بود. درواقع این متغیرات را در ارزیابی هریک از مقولاتی چون آزادی، عدالت، حقوق شهروندی و ازجمله تمدنسازی باید مدنظر قرار گیرد. در ادامه این نوشتار نگاهی کلان به پروژه تمدنسازی در جمهوری اسلامی دارد و مسیر پیموده شده یا موفق از یکسو و مسیر ناپیموده و ناموفق از سوی دیگر را بهطور اجمالی بررسی میکند.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_65294_c269639011d5c01426a50dce32fc8d75.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797341420180220Islamic Revolution and Globalization: from Theory to Practiceانقلاب اسلامی و جهانیشدن؛ از نظریه تا عمل275765296FAمحمدرضا دهشیریدانشیار علوم سیاسی دانشکده روابط بین المللJournal Article20171027This research paper begins with explaining the concept of globalization, goes on to explain the three pessimistic, optimistic and evolutionary approaches and selects a third approach, a middle approach that considers globalization as a phenomenon. Illustrating the distinction between modernity and modernism, this paper argues that the Islamic Revolution is in opposition and contradiction with globalization that is believed to be continuation of modernism as an ideology. However, the Islamic Revolution is capable of establishing congruence and synergy with globalization, and conducting critical, affirmative and purposeful interaction with this phenomenon when it is regarded as continuation of modernity. In connection with Islamic Revolution’s approach to globalization, attempts have been made to analyze such approaches as “many globalizations” or “diversified globalizations” in the current “multi-centered world”, “asymmetric globalization”, “globalization from the middle” or the “horizontal globalization” and finally “reverse globalization” or decentralization from a hierarchical structure in a bid to present “alternative modernity” to picture an alternative world based on linking idealism to realism. To realize the aforementioned four approaches, this paper maintains that Islamic Revolution gives priority to civilizational studies and civilization building with an emphasis on affirmative and multi-layered identity. Adopting a civilizational approach to Islam and placing emphasis on “time management” and “change management”, the Islamic Revolution can realize civilizational Islam based on affirmative imaging. This primarily needs planning, futuristic approach, planning, networking, lobbying through campaigns, devising appropriate patterns and training manpower.مقاله پس از تبیین مفهوم جهانیشدن و توضیح رویکردهای سهگانه بدبینانه، خوشبینانه و تحولگرا به آن، رویکرد سوم یا میانه مبنی بر قلمداد شدن جهانیشدن به عنوان پدیده را اختیار میکند و با تشریح تمایز بین مدرنیته و مدرنیسم، معتقد است که انقلاب اسلامی با جهانیسازی که ادامه مدرنیسم به عنوان یک ایدئولوژی است، در تقابل و تعارض است؛ در حالی که با جهانیشدن به مثابه ادامه مدرنیته امکان همخوانی، همافزایی و تعامل انتقادی، ایجابی و آگاهانه دارد. درباره رویکرد انقلاب اسلامی به جهانیشدن، نگارنده به واکاوی رویکردهای «چندجهانیشدن» یا «جهانیشدنهای متعدد» در «جهان چندمرکزی» کنونی، «جهانیشدن نامتقارن»، «جهانیشدن از وسط» یا «جهانیشدن افقی» و سرانجام «جهانیشدن معکوس» به معنای تمرکززدایی از ساختار سلسله مراتبی، با هدف ارائه «مدرنیته آلترناتیو» به منظور رقم زدن جهان آلترناتیو بر اساس پیوند آرمانخواهی و واقعبینی میپردازد. برای تحقق رویکردهای چهارگانه مزبور، مقاله اولویت انقلاب اسلامی را بر تمدناندیشی و تمدنسازی با تأکید بر هویت ایجابی و چند سطحی استوار میداند. انقلاب اسلامی با اتخاذ رویکرد تمدنی به اسلام و با تأکید بر «مدیریت زمان» و «مدیریت تحول» میتواند اسلام تمدنی را بر اساس تصویرسازی ایجابی تحقق بخشد که نیازمند برنامهریزی، آیندهنگری و سناریوپردازی و نیز شبکهسازی، جریانسازی، الگوپردازی و کادرسازی است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_65296_6a9eedc5b5db46a65b776b2fb59e4600.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797341420180220Islamic Revolution and Cultural Diplomacy: From Theory to Practiceانقلاب اسلامی و دیپلماسی فرهنگی: از نظریه تا عمل476765303FAرضا سیمبراستاد گروه علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه گیلانJournal Article20171224Cultural diplomacy deals with creating an appropriate mentality in cultural addressees. To create an effective cultural diplomacy, we must first try to realize ourselves and manage to create an appropriate mentality in cultural diplomacy addressees. However, if this mentality is marred, promotion of cultural diplomacy will be definitely very difficult and challenging. Applying culture and utilizing cultural tools in diplomacy have certain advantages in comparison with the common tools and leverages in international relations. To that end, some of the most important advantages may be listed as minimum resistance in target communities and nations, lack of hostile tone in cultural diplomacy and instead manifesting attraction, serious involvement of unofficial players, non-governmental organizations as well as real and legal entities. Cultural diplomacy chiefly pursues exploration, explanation, and promotion of values, joint and universal interests, and then, meeting national interests within the framework of these values and joint interests. Cultural diplomacy can be designed and implemented in many fields more active, more flexible and even more opportunistic than traditional and classic diplomacy. In this connection, we can say cultural diplomacy infiltrates more easily in the social layers to help confidence-building among people and other countries. In this sense, it generates soft power. But these will be realized only when the country exporting culture is itself primarily endowed with required preconditions and possesses certain capacities in domestic level. This paper is an attempt to explain cultural diplomacy and analyze the indicators of Iranian cultural diplomacy. The Islamic Republic of Iran possesses very valuable capacities and capabilities in this connection, but it needs domestic capability and optimal use of cultural components to promote soft power parameters in Iranian diplomacy and finally boost national interests.دیپلماسی فرهنگی در ارتباط با ایجاد ذهنیت مناسب در مخاطبان فرهنگی است، اگر بخواهیم که یک دیپلماسی فرهنگی مؤثری داشته باشیم باید که تلاش کنیم اول خودمان را خوب بشناسیم و موفق شویم که ذهنیت مناسبی را در مخاطبان دیپلماسی فرهنگی ایجاد کنیم، اما اگر این ذهنیت، خدشهدار باشد قطعاً ارتقای دیپلماسی فرهنگی بسیار مشکل و پر چالش خواهد بود. استفاده از فرهنگ و به خدمت گرفتن ابزارهای فرهنگی در دیپلماسی در مقایسه با ابزارها و اهرمهای رایج دیگر در روابط بینالملل دارای مزایایی است که مهمترین آنها عبارتاند از مواجهشدن با مقاومت کمتر در جوامع و کشورهای مقصد، عاری بودن دیپلماسی فرهنگی از لحنی خصمانه در کنار جذابیت، حضور جدیتر بازیگران غیررسمی، نهادهای مدنی و اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی. دیپلماسی فرهنگی بیشتر به دنبال کشف، تعریف و ترویج ارزشها و منافع مشترک و جهانشمول و سپس، تأمین منافع ملی در چارچوب این ارزشها و منافع مشترک است. دیپلماسی فرهنگی میتواند خلاقانهتر، انعطافپذیرتر و حتی فرصتطلبانهتر از دیپلماسی کلاسیک و سنتی در بسیاری از حوزهها طراحی و اجرا گردد. در اینباره میتوان گفت دیپلماسی فرهنگی با سهولت بیشتری در همه لایههای جامعه رسوخ میکند و کمک میکند تا نوعی اعتمادسازی در میان مردم و دیگر کشورها ایجاد نماید و در این صورت قدرت آفرین نیز خواهد بود؛ اما همه اینها زمانی متحقق میشود که کشور صادرکننده فرهنگ خود از پیشنیازهای اولیه و لازم در تواناییهای درونی کشور خود برخوردار باشد مقاله حاضر ضمن معناسازی دیپلماسی فرهنگی، درصدد است تا به شاخصههای دیپلماسی فرهنگی ایران بپردازد. جمهوری اسلامی ایران تواناییهای زیادی در این خصوص دارد که بهشرط توانمندیهای درونی و استفاده بهینه از مؤلفههای فرهنگی میتواند به ارتقای پارامترهای قدرت نرم در دیپلماسی ایرانی و نهایتاً منافع ملی کمک کند.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_65303_012fb939939096b75fa443bf3f93efe8.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797341420180220Islamic Revolution and the Global Non-Alignment Strategy: From Theory to Practiceانقلاب اسلامی و راهبرد عدمتعهدگرایی جهانی؛ از نظر تا عمل699565305FAمحمدحسین جمشیدیعضو هیات علمی گروه روابط بینالملل دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20171222The main argument of this research paper is to understand the concept of ethical Politics in the political thought of Imam Khomeini. The principal question, therefore, is this: With respect to the fact that the term ethical Politics has not been used by Imam Khomeini, how has it been pictured in his thought? To provide an appropriate response to this question, we made an analysis of the concept of ethical Politics in his thought and came to the conclusion that ethicality of the politics shall be determined by observation of the methods, tools and objectives of the politics. Therefore, the methods and objectives of politics in Imam Khomeini’s thought have been put up for discussion. The most important ways are purification of the carnal soul and treating people kindly. The objectives of the politics have been discussed in association with such concepts as prophets, Divine motivation as well as prioritizing deontological ethics and virtualistic ethics. A study of these two components shows that Imam Khomeini seeks the solution for political issues in resolving spiritual issues. This, he does with respect to the goals he has considered for politics, i.e. seeking everything in the cause of God and working for God’s satisfaction. To that end, he proposes purification of the carnal soul, devotion, meditation and spiritual struggle and argues that the most important goal and role of politics is to make man spiritually grown. In this sense, we can talk about ethical politics in his thought and practice. The main sources for this research work have been Imam Khomeini’s political lectures in the presence of officials and various walks of life after the victory of Islamic Revolution and also during his political leadership. <br /> انقلاب اسلامی ایران با الهام از مکتب اسلام و جهانبینی و ارزشهای اسلامی در ربع آخر سده بیستم میلادی با نفی نظامهای فکری و سیاسی موجود به پیروزی رسید. لذا مهمترین ویژگی آن عدمتعهدگرایی جهانی است که در این نوشتار متکی بر دادههای کتابخانهای و با رویکرد تحلیلی- نظری موردبررسی قرارگرفته است.<br /> یافتههای تحقیق بیانگر این است که عدمتعهدگرایی جهانی در سیاست انقلاب اسلامی ایران، در اصل بیطرفی فعال و مثبت است که در عین نفی تعهد در برابر قدرتهای مسلط، نوعی ائتلاف و پیوستگی جهانی را برای جلوگیری از بحرانهای بینالمللی و مبارزه با ستم و سلطه میرساند. بر همین اساس اصول عدمتعهدگرایی جهانی انقلاب اسلامی در بعد نظری شامل نفی سیاستهای سلطه محور، استقلال، خودکفایی، سیاست نه شرقی - نه غربی، تعهد در برابر جوامع برابر و همآرمان و استکبارستیزی است که طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در عمل در قالب پیروزی انقلاب اسلامی، صدور ارزشهای انقلابی، حضور فعال در جنبش عدمتعهد، حمایت از حرکتهای آزادیبخش، مقابله با استکبار جهانی، اسرائیلستیزی، نقش فعال در تحولات منطقهای و حمایت از مستضعفان، نفی سلطهطلبی و رد تعهد در برابر غرب و عوامل آن تحققیافته است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_65305_e37a19b7f9beaef2d89dcb7fbe589752.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797341420180220Ethical Politics in Imam Khomeini’s Political Thoughtسیاست اخلاقی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)9711765312FAنجمه کیخااستادیار دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20171122The main argument of this research paper is to understand the concept of ethical Politics in the political thought of Imam Khomeini. The principal question, therefore, is this: With respect to the fact that the term ethical Politics has not been used by Imam Khomeini, how has it been pictured in his thought? To provide an appropriate response to this question, we made an analysis of the concept of ethical Politics in his thought and came to the conclusion that ethicality of the politics shall be determined by observation of the methods, tools and objectives of the politics. Therefore, the methods and objectives of politics in Imam Khomeini’s thought have been put up for discussion. The most important ways are purification of the carnal soul and treating people kindly. The objectives of the politics have been discussed in association with such concepts as prophets, Divine motivation as well as prioritizing deontological ethics and virtualistic ethics. A study of these two components shows that Imam Khomeini seeks the solution for political issues in resolving spiritual issues. This, he does with respect to the goals he has considered for politics, i.e. seeking everything in the cause of God and working for God’s satisfaction. To that end, he proposes purification of the carnal soul, devotion, meditation and spiritual struggle and argues that the most important goal and role of politics is to make man spiritually grown. In this sense, we can talk about ethical politics in his thought and practice. The main sources for this research work have been Imam Khomeini’s political lectures in the presence of officials and various walks of life after the victory of Islamic Revolution and also during his political leadership. <br /> بحث اصلی پژوهش حاضر درک مفهوم سیاست اخلاقی در اندیشه سیاسی امام خمینی<sup>(ره)</sup> است. مسئله این است که با توجه به اینکه این واژه توسط امام به کار نرفته است، سیاست اخلاقی در اندیشه ایشان چگونه ترسیم شده است برای پاسخ به این سؤال، با بررسی مفهوم سیاست اخلاقی این نتیجه حاصل شد که اخلاقی بودن سیاست با ملاحظهی روشها، ابزارها و اهداف سیاست معین میشود؛ از اینرو روشها و اهداف سیاست در اندیشه امام خمینی<sup>(ره)</sup> به بحث نهاده شده است. مهمترین روشها عبارت است از: تهذیب و تزکیه و محبت به مردم؛ اهداف سیاست نیز با مفاهیمی چون مقصد انبیاء، انگیزهی الهی و الویت وظیفهگرایی و فضیلتگرایی بحث شده است. ملاحظهی این دو مؤلفه نشان میدهد که امام خمینی<sup>(ره)</sup> با توجه به هدفی که برای سیاست در نظر میگیرد؛ اینکه همهچیز را برای خدا بخواهیم و تنها برای رضایت او کار کنیم، راهحل مسائل سیاسی را در حل مسائل انفسی میجوید و تزکیه و اخلاص و مراقبه و مجاهده را پیشنهاد داده و ساختن انسان را مهمترین هدف و نقش سیاست میداند. از این رو میتوان از سیاست اخلاقی در اندیشه و عمل ایشان سخن گفت. منبع اصلی پژوهش، سخنرانیهای سیاسی امام خمینی<sup>(ره)</sup> در جمع مسئولین و اقشار مختلف مردم بعد از پیروزی انقلاب و دوران رهبری سیاسی ایشان است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_65312_50a83f3b4eacbb3cd0ae46d57c29aae9.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797341420180220Islamic Revolution and Developments of Volatile International System: From Theory to Practiceانقلاب اسلامی و تحولات نظام سیال بینالملل؛ از نظریه تا عمل11914565313FAسید علی قادریاستاددانشگاه، پژوهشگرتاریخ،Journal Article20171201I have called the current international system a volatile world order. I suppose the current world order is the most ideal system man is experiencing after the Treaty of Westphalia, although it may have sky-high distance from the desirable standards of various nations. It is, of course, for some time that parts of its features bear the hallmark of return to the past world orders. I am of the opinion that three great and successful revolutions, namely Indian independence movement under Mahatma Gandhi, Islamic Revolution of Iran under Imam Khomeini, South African anti-apartheid movement under Nelson Mandela had had very positive direct and indirect influence on both international system and international order, so that major issues have developed it towards joint human values.نظام بینالملل فعلی را نظم سیال نامیدهام؛ و تصور میکنم نظم فعلی آرمانیترین نظمیاست که بشر از قرارداد وستفالی به بعد در حال تجربه آن است؛ هرچند ممکن است با مطلوبهای ملتهای مختلف فاصلههای نجومیداشته باشد. البته چندی است که مختصاتی از آن رجعت به نظمهای گذشته دارد.<br /> معتقدم اثرات سه انقلاب موفق یعنی انقلاب استقلالطلبانه هند به رهبری ماهاتما گاندی و انقلاب اسلامیایران به رهبری امام خمینی<sup>(ره)</sup> و انقلاب آرام ضد آپارتاید آفریقای جنوبی به رهبری نلسون ماندلا، هم بر نظام و هم بر نظم بینالمللی فعلی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بسیار مثبتی بر جای گذاشته و موضوعات اصلی آن را بهسوی ارزشهای مشترک بشری متحول کرده است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_65313_73ec81a12c2eada29983f64ed569d23a.pdf