پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393320221122Discourse analysis of two conflicting concepts of "expectation"تحلیل گفتمانی دو مفهوم متعارض از «انتظار» (ازدیدگاه امام خمینی (ره)و انجمن حجتیه)731171373FAبهرام اخوان کاظمیاستادیار علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه شیرازمنا حمیدی نسبدانشجوی دکتری تخصصی اندیشه سیاسی دانشگاه شیرازJournal Article20221213Investigating the meaning of expectation in two static discourses and dynamic discourse and the impact of the meaning of expectation on the type of human activism in the society of the Age of Absence is a subject that has been the target of many studies, including the present research. The writing has analyzed the discourse of the topic using the descriptive method - document analysis. What the research seeks to claim is that the dynamic perception of expectation in the age of occultation, whose reflection can be cited in the theories of Imam Khomeini (RA), is a process of basic mechanisms for articulating the elements of the desired identity of man and its activism in society. Islam and correct responsibility in providing the platforms for the emergence of the savior of the world. This issue is completely incompatible with the reductionist attitudes of the static approaches of waiting in the age of absenteeism as an indicator in the intellectual thought of the Hojjatiye Association.بررسی معنای انتظار در دو گفتمان ایستایی و غیرانقلابی و گفتمان پویا و انقلابی و همچنین تأثیر معنای انتظار و انگارههای برخاسته از این مفهوم در نوع رفتار و کنشگری انسان در یک جامعه عصر غیبت، موضوعی است که هدف مطالعات بسیاری از جمله هدف پژوهش حاضر قرار گرفته است. این نوشتار با استفاده از شیوة توصیفی ـ تحلیل اسنادی به تحلیل گفتمانی موضوع پرداخته است. آنچه مسئلة پژوهش حاضر را مطرح میسازد، تأثیر انتظار در عصر غیبت بر کنشگری انسان است؛ موضوعی که مرزبندیهای مشخصی را در میان معتقدان به حضور فعال و غیرفعال در عصر غیبت ایجاد نمود و درصدد پاسخ به این پرسش است که انسان در مفصلبندی گفتمانی گفتمانهای فکری برآمده از انتظار در عصر غیبت، چه هویت و کنشی را به دست میآورد؟ آنچه پژوهش به دنبال ادعای آن است این مطلب است که برداشت پویا و انقلابی از انتظار در عصر غیبت که آیینه و انعکاس آن را میتوان در نظریات امام خمینی استناد نمود، فرایندی از سازوکارهای اساسی برای پیشبرد اهداف آرمانی و مفصلبندی عناصر هویتی مطلوب از انسان و کنشگری آن در جامعة اسلامی و مسئولیتپذیری صحیح در فراهمسازی بسترهای ظهور منجی عالم را ایجاد نمود. موضوعی که با کنشگری منفعلانه و نگرشهای تقلیلگرایانه رویکردهای ایستایی به معنای انتظار در عصر غیبت بهصورت شاخص در اندیشة فکری انجمن حجتیه، ناسازگاری کامل دارد.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_171373_4415e5bf00d74d9b60b708173a8e35a3.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393320221122Necessity of equality in bloodshed in political jurisprudence with emphasis on the principles of Imam Khomeini (PBUH)ضرورت برابری در خون خواهی در فقه سیاسی با تاکید بر مبانی امام خمینی (س)3356171375FAزهره خانیپژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی/ تهرانفرزاد روزبهانیپژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی/ تهرانJournal Article20230107The blood feud between Muslims and non-Muslims is one of the most challenging issues today. Famous Imami jurists and some Sunni jurists believe that non-Muslims should be killed in response to the murder of Muslims, while they do not consider it permissible to kill a Muslim in response to the killing of non-Muslims. After the victory of the Islamic Republic, this inequality has been followed. Some contemporary jurists, with the support of their political views and human dignity, have considered the equality of non-Muslims with Muslims in blood.<br /><br />The present article, with a descriptive-analytical method, while criticizing the arguments of those who believe in inequality, has also evaluated the verdict based on Imam Khomeini's theory on the role of time and space in inference, and shows that in the present era, the issue of non-Muslim domination is ruled out. Non-Muslims live in an Islamic country as citizens and abide by the laws, therefore, based on political jurisprudence, the equality of bloodshed between non-Muslims and Muslims is the rule of Islam.حق خونخواهی بین مسلمانان و غیرمسلمانان از موضوعات چالشبرانگیز امروز است. مشهور فقهای امامیه و بعضی فقهای اهل سنّت قائل به کشتهشدن غیرمسلمان در برابر قتل مسلماناند، درحالیکه کشتن مسلمان را در برابر قتل غیرمسلمان روا نمیدانند. این حکم با استناد به آیة نفی سبیل، خبر و اجماع استنباط شده است. پس از پیروزی جمهوری اسلامی نیز در قوانین کیفری از این نابرابری تبعیت شده است. علیرغم نظر مشهور فقهای امامیه بر حکم نابرابری، برخی از فقهای معاصر با پشتوانة دیدگاه سیاسی خویش و کرامت انسانی، ادلة مشهور را کافی ندانسته و قائل به برابری غیرمسلمان با مسلمان در خونخواهی شدهاند. پژوهش حاضر با روش توصیفی ــ تحلیلی، ضمن بررسی و نقد ادله و توجیهات قائلین به نابرابری، حکم را بر مبنای تئوری امام خمینی در نقش زمان و مکان در استنباط سنجیده است و نشان میدهد که در عصر حاضر موضوع سلطة غیرمسلمانان منتفی است. غیرمسلمانان بهعنوان شهروند و با رعایت قوانین در کشور اسلامی زندگی میکنند، بنابراین بر اساس فقه سیاسی، برابری در خونخواهی غیرمسلمانان با مسلمانان حکم اسلام است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_171375_f4faaa9aec01bf14f7818d38112e771f.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393320221122The Analysis of Ali Shariati's thought and action
With the method of the sociology of knowledge
(By relying on Karl Mannheim's sociology of knowledge)تحلیل اندیشه و عمل علی شریعتی با روش جامعهشناسی معرفت با تکیه بر تعینّهای اجتماعی کارل مانهایم5780171370FAمرتضی علویانعضو هیات علمی (دانشیار)گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران0000000180868149لقمان قنبریهمکار علمیامید عزیزیاندانش آموخته دکتری دانشگاه مازندرانJournal Article20230210In the sociology of knowledge, social determinants play an important role in the awareness of a phenomenon or the understanding of the thoughts and actions of an intellectual.This research relying on Karl Mannheim's sociology of knowledge especially the discussion of social determinants seeks to understand the issue of what social determinants have played an important role in shaping Shariati's thought and practice.Therefore, the question will be what effects have social determinations had in shaping Shariati's thought and practice, and the hypothesis is that social determinations have played a prominent role in shaping Shariati's thought and practice.The purpose of this research is not to introduce and describe Shariati's personality,but rather to show the social origin of Shariati's thought and action.In general,according to the topics raised in the framework of the sociology of knowledge and especially the social determinants considered byKarl Mannheim,it can be said that Shariati's thoughts and actions were not formed in a vacuum,and each of Shariati's theories is related to specific principles, principles and epistemological foundations.and from the practical side, it has been influenced byits social and cultural contextsدر جامعهشناسی معرفت، تعیّنهای اجتماعی نقش مهمی در آگاهی نسبت به یک پدیده و یا فهم اندیشه و عمل یک روشنفکر ایفاء میکنند. این پژوهش با اتکا بر جامعهشناسی معرفت کارل مانهایم، بهویژه بحث تعیّنهای اجتماعی، درصدد فهم این مسئله است که تعیّنهای اجتماعی چه نقش مهمی در شکلدهی اندیشه و عمل شریعتی داشتهاند؟ فرضیه این است که تعیّنهای اجتماعی نقش برجستهای در شکلدهی به اندیشه و عمل شریعتی داشتهاند. هدف از این پژوهش معرفی و توصیف شخصیت شریعتی نیست، بلکه مقصود نشان دادن خاستگاه اجتماعی فکر و عمل شریعتی است. در مجموع با توجه مباحث مطرح شده در چهارچوب جامعهشناسی معرفت و بهویژه تعیّنهای اجتماعی مورد نظر کارل مانهایم میتوان گفت، اندیشهها و اعمال شریعتی در خلأ شکل نگرفته است و هر یک از نظریات شریعتی با مبادی، اصول موضوعه و بنیانهای معرفتی خاصی مرتبط است و از بعد عملی از بسترها و زمینههای اجتماعی و فرهنگی خویش متأثر بوده است. در مجموع با توجه به مباحث مطرح شده و همچنین تجزیه و تحلیل عناصر اصلی در تکوین اندیشه و عمل شریعتی در چهارچوب تعیّنهای اجتماعی مورد نظر مانهایم میتوان عواملی مانند پایگاه اجتماعی، خانوادگی، محیط زندگی را در اندیشهها و اعمال شریعتی مؤثر دانست.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_171370_3812ff248395181699b6174770ad7518.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393320221122the constitutional and the third political judgment:
Rereading the political thought of Seyyed Jamaluddin Vaez Esfahani based on Al-Jamal newspaperمشروطه و داوری سیاسی سوم: بازخوانی اندیشه سیاسی سید جمال الدین واعظ اصفهانی بر مبنای روزنامه الجمال811131663931288FAمحمود علی پوردانش آموخته دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی از دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20230205This article intends to present a different kind of political judgment in the constitutional era, to explain what indicators Seyyed Jamaluddin Waez, as one of the leaders and defenders of the parliament and the constitution, had in mind for the rule of law And what does her favorable political judgment have to do with those indicators? For this purpose, we try to answer the research question by examining Al-Jamal newspaper. Therefore, the purpose of this research is to clarify the dimensions of the desired political judgment by Seyyed Jamal, which is manifested in the form of his perception of the rule of law. This article tries to reach its findings by using a kind of qualitative content analysis method, And therefore, it raises the point that Seyed Jamal's political thought refers to a lost language in that period, which focuses on a kind of third arbitration, and its purpose is to establish future cases: 1.Virtuous political judgment, 2. Equality, freedom, justice for all members of Iran's fenced countries, 3. National development in the form of eliminating poverty, ignorance and steadfastness of education, skill and promotion of human capabilities and 4. Repelling the unprecedented tyranny in the history of this country.<br />This article intends to present a different kind of political judgment in the constitutional era, to explain what indicators Seyyed Jamaluddin Waez, as one of the leaders and defenders of the parliament and the constitution, had in mind for the rule of law And what does her favorable political judgment have to do with those indicators? For this purpose, we try to answer the research question by examining Al-Jamal newspaper. Therefore, the purpose of this research is to clarify the dimensions of the desired political judgment by Seyyed Jamal, which is manifested in the form of his perception of the rule of law. This article tries to reach its findings by using a kind of qualitative content analysis method, And therefore, it raises the point that Seyed Jamal's political thought refers to a lost language in that period, which focuses on a kind of third arbitration, and its purpose is to establish future cases: 1.Virtuous political judgment, 2. Equality, freedom, justice for all members of Iran's fenced countries, 3. National development in the form of eliminating poverty, ignorance and steadfastness of education, skill and promotion of human capabilities and 4. Repelling the unprecedented tyranny in the history of this country.این مقاله قصد دارد تا با ارائة نوعی داوری سیاسی متفاوت در عصر مشروطه به تبیین این مسئله بپردازد که سید جمالالدین واعظ بهعنوان یکی از رهبران و مدافعین مجلس و مشروطه، چه شاخصهایی را برای حکومت قانون در نظر داشته است و داوری سیاسی مطلوب وی چه ارتباطی با آن شاخصها دارد؟ در این خصوص سعی میشود پرسش پژوهش با بررسی روزنامۀ <strong>الجمال</strong> پاسخ داده شود. هدف این پژوهش روشن کردن ابعاد داوری سیاسی مطلوب نزد سیدجمال است که در قالب برداشت او از حکومت قانون تجلی پیدا میکند. این مقاله با استفاده از نوعی روش تحلیل محتوای کیفی میکوشد به یافتههای خود دست پیدا کند و ازاینرو، این نکته را مطرح میکند که اندیشة سیاسی سید جمال به زبان گمشدهای در آن دوره اشاره دارد که بر نوعی داوری سوم تمرکز داشته و هدف آن برپایی موارد پیش رو است: 1. داوری سیاسی فضیلتمند؛ 2. مساوات، آزادی و عدالت برای همه آحاد ممالک محروسة ایران؛ 3. توسعة ملی در قالبِ رفع فقر، جهالت و استواریِ آموزش، مهارت و ارتقاء توانمندیهای انسانی؛ 4. دفع استبداد مسبوق به سابقه در تاریخِ این مُلک.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_166393_b932c3982d0c1fcc43739f3f61d3aa92.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393320221122The position of "thinking" in Islamic political philosophyجایگاه « تفکّر» در فلسفه سیاسی اسلامی115136165977FAاحسان کاظمیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهوازمحسن جمشیدیدانش آموخته دکترای علوم سیاسی دانشگاه تهرانعبدالله بینندهدانش آموخته دکترای علوم سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20221010The discussion about the nature and dimensions of thinking/reasoning as a fundamental issue has always been the concern of human beings and especially philosophers. In this article, an attempt has been made to discuss thinking in the literal and idiomatic sense, its place in Islamic philosophy and political philosophy, and for this purpose, the opinions of Farabi and Mulla Sadra have been referred to. The result is that, in Islamic philosophy, thinking can be understood in relation to ontology and placing man as a part of the pyramid of existence, and his thinking in such a system is aimed at happiness. Al-Farabi has discussed this issue under the discussion of the chain of intellects and its levels, and he considered the head of Madinah Utopia to be one of those who have reached the rank of "utilized intellect" and has divided the attainment of this rank into the types of Madinah. Mulla Sadra has also been guided to the same point in another way,بحث در خصوص ماهیت و ابعاد تفکر و تعقل بهعنوان موضوعی بنیادین، همواره دغدغۀ نوع انسان و بهخصوص فیلسوفان بوده است. در این مقاله تلاش شده است تا ضمن بحث از تفکر به معنای لغوی و اصطلاحی، جایگاه آن در فلسفه و فلسفۀ سیاسی اسلامی موردبررسی قرار گیرد و برای این منظور به آرای فارابی و ملاصدرا رجوع شده است. نتیجه آنکه، در فلسفۀ اسلامی، تفکر در نسبت با هستیشناسی و قراردادن انسان بهعنوان بخشی از هرم هستی قابلدرک است و تفکر او در چنین منظومهای معطوف به سعادت است. فارابی این مسئله را ذیل بحث از سلسلۀ عقول و مراتب آن موردبحث قرار داده است و ریاست مدینة فاضله را از آنِ کسانی میداند که به مرتبۀ «عقل مستفاد» رسیده باشند و نیل به همین مرتبه را مقسمِ انواع مدینه قرار داده است. ملاصدرا نیز، بهصورتی دیگر به همین نکته رهنمون شده است با این تفاوت که برای او عقلانیت در کنار اشراق و وحی مطرح شده است و تفکر یکی از این ارکان سهگانه است و اندیشۀ سیاسی او نیز بهتبع این تحول در مبادی بهسوی نوعی حکومت شرعی متمایل شده است که او از آن به «علمای اهل معرفت» تعبیر کرده است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_165977_af2f76146c88815ab4b2e620b6613879.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393320221122A look at the political and cultural actions of the Harfoushian familyنگاهی به اقدامات سیاسی و فرهنگی خاندان حرفوشیان137155171372FAجمشید منتشلوگروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان کردستان ایرانعباس رهبریگروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مدرس کردستان ، ایران0000-0001-7308-5779Journal Article20220923The current research has analyzed and investigated the political and cultural actions of the Harfooshian family. This research is based on reliable historical and hadith sources in the library method and descriptive-analytical research method based on document mining which analyzes the problem. The results obtained in this research show that Al-Harfoushians were among the Shia religious groups in Lebanon. The actions and activities of the artisans can be summarized in two political and military fronts, which is the subject of the present article and the answer to the question, what were their actions in this regard? Of course, it seems that they have done valuable actions in other fields in this area, and among them, cultural performance and especially their relations with Iran have been taken into consideration. Also, they have had an interactionist policy with the Ottomans and have tried to distance themselves from biased dealings in their relations with them, which has also been mentioned.پژوهش حاضر اقدامات سیاسی و فرهنگی خاندان حرفوشیان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. خاندان آل حرفوشیان ازجمله گروههای شیعیمذهب در لبنان بودند که همزمان با حاکمیت عثمانیها در آسیای صغیر و هم زمان با دورة صفویان در ایران در ناحیه بعلبک سکونت داشتند. آنها از طرف عثمانیها تیولدار بعلبک محسوب میشدند و در جریان سیاست عثمانیها علیه شیعیان، نقش زیادی در دفاع از مضامین سیاسی و عقاید مذهبی شیعه در این منطقه برعهده داشتند. اقدامات و فعالیت حرفوشیان را میتوان در دو جبهة سیاسی و نظامی خلاصه کرد که موضوع مقاله حاضر بوده و پاسخ به این پرسش است که اقدامات آنان در این خصوص چه بوده است؟ البته به نظر میرسد که آنان اقدامات ارزندهای در زمینههای دیگر نیز در این ناحیه انجام دادهاند .در این میان عملکرد فرهنگی و بهخصوص روابط آنها با ایران مدنظر قرارگرفته شده است؛ همچنین آنان دارای سیاست تعاملگرایانه با عثمانیها بوده و سعی داشتند در روابط با آنان خود را از برخوردهای مغرضانه دور کنند که به این موضوع نیز اشاره شده است. این پژوهش با استناد به منابع معتبر تاریخی و حدیثی به شیوه کتابخانهای به تحلیل مسئله میپردازد. روش تحقیق انجام شده توصیفی ـ تحلیلی و بر اساس سند کاوی است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_171372_0ceaf747d63be0882eaeb7c0659c49b8.pdf