پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393120220522Intellectual characteristics and practical approaches of the anti-unity (conflicting) Shiite currentشاخصه های فکری و رویکردهای عملی جریان شیعه وحدت ستیز (تعارضگرا)731165975FAالهه خانی آرانیمدرس معارف اسلامی، دانشگاه قمJournal Article20220427In recent years, conflict between Shia and Sunni, division and excommunication has become one of the main problems of the Islamic world. But the divisive and takfiri currents are not exclusive to the Sunni society, but there are similar currents among the Shiites as well, which, for various motives and reasons, beat the drum of conflict and conflict with the Sunnis, and a suitable platform for differences is division. And they create takfir among Muslims. A group that is referred to as "English Shia" and "Israeli Shia" in the domestic media and the literature of the authorities of the Islamic Republic of Iran. The main question of the current research is, what are the intellectual and epistemological characteristics of the anti-unity trend attributed to the Shiites? What practical approaches does this stream have and what are the consequences of their performance and approaches? The hypothesis of the present research based on the documentary method is that the anti-unification Shia trend is characterized by certain characteristics such as ax-seeking, anti-unification,در سالهای گذشته، تعارضگرایی بین شیعه و سنّی و تفرقه و تکفیر، به یکی از اصلیترین مشکلات جهان اسلام تبدیل شده است؛ اما جریانهای تفرقهافکن و تکفیری، اختصاص به جامعه اهل سنّت نداشته است؛ بلکه جریانهای مشابه در بین شیعیان نیز وجود دارند که با انگیزهها و دلایل گوناگون، بر طبل تعارض و تنازع با اهل سنّت میکوبند و بستری مناسب برای اختلاف، تفرقه و تکفیر بین مسلمانان بهوجود میآورند. گروهی که از آنها در رسانههای داخلی و ادبیات مقامات جمهوری اسلامی ایران، با عنوان «تشیع انگلیسی» و «شیعه اسرائیلی» یاد میگردد. پرسش اصلی پژوهش کنونی این است که شاخصههای فکری و معرفتی جریان وحدتستیز منتسب به اهل تشیع چیست؟ این جریان چه رویکردهای عملی دارد و پیامدهای عملکرد و رویکردهای آنها چیست؟ فرضیه پژوهش با تکیه بر روش اسنادی آن است که جریان شیعه وحدتستیز با شاخصههای خاصی چون تبریجویی، وحدتستیزی و برجستهسازی اختلافات مذهبی به ترویج لعن، تفسیق و توهین نسبت به مقدسات اهل سنّت شناخته میشود. این جریان با محور قرار دادن تبری، بهعنوان یکی از فروعات دین و اعتقادات تشیع، آن را مقابل وحدت تفسیر نموده است و به تفرقه در میان مسلمین دامن میزند.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_165975_df24967a84e18006de327d8119e598bc.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393120220522Imam Khomeini's approach to the components of Iranophobia in the concept of exporting the revolutionرویکرد امام خمینی(ره) به مؤلفه های ایران هراسی در مفهوم صدور انقلاب3352165978FAاحسان عسگریمحمد طهماسبی برنادانشجوJournal Article20211001Imam Khomeini's approach to the components of Iranophobia in the concept of exporting the revolution<br /><br /><br />Review:<br />The present study tries to apply the process of tracking the process and using information collection tools in the form of documentary-library and also analyzing the content of Imam Khomeini's works, the approach of the Supreme Leader of the Islamic Revolution to the components of Iranophobia in the concept of export. Examine and discuss the revolution. Because it can be said that Iranophobia is a phenomenon that entered a more acute and serious stage with the victory of the Islamic Revolution. If the most important components of Iranophobia can be traced in the propaganda of abuse of power and aggressive motives of Iran, Islamophobia and Shiism. The components that each of them has considered confronting some of the values of the Islamic Revolution in the regional and supra-regional dimension and even in the global dimension. With the victory of the Islamic Revolution, practical measures were taken in the fight against the Islamic Revolution and its Islamicپژوهش حاضر در تلاش است تا با بهکارگیری الگوی ردیابی فرآیند و با بهره گرفتن از ابزار گردآوری اطلاعات بهصورت اسنادی ـ کتابخانهای و همچنین تحلیل محتوای آثار امام خمینی، رویکرد ایشان را به مؤلفههای ایرانهراسی در مفهوم صدور انقلاب مورد مداقه و بحث قرار دهد و پاسخی به این پرسش ارائه نماید که با توجه به تلاشهای دشمنان انقلاب اسلامی در دورة بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای ارائة تصویری نادرست از اهداف و پیامدهای انقلاب، رویکرد امام خمینی به این تبلیغات نادرست چه بود؟ و ایشان با چه مشی و ایدهای تلاش نمودند تا از این تهدید بهعنوان فرصتی برای صدور الگوهای انقلاب بهره ببرند؟ زیرا میتوان گفت ایرانهراسی پدیدهای است که با پیروزی انقلاب اسلامی وارد مرحلة حادتر و جدیتری گردید. بهطوریکه مهمترین مؤلفههای ایرانهراسی را میتوان در تبلیغات سوء در باب قدرت و انگیزههای تهاجمی انقلاب اسلامی، اسلام هراسی و شیعههراسی ردیابی نمود. مؤلفههایی که هرکدام مقابله با بخشی از ارزشهای انقلاب اسلامی در بُعد منطقهای و فرامنطقهای و حتی در ابعاد جهانی را مطمح نظر قرار داده است. چنانچه با پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات عملی در مبارزه با انقلاب اسلامی و ارزشهای اسلامی آن نیز صورت گرفت که مهمترین آن جنگ تحمیلی علیه ایران بود. امام خمینی در روند صدور انقلاب با شکلبندی فرهنگی به صدور انقلاب و اقدام به صدور ارزشهای اسلامی و انسانی تلاش مینمود تا مفاهیم و مؤلفههایی را در صدور انقلاب مورد تأکید قرار دهد که پیامد آن تلاش برای خنثیسازی تبلیغات نادرست علیه انقلاب اسلامی و نظام اسلامی از یکسو و ایجاد اتحاد حداکثری در بین دولتها و ملتهای منطقه از سوی دیگر شود.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_165978_3bd4dff84123eaf8d943bc7c403ec0bd.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393120220522Analysis of stylistic components in establishing Imam Khomeini's political lifestyleواکاوی مؤلفه های سبک ساز در تثبیت سبک زندگی سیاسی امام خمینی5377160190FAسید حامد عنوانی-سید حسین سید موسویعضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهدوحیده فخار نوغانیعضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهدسید مرتضی شاهردویعضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20220406The term "political lifestyle" refers to specific ways of dealing with the most important life tasks in the field of political life, which are formed in order to achieve political goals resulting from beliefs influenced by emotions and environmental conditions.<br />The institutionalization of a "political lifestyle" as the dominant culture, in addition to the glorious factors of insight, emotion and the requirements of the conditions, depends on having stylistic components. In the field of literature and art, these components have been extended by thinkers to various fields of humanities. In this research, the components of lightening and their role in establishing the political lifestyle of Imam Khomeini (as) as the leader of the Islamic Revolution and a person with style have been studied.<br />The method of data analysis library in examining the works of Imam and analyzing the concept of "style" shows the most important lightening components such as "flexibility", "problem solving power" and "priority in performing tasks" in the most crucial decisions of Imam's political life as a special campaign. In overthrowing the dictatorial regime,«سبک زندگی سیاسی»، شیوة خاص مواجهه با مهمترین وظایف زندگی در حیطه زندگی سیاسی است که بهمنظور نیل به اهداف سیاسی حاصل از باورهای اثرپذیرفته از عواطف و شرایط محیطی شکل میگیرد. نهادینه شدن یک «سبک زندگی سیاسی» بهعنوان فرهنگ غالب، علاوه بر عوامل فاخر بینشی، عاطفی و مقتضیات شرایط منوط به برخورداری از مؤلفههای سبکساز است. این مؤلفهها در حوزه ادبیات و هنر توسط اندیشمندان به حوزههای مختلف علوم انسانی تسرّی یافته است. در این پژوهش به بررسی مؤلفههای سبکساز و نقش آنها در تثبیت سبک زندگی سیاسی امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و فردی صاحب سبک پرداخته شده است. با استفاده از روش کتابخانهای و تحلیل دادهها در بررسی آثار امام و واکاوی مفهوم «سبک» به این نتیجه دست مییابیم که مهمترین مؤلفههای سبکساز همچون «انعطافپذیری»، «قدرت حل مسئله» و «اولویت در انجام وظایف» در سرنوشتسازترین تصمیمات سازنده زندگی سیاسی امام همچون شیوه مبارزاتی خاص ایشان در سقوط رژیم طاغوت، مدیریت جنگ تحمیلی و مواجهه با دولتهای استعمارگر سبب تثبیت سبک زندگی سیاسی ایشان بوده است. برکات متعدد این مؤلفهها، نمایانگر دوام و بسط فرازمانی و فرامکانی سبک زندگی سیاسی امام است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_160190_b1c1e661978b5d3e33e6571f7302eb6e.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393120220522A Comparative Study of Cultural reason and Transcendental reason in the Intellectual Project of Mohammad Abed Al-Jaberi and Henry Corbinمطالعه تطبیقی عقل فرهنگی و عقل استعلایی در پروژه فکری محمد عابد الجابری و هانری کربن79104160189FAعلی کریمیکارشناس ارشد علوم سیاسی از دانشگاه تهرانمهدی فدایی مهربانیاستادیار گروه علوم سیاسی ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، دانشگاه تهران ، ایرانJournal Article20220406The collection of Islamic teachings that has reached the Muslim today has been re-read with various readings; Sometimes by Muslim thinkers and sometimes by those interested in Islam. Despite such a large number of readings, it may be possible to place them in several general categories and then analyze them. Mohammad Abed al-Jaberi and Henry Corbin are clear examples of different readings but focus on a single subject, namely Islamic heritage. In this research, by placing their thinking in two general forms of "cultural reason" and "transcendental reason" and addressing their methodological coordinates, we have "contrasted" these two readings. Abed al-Jabri sees the collection of Islamic heritage as a structure within which today's Muslims think, and if there is a change in such a structure, there will be change in the present and future of the Islamic community. Henry Corbin, on the other hand, not only does not seek knowledge in structures, but also always avoids such an understanding and bases his thought on the transcendental aspects of Islamic knowledge. In this article, we have tried to answer the question: how a single Islamic text can generate different readings and show itself in different currents of thought.مجموعه معارف اسلامی کنونی با قرائتها و خوانشهای گوناگون، گاهی توسط متفکران مسلمان و گاهی توسط علاقهمندان به اسلام مورد بازخوانی قرار گرفته است که میتوان آنها را در چند دستهبندی کلی قرار داد و پس از آن تحلیل کرد. محمد عابدالجابری و هانری کربن مصادیق بارز از خوانشهایی متفاوت؛ اما معطوف به موضوعی واحد، یعنی تراث اسلامی، هستند. در این پژوهش با قرار دادن تفکر آنها در دو قالب کلی «عقل فرهنگی» و «عقل استعلایی» و پرداختن به مختصات روششناختی آنها به «مقابل نهادن» این دو خوانش پرداختهایم و کوشیدهایم تا با استناد به منابع کتابخانهای و روش توصیفی-تحلیلی به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه نص واحد اسلامی میتواند مولد خوانشهای متفاوت بوده و خود را در جریانهای فکری مختلف نشان دهد. در نهایت با بررسی تطبیقی اندیشة این دو اسلامشناس نتیجه میگیریم که نوع جهانبینی آنها در درک متفاوتشان از اسلام مؤثر است؛ لذا هر کدام پاسخ خود را از دین مبین میطلبند.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_160189_3c03a42c6d3e11d5f339f2a9b6331424.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393120220522The commonalities and differences between the political thought of the Lebanese Hezbollah movement and the political thought of the Islamic Revolution of Iranبررسی وجوه اشتراک و افتراق اندیشة سیاسی جنبش حزبالله لبنان با اندیشة سیاسی انقلاب اسلامی ایران105125159614FAسید صالح موسویدانشجوی دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی/ دانشگاه شاهد/ تهران/ایرانمرتضی علویانعضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندارن، بابلسر، ایران0000000180868149Journal Article20220315The study of the commonalities and differences between the political thought of the Lebanese Hezbollah resistance group and the political thought of the Islamic Revolution of Iran and the dissection of this current and the process of intellectual transformation of one of the most important and prominent Shiite Islamist currents are of special importance for the Iranian Islamic Revolution. Considering the use of the historical-comparative method that was done in this article, it sought to answer the question of what are the commonalities and differences between the political thought of Hezbollah in Lebanon Islamic Revolution in Iran? We have analyzed the commonalities and differences between the political thought of the Islamic Revolution Iran and the Lebanese Hezbollah movement based a comparison of its thirteen salient features. The findings of the study also indicate that the Islamic Revolution of Iran and Hezbollah in Lebanon have a lot in common in terms of ideology and beliefs, and only in the establishment Islamic government, the leaders of the Hezbollah movement, taking into account the specific circumstances of Lebanon and different cultures and religions.یکی از مهمترین جریانهای تشیع که از اهمیت زیادی نیز برخوردار است، پرداختن به جنبههای افتراق و اشتراک انقلاب اسلامی ایران با گروه حزب الله لبنان و مقایسه آنها به لحاظ جریان تحول و روند فکری آنهاست. با توجه به استفاده از روش تاریخی ــ مقایسهای که در این مقاله انجام گرفته است، این مقاله در پی پاسخ به این پرسش بوده که وجوه اشتراکات و افتراقات اندیشههای سیاسی حزبالله لبنان و انقلاب اسلامی ایران چیست؟ اولویت موضوعی مقاله سیزده شاخصة بارز است که به آن پرداخته خواهد شد. با توجه به شاخصههای بارز ذکر شده، حزبالله لبنان در تمامی شرایط و تحولات منطقه، بهویژه جهان اسلام بهعنوان بازیگر فعال و هم سو با سیاستهای جمهوری اسلامی ایران نقشی پررنگ و اثرگذار را ایفا میکند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که انقلاب اسلامی ایران و حزبالله لبنان از نظر مبانی فکری و اعتقادی اشتراکات بسیار زیادی با یکدیگر داشته و میتوان تنها تفاوت این دو را در ایجاد حکومت اسلامی تلقی نمود؛ چرا که رهبران جنبش حزب الله لبنان با توجه به شرایط خاص این کشور و فرهنگ و ادیان مختلفی که در این کشور حاکم بوده است در راستای ایجاد حکومت اسلامی نتوانستهاند بهطور مؤثر عمل نمایند. جنبش حزبالله لبنان بهعنوان متحد اصلی جمهوری اسلامی ایران، جزء تنها گروه اسلامگرای شیعة منطقه با قدمت طولانی بوده و تنها جنبش شیعی در منطقه خاورمیانه است که نظریههای بازتاب انقلاب اسلامی در این گروه بهطور عملی پیادهسازی شده است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_159614_448ab3e7da41141c4e83717cd0fe8ae9.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797393120220522A Study of the Islamic Caliphate in the Thought of Ramadan Al-Boutiبررسی خلافت اسلامی در اندیشه رمضان البوطی127149160373FAاحمد علی واحدی زادهمجتمع عالی امام خمینی / مدرسه کلام و مذاهب اسلامی.قاسم جوادیعضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه. استادیار مدرسه حکمت و مطالعات ادیان.Journal Article20220619The theory of the Islamic Caliphate has its roots in the first century of Islam and due to its importance in Sunni political thought, it has been studied many times by Muslim scholars and many works have been written in this field. This theory has pros and cons among Sunni scholars, the first group of whom have offered rational and narrative arguments for its necessity; But the opposition group has denied it out of necessity. Some have gone even further than Islam minus politics. However, there is no theoretical consensus on the necessity and non-necessity of the caliphate. Among these, Ramadan al-Bouti, a contemporary Ash'arite figure, addressed the Islamic caliphate and spoke of its necessity in contemporary Islamic societies. Therefore, in the present study, a descriptive-analytical method has been tried to evaluate his views on the caliphate. According to him, the Islamic government is one of the important religious rituals that should continue to exist in Islamic societies; l. نظریة خلافت اسلامی ریشه در سدة نخست اسلام دارد و به دلیل اهمیت آن در اندیشة سیاسی اهل سنّت، بارها مورد بررسی دانشمندان مسلمان قرارگرفته و آثار فراوانی نیز در این زمینه تولید شده است. این نظریه بین عالمان اهل سنّت، موافقان و مخالفانی دارد که دستة نخست بر وجوب آن، استدلال عقلی و نقلی ارائه کردهاند و مخالفان، از اساس وجوب آن را رد میکنند و عدهای نیز از اسلام منهای سیاست سخن میگویند. در این میان «رمضان البوطی» از بزرگان اشاعرة معاصر، ضرورت اقامة خلافت در جوامع معاصر اسلامی را مطرح کرد. در پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی ــ تحلیلی تلاش شده که دیدگاه او دربارة خلافت بررسی شود. به باور او حکومت اسلامی از شعایر مهم دینی است که باید در جوامع اسلامی استقرار یابد؛ زیرا اجرای بسیاری از احکام فقهی اسلام، مستلزم برپایی خلافت اسلامی است. با توجه به اوضاع حاکم بر جهان اهل سنّت که با روش حکومتی غربی، برخی بهصورت سلطنتی اداره میشوند و برخی تحت تأثیر اندیشههای افراطی قرار دارند، به نظر میرسد نظریة خلافت البوطی مناسبترین نظام سیاسی برای جامعة اهل سنّت است؛ لذا پژوهش و تبیین این موضوع هم ضرورت مییابد.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_160373_50688eef149c0bf3f23cb48a863a7ac1.pdf