پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797372420200822An Analytical Review of Sayyid Qutb’s Civilizational Views and His Attitude toward Western Modernityواکاوی آرای تمدنی سید قطب و نوع مواجههی وی با مدنیت غرب727139100JPTI-2105-1252(R2)FAسید رضا حسینیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته ی تاریخ، گرایش مطالعات خلیج فارس دانشگاه تهران0000-0002-0191-9612زهرا سادات حسینیدانش آموخته ی سطح سه از جامعة الزهراء (حوزه علمیه خواهران قم)سعید طاووسی مسروراستادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20211021Sayyid Qutb was one of the contemporary prominent thinkers and scholars of the world of Islam and one of the outstanding supporters of a school of thought known as ‘the return to pristine Islam’. Developed based on a descriptive-analytical methodology, this paper reviews Sayyid Qutb’s most important civilizational views and quality of his attitude toward Western modernity to find appropriate answer to the principal question of “What are the major pillars of Sayyid Qutb’s civilizational discussions?”. According to the findings of this study, Sayyid Qutb’s keywords in illustrating civilization are interpretable in a chain system, so that “woman” as a vital factor for human growth, can enjoy her rights within a right social ground. In that environment, she can be a decisive element for realization of social calm and a notion of “social justice” as emphasized by Islam. However, stubborn resistance of the lords of power and wealth in the world against establishment of justice has rendered impossible the avoidance from a legitimate war for supporters of Divine sovereignty and has made inevitable an all-out confrontation of Muslims with governments that represent modern ignorance. Sayyid Qutb argues that the United States, i.e. symbol of Western modernity, is an example of extremist and destructive rules. Adopting a resistive approach against Western modernity, Sayyid Qutb emphasized demarcation between Muslims and Western values and fighting hegemonic and unethical US civilization. He has religiously decreed any Muslim to fight all secular governments for establishing legitimate Islamic governance.سید قطب یکی از مؤثرترین اندیشمندان معاصر جهان اسلام و از مهمترین نمایندگان مکتب فکری بازگشت به اسلام اصیل است. این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی، مهمترین نظریات تمدنی سید و نوع مواجهه او با مدنیت غرب را بررسی کرده و به این پرسش پاسخ داده است که مباحث تمدنی سید قطب، حول چه محورهایی هستند. یافتههای تحقیق نشان میدهد، کلیدواژگان سید در تصویرسازی از تمدن، در نظامی زنجیروار قابل تفسیر هستند؛ چنانکه «زن» بهعنوان عامل حیاتی در بالندگی بشر، با حضور در یک بستر اجتماعی درست میتواند از حقوق خود منتفع شود و در قامت عنصری تعیینکننده برای تحقق آرامش جامعه، متضمن شمهای از «عدالت اجتماعی» مورد تأکید اسلام نیز باشد، اما مقاومت سرسختانه زورمندان و زیادهخواهان جهان در برابر استقرار عدالت، گریز از جنگ مشروع را برای طرفداران حاکمیت الهی ناممکن کرده و تقابل همهجانبه مسلمانان با حکومتهایی را که تجسمی از جاهلیت مدرن هستند اجتنابناپذیر و ضروری کرده است؛ چنانکه سید قطب، «آمریکا» یعنی مظهر مدنیت نوین غرب را مصداقی از همین حاکمیتهای فزونطلب و ویرانگر میداند. همچنین با اتخاذ رویکردی مقاوم در برابر آن، بر ضرورت مرزبندی مسلمانان با ارزشهای غربی و مقابله ایشان با تمدن برتریجویانه و غیراخلاقی آمریکایی تأکید دارد و هر مسلمانی را به مبارزه با عموم حکومتهای غیرالهی برای برقراری حاکمیت مشروع اسلامی مکلف میداند.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_139100_d61b5edd1354cb74959284882db7eefd.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797372420200822An Analysis of Islamic Revolution Requirements in Allameh Fazlollah’s Political Thoughtتحلیل الزامات انقلاب در اندیشه سیاسی علامه فضل الله2954139101JPTI-2104-1248(R1)FAسعید ربیعیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اصفهانموسی ابراهیمیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی قزوینحمید نساجدانشیار، گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20211021Allameh Mohammad Hossein Fazlollah was a great thinker and intellectual in Islamic and political issues. In his view, inspired by the Islamic Revolution and subsequent developments, Islamic Revolution is a movement to change non-Islamic governments and policies into Islamic government and policies, consequently establishing justice and equity in the society. He argues that, some rules and obligations concerning the thoughts and deeds of political activists must be clarified and observed according to time requirements to make activities effectual. This paper intends to analyze Islamic Revolution requirements. The author has used a descriptive-analytical method and library sources to review some requirements of an effectual revolution in view of this thinker and scholar including political fight along with intellectual fight, surprising the enemy and non-compromisation, gradual invitation before the revolution, observing religious principles and separation of interests, teleology in taking position, adopting open policy in political relations, establishing political party and organizational activity.
علامه محمدحسین فضلالله از متفکران بزرگ و نواندیش در حوزه مسائل اسلامی و سیاسی است. در دیدگاه او که متأثر از انقلاب اسلامی ایران و تحولات بعد از آن بود، انقلاب سیاسی بهمنظور تغییر حکومت و سیاستهای غیراسلامی به حکومت و سیاستهای اسلامی و بهتبع آن اقامه عدل و قسط است. از نظر ایشان برخی قوانین و الزامات را باید در حوزه اندیشه و عمل فعالان سیاسی با توجه به مقتضیات زمان تبیین و رعایت کرد تا فعالیتها فایدهمند واقع شود. هدف پژوهش حاضر تحلیل و بررسی الزامات انقلاب است. نگارنده در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و منابع کتابخانهای به بررسی پیرامون برخی الزامات یک انقلاب فایدهمند از دیدگاه این اندیشمند پرداخته است که از جمله آنها میتوان این موارد را نام برد: مبارزه سیاسی در کنار مبارزه فکری، غافلگیرکردن دشمن و سازشناپذیری، دعوت تدریجی قبل از شروع انقلاب، رعایت اصول شرعی و تفکیک منافع، هدفگرایی در مواضع، اتخاذ سیاست باز در روابط سیاسی، بهرهگیری از حزب سیاسی و فعالیت تشکیلاتی.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_139101_955e4aadb8865124d2946bd574d40412.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797372420200822Investigating Components of Political Culture of Shiism in Shariati’s Political Thought
(Case Study: Ijtihad, Hegira (Migration) and Enjoining the Good and Forbidding the Evil)بررسی مولفههای فرهنگ سیاسی شیعه در اندیشه سیاسی شریعتی (مطالعه موردی اجتهاد، هجرت، امر به معروف و نهی ازمنکر)5576139103JPTI-2104-1247(R2)FAبهمن زارعیدانشجوی دکتری اندیشه سیاسی در اسلام ، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیزاهد غفاری هشجینهیات علمی دانشگاه شاهدJournal Article20211021Ali Shariati was a leftist theorist of political Islam and a renowned elite and thinker in the world of Islam. Understanding Shariati’s thoughts and studying them from various aspects have gained significance especially when his works played an inspiring role in the culmination of the Islamic Revolution. This paper aims to identify components of political culture of Shia school of thought in Shariati’s political thought to find an appropriate answer to the principal question of “How did these components manifest in his political thought?” On this basis, based on the agent-structure theory, and Margaret Archer’s theory of structure agency and culture in particular, as well as Shariati’s works we have studied the three components of Ijtihad, Hegira (Migration) and Enjoining the Good and Forbidding the Evil by qualitative analysis of documents. Findings of the paper indicate that not only all three components have important standing in Shariati’s thought, but also it can be claimed with some degree of risk that his ‘theory of revolutionary Islam’ is based on the said componentsشریعتی نظریهپرداز اسلام سیاسی چپ در ایران و از جمله نخبگان و متفکران بنام جهان اسلام است. شناخت افکار و اندیشههای شریعتی از ابعادی متفاوت بهخصوص زمانی که آثارش نقش جهتدهندهای در انقلاب اسلامی ایران ایفا کرده است، اهمیتی ویژه یافته است. پژوهش پیشرو درصدد شناخت مؤلفههای فرهنگ سیاسی شیعه در اندیشۀ شریعتی و پاسخ به این سؤال است که این مؤلفهها چگونه در اندیشۀ سیاسی او متجلی شدهاند؟ بر این اساس در چارچوب نظریۀ ساختار-کارگزار و بهطور خاص، نظریۀ عاملیت و فرهنگ مارگارت آرچر و با استفاده از روش کیفی تحلیل اسنادی و با مراجعه به آثار بهجامانده از وی، سه مؤلفۀ اجتهاد، هجرت و امر به معروف و نهی از منکر بررسی شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد هر سه مؤلفه نهتنها جایگاه مهمی در اندیشۀ شریعتی دارند، بلکه میتوان بر این ادعا خطر کرد که نظریۀ اسلام انقلابی او بر پایۀ این سه مؤلفه است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_139103_65835aafa616a97e82fcdb4341b0c764.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797372420200822Women and Family in Law, after the Islamic Revolution
(Studying Islamic Consultative Assembly from First to Eighth Parliament)زن و خانواده در قانون، پس از انقلاب اسلامی (بررسی مجلس شورای اسلامی از دوره اول تا پایان دوره هشتم)77103139098JPTI-2108-1272(R2)FAمنصور انصاریاستادیار گروه اندیشه سیاسی در اسلام پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیفاطمه عباییدانشجوی دکتری اندیشه سیاسی در اسلام، پژوهشکده امام خمینی (ره) وانقلاب اسلامیJournal Article20211021Although the concept of woman may seem to be interpretive, it is the big issue of any well-established political and social philosophy in the contemporary world. In every interpretation of women a sort of semantic effect and some forms of cultural-civilizational values have been implied that manifest the structure and substance of a desirable woman in that civilization. The Islamic Revolution of Iran is no exception to this rule. This paper applies qualitative content analysis (inductive) method within three alternatives of main category, intermediate category and subcategory to answer the principal question of “What claims did the proponents of women’s rights make in the Islamic Consultative Assembly (First to Eighth Parliament) on family issues and which claims did they win?” Findings of the paper showed that although women tried to have their demands fulfilled with minimum demands they made, the dominance of traditional approach proved to be a serious obstacle to realization of what women and their proponents sought as their rights.شاید بتوان گفت مفهوم زن امری تعبیری است، اما مسئله هر فلسفه سیاسی و اجتماعی مطمئنی در جهان کنونی است. درواقع در هر تعبیری از زن، نوعی نفوذ معنا و نوعی تزریق ارزشهای فرهنگی- تمدنی مشخص نهفته است که مختصات هندسی زن مطلوب آن تمدن را نمایان میکند. انقلاب اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. در این مقاله به روش تحلیل محتوای کیفی (استقرایی)، در قالب سه گزینه مقوله اصلی، مقوله میانی و خرده مقوله، به این پرسش پاسخ داده شد که طرفداران حقوق زن چه مطالباتی را در مجلس شورای اسلامی (مجلس اول تا پایان مجلس هشتم) در موضوع خانواده مطرح کردند و به کدامیک از خواستههای خود دست یافتند. نتیجه اینکه اگرچه زنان با مطرحکردن خواستههای حداقلی تلاش کردند با کمترین تنش به خواستههای خود جامع عمل بپوشانند، غلبه نگاه سنتی، جدیترین مانع برای دستیابی زنان و طرفداران حقوق آنها به خواستههایشان بود.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_139098_519275ddcab57ad066a2b5358a60e8cf.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797372420200822Analytical Review of the Role of Political Culture of Shiism in Formation of Social Solidarity in Iran since Safavid Eraواکاوی نقش فرهنگ سیاسی تشیع در شکل دهی به وحدت اجتماعی ایران از دورة صفویه تاکنون105128139102JPTI-2101-1234FAاحسان عسگریدانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی ؛ پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20211021This paper intends to review the role of political culture of Shiism in formation of social solidarity in Iran since Safavid era. As far as defining political culture of Shia school of thought is concerned, the expression encompasses a vast portion of beliefs and religious values of Shiism coming from various Shia sources and approaches. It is indeed an instrument for actions and reactions of Shia Muslims vis-à-vis political systems. Authored based on a descriptive-analytical method and library and historical sources, this paper has found out that the political culture of Shiism since Safavid era, in addition to sense-making, has had other functions for creating solidarity, identity and legitimacy in such a way that it has managed to exert influence on establishing law and order in Iranian community, promote mental health, and educate the community. On the other hand, the rise of political culture of Shiism in Safavid era led to confrontation with deviated movements and with the Sunni rule of the Ottoman Empire. During the Qajarid era, as inspired by the anti-oppression teachings of the Imams, the political culture of Shiism united the community against persecution and oppression of Qajar kings and led the fight against such contracts and accords as Reuters, Tobacco, …. During the Pahlavid era, the political culture of Shiism aligned against extremist nationalism and archaism and created and led public solidarity to topple the regime. Finally, in the current period, it has played a key role in construction of the society and its developments. In total, the political culture of Shiism has been an effective factor for social solidifying since Safavid eraاین مقاله با هدف نقش فرهنگ سیاسی تشیع در شکلدهی به وحدت اجتماعی ایران از دوره صفویه تاکنون تدوین شده است. همانطور که در تعریف فرهنگ سیاسی تشیع باید اذعان کرد، این اصطلاح درواقع بخش عظیمی از اعتقادات و ارزشهای مذهب تشیع را شامل میشود که از منابع و رویکردهای گوناگون شیعی حاصل شده و درواقع وسیله و ابزار کنش و واکنشهای شیعیان در برابر نظامهای سیاسی است. این پژوهش به شیوه توصیفی - تحلیلی و با استفاده از متون کتابخانهای و تاریخی به این نتایج دست یافته است که فرهنگ سیاسی تشیع از دوران صفویه تاکنون علاوه بر معنابخشی، دارای کارکرد وحدتبخشی، هویتبخشی و مشروعیتبخشی نیز بوده و توانسته است در نظم و انضباط جامعه ایران و حتی بهداشت روانی، تعلیم و تربیت جامعه را تحت تأثیر آموزههای خویش قرار دهد. از سوی دیگر، فرهنگ سیاسی شیعه در دوره صفویه به تقابل با دیگر جریانهای انحرافی و تقابل با حکومت سنی مذهب عثمانی انجامید. در دوره قاجاریه و با الهام از آموزههای جورستیزانه امامان و ائمه با اتحاد و وحدت جامعه به تقابل با ظلم و جور سلاطین قاجار و مبارزه با قراردادهایی مانند رویترز، تنباکو و... پرداخت. در دوره پهلوی این فرهنگ در تقابل با ملیگرایی افراطی و باستانگرایی قرار گرفت و سبب اتحاد مردم در سرنگونی پهلوی شد و درنهایت در دوره کنونی هم نقش مهمی در شکلدهی به ساخت جامعه و تحولات آن داشته است و بهعنوان یک منسجم بخش اجتماعی از زمان صفویه تاکنون مؤثر بوده است.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_139102_b0299367cd46cd07d90ae725a7229065.pdfپژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیاندیشه سیاسی در اسلام2423-797372420200822Empowerment of Women in View of Imam Khomeini•
(Based on Thomas Spragens’ Model)توانمندسازی زنان از نگاه امام خمینی (بر اساس الگوی توماس اسپریگنز)139099JPTI-2108-1271(R2)FAمهرنوش خادمیدانشجو دکتری اندیشه سیاسی در اسلام پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامیصدرالدین موسویاستادیار گروه اندیشه سیاسی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20211021Constituting half of every community, women play a crucial role in social, political, cultural and economic developments, but the key to this role-playing is their empowerment. Empowerment primarily aims at helping the weak individuals to overcome their weaknesses, improve positive aspects of their life and boost their skills and abilities to wisely control their lives and translate them into action. The issue of women has been on the spotlight in Iranian society for ages. Imam Khomeini was an outstanding thinker concerning women’s issues. This paper reviews Thomas Spragens’ theoretical framework to study the current community, desirable community, and solutions for investigation of empowerment of women in view of Imam Khomeini. Findings of the paper indicate that the establishment of Islamic system of government and real enforcement of its rules and regulations in the society will provide appropriate grounds for empowerment of women and for creation of a deserving status for women in the community.زنان بهعنوان نیمی از پیکر اجتماع در عرصههای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نقش بسیار مهمی ایفا میکنند و برای رسیدن به این جایگاه باید به مرحله توانمندسازی خود برسند. هدف توانمندسازی کمک به افراد ضعیف است تا تلاش کنند بر ضعفهای خود غلبه کنند، جنبههای مثبت زندگیشان را بهبود ببخشند و مهارتها و تواناییهایشان را برای کنترل عاقلانه بر زندگی افزایش دهند و آن را در عمل اجرا کنند. در جامعه ایران نیز از قدیم تاکنون مسئله زنان مورد بحث بوده است. امام خمینی یکی از اندیشمندان مهم در این زمینه است. در این مقاله از چهارچوب نظری توماس اسپریگنز و بررسی جامعه موجود، جامعه مطلوب و راهحل به بررسی توانمندسازی زنان از نگاه امام خمینی پرداخته شده است. مهمترین نتایج نشان میدهد که ایجاد حکومت اسلامی و اجرای واقعی قوانین و مقررات آن در جامعه موجب ایجاد زمینههای مناسب برای توانمندسازی و ایجاد جایگاه مناسبی برای زنان در جامعه میشود.https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_139099_571a0ee08c70ed4f5fd69b0323c6d2bc.pdf