2024-03-29T18:51:08Z
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3887
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2423-7973
1394
2
2-3
نسبت عدالت با آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)
منصور
انصاری
سعید
نظری
در این پژوهش تلاش بر این است تا دو مفهومِ مهم اندیشه سیاسی یعنی عدالت و آزادی را در اندیشه های سیاسی امام خمینی(س) به گونه ای مورد بررسی قرار دهیم که در پایان نه تنها آگاهی روشنی از چیستی این دو مفهوم کلیدی(عدالت و آزادی)در اندیشه سیاسی ایشان به دست آورده باشیم، بلکه اهمیت، جایگاه و نسبت این دو مفهوم نسبت به همدیگر، در اندیشه سیاسی حضرت امام برای ما روشن شود. آزادی به عنوان یکی از موضوعات و مفاهیم اصلی هر اندیشه سیاسی می باشد که می تواند به آن اندیشه جهت بدهد. عدالت نیز به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر در اندیشه سیاسی امام خمینی، زیربنای بسیاری دیگر از مفاهیم را شکل می دهد. موضوع پژوهش از بُعد نظری دارای اهمیتی تاریخی است، زیرا از دیرباز و در تاریخ اندیشه سیاسی همواره بر سر چندین مفهوم کلیدی، گفتگو و اختلاف نظرهای بنیادین وجود داشته است. اهمیت نسبت آزادی و عدالت بدان جهت است که در بُعد نظری؛ ترکیب و سازش عدالت با آزادی با توجه به ریشه ها و بنیان های شکل گیری، امری است بسیار دشوار. از نظر علمی نیز اهمیت موضوع قابل انکار نیست زیرا مشخص ساختن نسبت آزادی با عدالت در اندیشه سیاسی امام خمینی(س) نشان دهنده خط مشی انقلاب اسلامی از زمان شکلگیری می باشد، به طور دقیقتر این موضوع نه تنها از بُعد انتزاعی دارای اهمیت است، بلکه به عنوان یک مانیفست برای نظام جمهوری اسلامی عمل کرده و میزان انحراف یا پایبندیِ نخبگان در قدرت را نسبت به اندیشه سیاسیِ بنیانگذار انقلاب اسلامی، در رابطه با این دو اصل نشان می دهد. بنابراین مشخص ساختن این نسبت می تواند سیاستگذاری در سطح خُرد و کلان را باتوجه به اهداف انقلاب اسلامی هموار سازد. این موضوع یک پژوهش جدید در اندیشه امام می باشد زیرا تا به حال از منظر نسبت و اهمیت این دو مفهوم و همچنین جایگاه هرکدام نسبت به دیگری در اندیشه سیاسی امام خمینی(س) کاری جدی صورت نپذیرفته است.
اندیشه سیاسی
عدالت
آزادی
اندیشه سیاسی امام خمینی(س)
اندیشه سیاسی اسلام
اندیشه سیاسی غرب
2015
05
22
7
29
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_38660_5fb3885e50c0f36b08c2f75546be2b96.pdf
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2423-7973
1394
2
2-3
عدالت و روابط بین الملل: رویکردی مقایسه ای به اندیشه امام(ره) و مکتب جامعه بین المللی
فریبرز
ارغوانی پیرسلامی
سید جواد
صالحی
از آغاز دهه 1990 م. پیرو تحولات روابط بینالملل و نیز حوزه تئوریپردازی، شرایطی بهوجود آمده است که طی آن با گسترش نقد به مبانی هستیشناختی و معرفتشناختی جریان اصلی، مکاتب نظریهپردازی با اجتناب از جزمیت اثباتگرایانه و نیز ضد شناختی طیف تأملگرا توانستند هر چند اندک، مقولات ارزشی و هنجاری را در بطن نظریهپردازی جای دهند. نوشتار حاضر با محوریت موضوع عدالت بینالمللی تلاش دارد تا ضمن واکاوی تفاسیر این مقوله در مکتب جامعه بینالمللی چهارچوبی را فراهم آورد که بتوان از طریق آن به مقایسه اندیشههای امام خمینی (س) با اصول عدالتجویانه این مکتب مبادرت کرد. در این راستا، مهمترین محور توجه به این نکته است که در سپهر نظریهپردازی مکتب انگلیسی عدالت توأمان با نظم تعریف میشود این در حالی است که در اندیشه امام عدالت مقولهای با اصالت است که تحقق آن نظم را ممکن میسازد.
امام خمینی (س)
عدالت بین المللی
مکتب جامعه بین المللی
مکتب انگلیسی
نظم
2015
05
22
31
50
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_38729_133cc463aac1a7b6469f7d8092521cbb.pdf
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2423-7973
1394
2
2-3
عناصر تشکیل دهنده گفتمان سیاسی امام خمینی (س )
اصغر
منتظرقائم
کامبیز
تقی زاده
مرضیه
بیگی زاده
عناصر گفتمان امام خمینی (ره) در واکنش به تبعات سیطره گفتمان مدرن بر ذهنیت فردی و جمعی، حول محور اسلام سیاسی فصل بندی می شوند و به نظر می رسد این گفتمان به دلیل انطباق با نظام صدقی جامعه ایران می تواند به هژمونی دست یابد و نظام معنایی خود را در ذهنیت جمعی اجتماعی تثبیت کند. بر این اساس سوژه ها وکارگزاران، جهان و پدیدارهایش را در بستر گفتمان امام معنادار می یابند، امری که از یکسو بی تردید در نحو معناداری پدیده ها برای آنها موثر می افتد و از سوی دیگر این گفتمان قرائت خاص خود را از پدیدار ها ارائه می دهد و مدلول های مختلف از جمله مدلول های روابط بین الملل از قبیل قدرت، صلح جنگ و استعمار..... را با توجه به نظام معنایی خاص خود معنا دار میکند و قرائت خاص خود را از آنها ارائه می دهد. در این مقاله سعی بر آن است که با توجه به قرائت خاص امام خمینی از اسلام، عناصر تشکیل دهنده گفتمان سیاسی ایشان بررسی شود و در نتیجه گیری دلایل هژمونیک شدن گفتمان امام نسبت به سایر گفتمانها مشخص گردد.
: امام خمینی. گفتمان سیاسی. اسلام سیاسی. نفی سلطه. ظلم ستیزی. وحدت امت اسلامی
2015
05
22
51
73
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_38730_9642f3ab2b9023252387ae40994c4415.pdf
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2423-7973
1394
2
2-3
تحلیل محتوای کمّی و کیّفی مصاحبه ها و پیام های امام خمینی(ره) براساس صحیفه امام
یحیی
فوزی
فاطمه
قربانی
مصاحبه ها، گفتگوها و پیام های امام خمینی (س) که در 21 جلد در مجموعه ای با عنوان صحیفه امام منتشر شده است، بخش مهمی از محتوای این مجموعه را تشکیل می دهند. در واقع، عمده مطالب و مبانی فکری و سیاسی امام(ره) که در جریان پیروزی انقلاب اسلامی تاثیرگذار بود از طریق مصاحبه ها به طور کلی با رسانه های خارجی و خبرگزاری هایی بود که به گوش مردم حقیقت طلب ایران و سایر جهانیان می رسید. بخش عمده ای از تحولات خارجی و مسائل سیاسی داخلی نیز در قالب پیام از طرف امام (ره) راهنمای عمل در تعیین سیاست های کلی نظام بود. پژوهش پیش رو با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و کیفی به بررسی محورهای عمده و مورد تاکید حضرت امام در مصاحبه ها و پیام های ایشان می پردازد.
امام خمینی(ره)
صحیفه
مصاحبه و گفتگو
پیام ها
تحلیل محتوا
2015
05
22
75
102
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_38731_c443ced9d5a0355738265d7731cb1ae0.pdf
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2423-7973
1394
2
2-3
بازنمایی هویت دینی در رمانهای پس از انقلاب اسلامی:مطالعه موردی: رمان داستان یک شهر اثر احمد محمود
عباس
کشاورزشکری
شهلا
خلیل اللهی
مرضیه
بختیاری
هدف مقاله حاضر بازنمایی هویت دینی در رمان سیاسی اجتماعی «داستان یک شهر» اثر احمد محموداست و مسئله اصلی این مقاله رابطه هنر (رمان) با واقعیت اجتماعی بیرونی به نام هویت دینی است البته با تأکید بر دو رویکرد: 1. نظریه تولید حقیقت؛ 2. نظریه بازنمایی نظریهپردازان کلاسیک. بر اساس عناصر داستانی مانند روایت، شخصیتسازی، صحنهپردازی و دیالوگ که به روش تحلیل گفتمان انجامگرفته است، هویت دینی در رمان «داستان یک شهر» در دو بعد اعتقادی و شعائری موردبررسی قرار میگیرد بعد اعتقادی آن بررسی شخصیت رمان در زندان و بعد شعائری در دوره تبعید به بندرلنگه است. نتیجه بهدستآمده حاکی از این است که نویسنده با خلق شخصیتها نوعی تجربه و درک دینی را بازگو میکند. این بازگویی، نقش قلمرو دین در عرصه عمومی زندگی مردم را نشان میدهد. روایت داستان روایتی خطی و پویاست. به این دلیل که نویسنده تنها در پی اعمال یک نقطهنظر، یک دیدگاه ثابت و یکصدا در متن نیست.
داستان یک شهر
احمد محمود
هویت دینی
تحلیل گفتمان
2015
05
22
103
120
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_38942_c84a8a30f7b6faa3db6289afd8120db4.pdf
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2423-7973
1394
2
2-3
اصول و مبانی دینی حمایت از جنبشهای آزادیبخش در جهان با رویکردی بر آرای امام خمینی (س)
اسدالله
لطفی
در حال حاضر مبارزات آزادیخواهانه و آزادیبخش مردم مظلوم و مسلمان کشورهایی مانند فلسطین، بحرین، لیبی که مهرومومهای زیادی است در زیر سلطه غاصبان و مستکبرین قرار دارند، در سطح گستردهای شروعشده و همچنان نیز به نحوی ادامه دارد. دولت جمهوری اسلامی ایران، نیز که از حامیان و پشتیبانان چنین نهضتهای آزادیبخش و ضد استعماری در سطح جهان میباشد، این حرکتها را تحت چتر حمایتی رهبری و دولت جمهوری اسلامی ایران قرار داده، تا با نیروی معنوی و مادّی مضاعف، علیه عوامل کفر و ستم و استکبار پیکار کنند. آنچه امروزه درباره این حمایتها مطرح است، این است که چنین جنبشهایی که در حال حاضر در سطح جهان صورت گرفته و جمهوری اسلامی ایران نیز از آنها حمایت میکند، فقط جنبه سیاسی داشته و درواقع آنها مدافعان ایران بوده و ایران خاکریز نبرد با آمریکا و اسرائیل را به خارج از مرزهای جغرافیایی خود انتقال داده است. اما نوشتار حاضر درصدد است تا با بررسی و تبیین ریشههای دینی این حمایتها، اثبات کند که این مواضع و رویکرد حکومت اسلامی، غیر از منافع سیاسی که برای دولت اسلامی در بردارد، کاملاً برگرفته از ارزشهای دینی و مبانی قرآنی ما بوده و علاوه بر جنبه سیاسی بهعنوان یک وظیفه شرعی و دینی هر مسلمانی مطرح میباشد.
جنبشهای آزادیخواه
قرآن کریم
تألیف قلوب
ظلمستیزی
تولّی و تبرّی
2015
05
22
121
144
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_38943_5dcf50f2f814ab8575de943db5be5612.pdf
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2423-7973
1394
2
2-3
هویت و مبانی فکری جنبش انصارالله در یمن
منصور
میراحمدی
ولی محمد
احمدوند
موضوع مقاله حاضر هویت جنبش انصارالله یمن است. با بهکارگیری رویکرد دیالکتیک متن و زمینه در مورد جنبش انصارالله، چگونگی شکلگیری این جنبش تبیین گردیده و پویشها و تغییرات تاریخی و فعلی که منجر به گسستها و مفصلبندیهای جدید هویتی آن شده است، بررسی میشود. این مقاله بر آن است که جنبش انصارالله جنبش دینی- رادیکالی محسوب نمیشود؛ بلکه ضمن عدم جانبداری از تحولات رادیکال، واجد راهبردها و برنامههای کلان نگر ملی است. در این مقاله با توجه به ژئوپلیتیک منطقهای یمن، چالش هویتی موجود در این کشور بررسیشده و دربارۀ، تلاش جنبش مذکور برای بازاندیشی در ساختار هویت یمن و درنتیجه خیزش و اقدام عملی آنان در این راستا، توضیح داده میشود.
یمن
جنبش انصار الله
هویت دینی
هویت ملی
زیدیه
2015
05
22
145
165
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_38944_70f7f299548a03d050fe3e6fc7c472d3.pdf