TY - JOUR ID - 139094 TI - تلفیق «قانون الهی» و «قانون طبیعی» در فلسفة آکوئینی و پیامد آن برای عرفی شدن سیاست JO - اندیشه سیاسی در اسلام JA - JPTI LA - fa SN - 2423-7973 AU - عباسی, بابک AU - پولادی, کمال AU - موسوی, سید جواد AU - ساعی, احمد AD - واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، AD - گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس AD - دانشگاه علوم پزشکی گیلان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 7 IS - 23 SP - 53 EP - 76 KW - توماس آکوئیناس KW - قانون طبیعی و قانون الهی KW - عقل و وحی KW - فلسفة سیاسی KW - جدایی دین و سیاست KW - اسکینر DO - JPTI-2011-1223(R2) N2 - مباحث در باب نسبت «قانون الهی و قانون طبیعی» در بستر مباحث عقل و وحی، در جهان مسیحی تاریخی به قدمت قرون وسطی دارد. توماس قدیس یکی از متألهینی بود که در اواخر قرون وسطی، موضعی متفاوت نسبت به مواضع پیشین در باب نسبت قانون الهی و قانون طبیعی گرفت. به گونه‌ای که بستر فکری آکوئیناس تا زمانة او، دو گروه عمده را در بر می‌گرفت که به شکل متعارض، گروه نخست قائل به برتری وحی و به تبع آن قانون الهی بر عقل و گروه دوم قائل به برتری عقل بر وحی و همچنین قانون طبیعی بودند. آکوئیناس در این زمینه با وارد کردن فلسفة ارسطو، موضع سومی اتخاذ کرد که تلاش داشت تا نوعی «هماهنگی» میان عقل و وحی برقرار سازد و در حوزة حکمت عملی نیز این هماهنگی را در شکل تلفیق قانون الهی و قانون طبیعی دنبال کرد. این نوآوری آکوئیناس نتایج خود را در حوزة سیاست با محوریت دولت و قانون نشان داد که آن عرفی شدن سیاست بود. ازهمین‌رو، ما با بهره گرفتن از روش «متن- زمینه محور» کوئنتین اسکینر، فلسفة سیاسی آکوئیناس را در زمینة فکری آن مورد مطالعه قرار می‌دهیم. UR - https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_139094.html L1 - https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_139094_c3567b136c2dad37366644e0dfab5560.pdf ER -