پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
6
22
2020
01
21
رابطه روش حکومتی با فرایند دموکراسی سازی و تحکیم دموکراسی
7
32
FA
میرقاسم
سیدین زاده
دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی در اسلام، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
منصور
انصاری
استادیار گروه اندیشه سیاسی در اسلام پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
m.ansari@gmail.com
دموکراسی مؤثرترین سیستم رسیدن به تعادل و متضمنِ کمترین بدی است. به تعبیر اسمیت، همه نارساییهای دموکراسی را میتوان با دموکراسی بیشتر درمان کرد. میزان نارساییها و نقصها در همه کشورها یکسان نیست؛ برخی نظامها همه شروط دموکراسی و تعدادی برخی از شروط آن را تحقق بخشیده اند و برخی، حتی واجد شروط حداقلی دموکراسی نیز نیستند. نظامهای با ویژگی های نخست، «دموکراتیک»، نظامهای دارای ویژگی های دوم، «هیبریدی» و نظامهای با ویژگی های سوم، «غیردموکراتیک» نامگذاری میشوند. این روشهای حکومتی رابطه ای مستقیم و غیرمستقیم با فرایند دموکراتیزاسیون و تحکیم دموکراسی دارند. در اصل مسأله و پرسش اصلی در این پژوهش هم، به تبیین و توضیح رابطه «روش حکومتی» با «فرایند دموکراسی سازی و تحکیم دموکراسی» برمیگردد (مسأله و پرسش). نیل به این هدف، به کمک روش «توصیفی- تحلیلی» و با استفاه از منابع کتابخانهای دنبال میشود(روش)<br />به نظر میرسد از میان مدلهای مختلف دموکراسی، «دموکراسی حداکثری» بیشترین تأثیرگذاری مثبت در «فرایند دموکراسی سازی و تحکیم» دارد و به مدل آرمانی و ایده آل نظم دموکراتیک نزدیکتر است؛ مراتب بعدی به دموکراسی های حداقلی و هیبریدی تعلق دارد. (یافته)
دموکراسی,دموکراسیسازی,تحکیم دموکراسی,دموکراسی هیبریدی,دموکراسی حداقلی,دمکراسی حداکثری
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_114094.html
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_114094_3a6c0498a4609f2acd620668c5b263bf.pdf
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
6
22
2020
01
21
مرزهای تفکر سیاسی در حوزه علمیه قم
53
72
FA
عبدالوهاب
فراتی
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
forati129@yahoo.com
<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> تا کنون در باره صورت بندی سیاسی روحانیت قم تاملاتی مفیدی صورت گرفته اما فقدان برخی آگاهی های لازم از سرشت تفکر سیاسی در حوزه علمیه قم موجب برخی داوری های غیر دقیق شده است اینکه چگونه می توان تفکرات سیاسی در درون این حوزه را صورت بندی کرد و اندیشه های کانونی و حاشیه ای در آن را متمایز ساخت؟ دو پرسش مهمی اند که این مقاله می کوشد با ترسیم مرزهای تفکر سیاسی در این حوزه به آنها پاسخ روشنی دهد. مدعای اصلی نویسنده در این مقاله آن است که وجود چهار خط متقاطع یعنی نگرش سنتی یا غیر سنتی به نظم سیاسی و نیز نگرش سلبی یا ایجابی به پذیرش یا رد نظم دینی، راهنمای ما در گونه شناسی واقع گرایانه از تفکرات سیاسی در این حوزه است. این تفکرات که در درون هنجارها و محدویت های خاصی تولید می شوند، اندیشه ای را کانونی به شمار می آورد و تفکری را به حاشیه می برد. عطف به چنین چهارچوبی نشان می دهد که در این حوزه پنج تفکر کانونی و سه تفکر حاشیه ای وجود دارد.
جریان شناسی,نص اسلامی,محدودیت های شرعی,روحانیت,نظم دینی,نظم سلطانی,نظم دموکراتیک
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_122846.html
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_122846_17f6c9f7bd86b4420d17684ccbf209ca.pdf
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
6
22
2020
01
21
اخوان المسلمین؛نماد دگردیسی اندیشه سلفی گری در عهد معاصر
73
98
FA
مجتبی
عطارزاده
گروه دروس عمومی و معارف اسلامی دانشگاه هنر اصفهان
mattarzadeh1@gmail.com
سوال اصلی در این پژوهش آن است که با به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در مصر، نگرش سلفی آنان تا چه حد دستخوش تغییر و دگرگونی شده است؟<br />نوشتار حاضر برآن است تا با مرور پیشینه طرح اندیشه سلفی گری به مثابه راه کاری جهت رویارویی با بحران فکری ناشی از روندشتابان توسعه غربی در دنیای عرب،چگونگی بازاندیشی مذکور در قالب رویکرد سلفی اجتهادی در دنیای کنونی که در اندیشه جامعه شرعی و دولت مدنی اخوان المسلمین تجلی یافته است را با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی به کاوش و بررسی نشیند.<br />نتیجه حاصل از این بررسی نشان از آن دارد سلفیه از نوع اجتهادی اخوان المسلمین بر خلاف سلفیه ایدئولوژیک که در صدد اجرای شریعت اسلامی از رهگذر ایجاد دولتی اسلامی بود، تشکیل جامعه ای اسلامی رااز طریق برپائی دولتی مدنی میسور می داندو این به معنای دگرگونی کامل هدف وجایگزینی حوزه های مدنی به جای حکومت در رویکرد امروزین اخوان است.در این رهیافت، هرکجا که احکام شریعت با مفاهیم بزرگی همانند عدالت، آزادی تعارضی پیدا کند،نقش وتوگری مبادی شریعت همچون سابق نیست .
اخوان المسلمین,مصر,سلفی گری,فقه سیاسی,سلفی اجتهادی
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_122847.html
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_122847_6ef8e08f0267e310e809e7a1e768c0a8.pdf
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
6
22
2020
01
21
نگرشی بر قدرت نرم علمای شیعی در افزایش صلح و کاهش خشونت در جهان
99
110
FA
خدیجه
احمدی بیغش
0000-0002-7900-7103
مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر
kh.ahmadi3103@yahoo.com
توانمندی در بهره مندی از قدرت نرم برای کشورها در عصر حاضر مهم تلقی می شود. این امر توجه به بسترهای افزایش قدرت نرم را دو چندان می کند. یکی از منابع قدرت در کشورهای منطقه و خاورمیانه، مراجع تقلید و عالمان تشیع است. به عبارتی دیگر وجود مذهب تشیع، و علمای دینی، از ظرفیت های مناسبی است که در امور مهم و تاثیرگذار، از جمله کاهش خشونت، نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. بررسی تحلیلی توصیفی دیدگاه مثبت مراجع تقلید تشیع در کشور ایران و عراق- به عنوان کشورهای نماد تشیع- در کاهش خشونت های منطقه ای از جمله داعش و... موجب اثرات بسیاری در منطقه و جهان شده، و قدرت نرم تشیع و در واقع دین اسلام را افزایش داده است.بررسی تحلیلی توصیفی دیدگاه مثبت مراجع تقلید تشیع در کشور ایران و عراق- به عنوان کشورهای نماد تشیع- در کاهش خشونت های منطقه ای از جمله داعش و... موجب اثرات بسیاری در منطقه و جهان شده، و قدرت نرم تشیع و در واقع دین اسلام را افزایش داده است.
علمای تشیع,قدرت نرم,افزایش صلح,کاهش خشونت
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_122848.html
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_122848_48696228f7ecf48d233e74bab4e198eb.pdf
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
6
22
2020
01
21
تأثیر دیدگاههای امام خمینی(ره) بر جنبش های اسلامی و تحولات جهان عرب
111
130
FA
میرابراهیم
صدیق
0000-0002-5194-0321
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
e.seddigh@gmail.com
<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> موفقیتهای انقلاب اسلامی و ایدئولوژی امام خمینی(ره) با پافشاری موفقیت آمیز بر «اسلام مردمی»، تا حدود زیادی اجتناب ناپذیر بوده است. آراء و افکار امام خمینی(ره) نقش بسزایی در صدور ارزشهای انقلاب اسلامی به خارج از مرزهای ایران داشته است. این اندیشهها و افکار بخش اعظمی از تحولات جهان اسلام را رقم زده است.شروع تحولات جهان عرب در قالب بیداری اسلامی، بار دیگر نفوذ و اثرگذاری اندیشهها و افکار امام خمینی(ره) برجسته گردید که نیازمند پژوهش و بررسی جدی است. ترس و هراس غربیان از بازگشت به اسلام رادیکال و آموزههای آن و ظهور گروههای تندرویی مانند طالبان، القاعده و داعش، توجه به انقلاب اسلامی ایران را مهمتر مینماید.<br />اندیشهها و افکار امام خمینی(ره) چه تأثیری بر جنبشهای اسلامی و تحولات جهان عرب داشته است؟<br />اندیشههای امام خمینی(ره) در اصولی چون بازگشت به اسلام راستین، استقلال خواهی و مقابله با نفوذ بیگانگان، مبارزه با دیکتاتوری، حاکم بودن بر سرنوشت خویش، مردم سالاری و حکومت ملت، تساوی و عدالت اقتصادی، دفاع از مظلومان و استکبارستیزی در تحولات جهان عرب برجسته بوده و بر روشن شدن افکار انقلابیون تأثیر مستقیم داشته است.
امام خمینی(ره),اندیشه,انقلاب اسلامی,تحولات جهان عرب,اسلام,غرب
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_122850.html
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_122850_de95d3b3cc7581f7869b2b454daaa2b9.pdf