ORIGINAL_ARTICLE
رهآوردهای اخلاقی گفتمان انقلاب اسلامی: فرصتها و چالشهای فراسو
انقلاب اسلامی ایران در سال پنجاه و هفت شمسی تنها یک انقلاب سیاسی نبوده که فقط به طور انحصاری در آن جا به جایی قدرت صورت گرفته باشد. بلکه شایسته آن است که در نظر داشته باشیم در این انقلاب یک فرآیند معرفتی و گفتمانی صورت گرفته است و پاسداشت انقلاب در مقام اول شناخت گفتمان معرفتی آن و سپس تحقق آن آرمانهای گفتمانی در عرصه اجتماع، سیاست و اقتصاد و اخلاق میباشد. به عبارت دیگر نکته اول این است که توجه داشته باشیم، جوهره انقلاب اسلامی در ایران منبعث از یک تحلیل و برداشت گفتمانی است که در آن دال مرکزی اسلام است، آن هم اسلامی که ویژگیهای تفکر اجتهادی شیعه در آن وجود دارد. تفکری که هم توسط سکولارهای جهان غرب و هم جهان اسلام و هم توسط اندیشههای سلفی اخباریگرا مورد نقد و هجمه شدید میباشد. به عبارت دیگر نه سکولارها و نه سلفیهای اخباری در جهان اسلام مبانی معرفتی و تفکری انقلاب اسلامی ایران که مبتنی بر گفتمان معرفتی انقلاب اسلامی ایران بر اساس تفکر اجتهادی شیعه میباشد را نمیپذیرند. در قرن بیستم و با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری حضرت امام بازگشت به دین در عرصه سیاست احیا شد. گفتمان انقلاب اسلامی در ایران، رهآوردهای مهمی داشت که یکی از آنها احیاگری دین در نظام بینالملل بود و پس از آن در کشورهای مختلف این موضوع به اشکال مختلفی تجلی یافته است. تفکر دینی در مقابل سکولاریسم که یکه تازی میکرد، بار دیگر احیا شد و تاکنون نیز این دو گانگی سپهر سیاست و دین مباحث زیادی را در کشورهای دنیا چه در عرصه سیاست و چه در عرصه آکادمیک و پژوهشگری به وجود آورده است. نوشتار حاضر، به رهآوردهای اخلاقی گفتمان انقلاب اسلامی مینگرد و ضمن ارایه تعریف، تبیین و تحلیل از اخلاق به وضعیت موجود و افق فراسو در این باره خواهیم پرداخت.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_65354_b264cc95687dcac77883be297531d417.pdf
2018-05-22
7
30
گفتمان انقلاب اسلامی
اخلاق نتیجه محور
اخلاق فضیلت محور
فضیلتگرایی اخلاقی
سکولاریسم
عقل و شرع
ارسلان
قربانی شیخ نشین
arsalangh@yahoo.com
1
استاد گروه روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران ، ایران
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم
1
ابراهیمی، شهروز، ستوده، علیاصغر و شیخون، احسان (1389). «رویکرد اسلامی به روابط بینالملل در مقایسه با رویکردهای رئالیستی و لیبرالیستی». دانش سیاسی، سال 6، شماره 2: 42-5.
2
استیون، لوکس (1370). قدرت؛ فرانسانی یا شر شیطانی. ترجمة فرهنگ رجایی، تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
3
اسلامی، محسن (1392). «سیاست خارجی در اسلام». فصلنامه سیاست خارجی، سال 27، شماره 3: 636-611.
4
افتخاری، اصغر (1389). «صلح و امنیت بینالملل، رویکرد اسلامی». مجموعه مقالات اسلام و روابط بینالملل (چارچوبهای نظری، موضوعی و تحلیلی)، به اهتمام حسین پوراحمدی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.
5
افتخاری، اصغر (پاییز و زمستان 1392). «نقد نظریه امنیت اجتماعی شده(کپنهاک)». مجله تحول علوم انسانی، شماره 1.
6
امینی، علی (1387). «پویایی اخلاق تجاری: تابعی از فرهنگ و زمان». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شمارههای 3 و 4: 97-105.
7
بابایی، فیروزه (1391). «پیوند اخلاق با صنعت بانکداری، در آمدی بر بانکداری اخلاقی». تازههای اقتصاد، شماره 136: 119-141
8
ﺑﺎﻗﺮزاده، ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ (1391). «ﺗﺪاﺑﯿﺮ اﺳﻼم ﺑﺮای ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﻧﻘﺾ ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ در ﻣﺤﯿﻂ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻞ». معرفت سیاسی، ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره دوم.
9
توکلی، محمد جواد (1389). «درآمدی بر فلسفه اخلاق تجارت با رویکردی اسلامی». معرفت اقتصادی، سال اول، شماره یک: 7-31.
10
جابری، عرب لو، محسن (1362). فرهنگ فقه و اصطلاحات اسلامی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
11
خزائی، احمدرضا (1393). «دیپلماسی پیامبر(ص) و ابزارهای توسعه روابط بینالملل با سایر دولتها». مطالعات روابط بینالملل، دوره 7، شماره 28.
12
خمینی، روحالله (امام) (1378). صحیفه امام. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
13
دادگر، یدالله (1385). «اخلاق بازرگانی و کسب و کار از منظر اقتصاد و اقتصاد اسلامی». پژوهشنامه بازرگانی، شماره 38: 120-87.
14
دهخدا، علی اکبر (1319). لغتنامه دهخدا. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
15
رجایی، سید کاظم و همکاران (1383). معجم موضوعی آیات اقتصادی قرآن. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
16
رحیمی بروجردی، علیرضا (1391). اقتصاد اخلاقی. تهران. نشر نور علم.
17
رضانیا شیرازی، حمید (1395). «اخلاق تجاری و تجارت اخلاقی». پژوهشهای اخلاقی، شماره 4، سال ششم: 36-23.
18
سعیدی، روحالامین (1394). «چشمانداز رهایی بشر در نظریّه اسلامی و نظریّه انتقادی روابط بینالملل: رویکردی تطبیقی». فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، شماره 40: 48-27.
19
سیمبر، رضا (1388). «گذر از دوگانه اخلاقی- غیراخلاقی در پارادیم معاصر نظام بینالملل: روزنههای و محدودیتها». همایش اخلاق و روابط بینالملل، دانشگاه تهران، آبان.
20
سیمبر، رضا (1389). اسلام در سیاست بینالملل، آنتونی اچ جانز، نلی لاهود، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، چاپ اول.
21
سیمبر، رضا و قربانیشیخنشین، ارسلان (1389). اسلامگرایی در نظام بینالملل رهیافتها و رویکردها. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
22
سیمبر، رضا و ملکی، آزیتا (1396). اخلاق و احکام کسب و کار. تهران: انتشارات الوندیان.
23
سیمبر، رضا، (1394). اجتماعی در سیاست بین الملل. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
24
شریفی، احمد حسین (1384). آیین زندگی، اخلاق کاربردی. قم: دفتر نشر معارف.
25
طباطبایی، سید محمدحسین (1397ق). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دار الکتب الاسلامیه، جلد سوم.
26
فرای، گِرِگ و جاستینا اُهِیگن (1390). تصویرهای متعارض از سیاست جهان. ترجمه علیرضا طیب. تهران: نشرنی.
27
منوچهری، عباس (1376). «قدرت و پستمدرنیسم». مجله سیاسی- اقتصادی اطلاعات، شماره 1.
28
موسوی، سیدمحمد (1384). دیپلماسی و رفتار سیاسی در اسلام. تهران: دانشگاه پیام نور.
29
نقوی، سید دلاور علی (1390). «تأثیر ارزشهای اخلاقی بر اقتصاد و رفاه از منظر قرآن و حدیث». فصلنامه سفیر، سال 5، شماره 20: 84-27
30
Brown, Chris, (2013). “The Poverty of Grand Theory”. European International Relations, 10.1177/1354066113494321.
31
Dunne Tim, Hansen Lene and Wight Colin, (2013). “The Ends of International Relation Theory”. European International Relations, DOI: 10.1177/1354066113495485.
32
Holsti, K.J.(1998). “The Problem of Change in International Relations Theory”. Institute of International RelationsThe University of British Columbia, Working Paper, pp, 1-24.
33
Mearsheimer, Jhon J and Walt, Stephen M. “Leaving Theory Behind: Why Simplistic Hypothesis Testing is Bad for International Relations”. European International Relations, DOI: 10.1177/1354066113494320.
34
Williams, Micheal C. In the Beginning: “The International Relations Enlightenment and the Ends of International Relations Theory”. European International Relations, DOI: 10.1177/1354066113495477
35
ORIGINAL_ARTICLE
انقلاب اسلامی ایران و بازتاب آن بر نظام بین الملل
انقلاب اسلامی ایران به مثابه ی یک انقلاب بزرگ در تحولات نظام بین الملل اثرگذار بوده است. چرایی و چگونگی این اثرگذاری و نیز ابعاد و حوزه های آن موضوع این نوشتار است که با روش تفسیری به تحلیل داده های اسنادی و کتابخانه ای مرتبط می پردازد. انقلاب اسلامی ایران در یک نظام بین الملل دوقطبی مبتنی بر جنگ سرد روی داد که در آن ایران از اعضای حساس اردوگاه غرب به رهبری ایالات متحده به حساب می آمد. اولین منازعه ی جنگ سرد بین ابرقدرت ها بر سر موضع ایران اتفاق افتاد و ایران به عنوان عضو مرکزی پیمان مرکزی سنتو، حلقه ی وصل دو پیمان نظامی دیگر غرب یعنی ناتو و سیتو در برابر شرق به حساب می آمد. بعلاوه بیشترین کمک های اقتصادی، نظامی، فنی - کارشناسی و اطلاعاتی - امنیتی آمریکا در خارج از ناتو به ایران صورت می گرفت. درنتیجه ایران یک متحد تمام عیار غرب به حساب می آمد که به عنوان «ضربه گیر اول» در برابر شرق در شمال خود و «ژاندارم غرب» در خلیج فارس یعنی جنوب خود، به حساب می آمد. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و خروج این کشور از سنتو، کمربند امنیتی - نظامی غرب در برابر شرق فروپاشید، دکترین دو ستونه ی نیکسون در خاورمیانه فروریخت، ژاندارم غرب در خلیج فارس از بین رفت، سیستم دفاعی غرب در شمال ایران از هم پاشید و محور اصلی سیاست آمریکا در منطقه یعنی اسراییل مورد تهدید جدی واقع شد. به علاوه با انقلاب اسلامی ایران این کشور از اردوگاه غرب خارج شد ولی به اردوگاه شرق نپیوست، باعث تحکیم و تقویت جنبش عدم تعهد و شکل گیری عدم تعهد واقعی گردید، ایده بلوک اسلامی مستقل را مطرح ساخت، الگوی جدیدی برای انقلاب در کشورهای جهان سوم ارائه کرد و باعث اوج گیری جنبش های اسلامی و تولد اسلام سیاسی به مثابه یک بازیگر غیردولتی مؤثر در نظام بین الملل گردید.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_66122_dff8e538873b06e9787ae07f5bd056f1.pdf
2018-05-22
31
56
: انقلاب اسلامی
تحولات نظام بینالملل
نظام دوقطبی
جنگ سرد
جنبش عدم تعهد
بلوک اسلامی مستقل
اسلام سیا
محمدباقر
خرمشاد
mb.khorramshad@gmail.com
1
استاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران ،ایران
AUTHOR
- اسپوزیتو، جان. ال. (1382). انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن. ترجمه محسن مدیر شانهچی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
1
- استمپل، جان. دی. (1378). درون انقلاب ایران. ترجمه منوچهر شجاعی، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
2
- افضلی، رسول (1386). دانشنامه جهان اسلام (زیر نظر غلامعلی حداد عادل)، ج. 11، تهران: مؤسسه فرهنگی- هنری کتاب مرجع.
3
- آشوری، داریوش (1383). دانشنامه سیاسی (فرهنگ اصطلاحات و مکتبهای سیاسی). تهران: انتشارات مروارید.
4
- آقابخشی، علی و افشاریراد، مینو (1389). فرهنگ علوم سیاسی. چاپ سوم، تهران: نشر چاپار.
5
- بیل، جیمز (1371). عقاب و شیر. ترجمه مهوش غلامی، ج. 1، تهران: انتشارات کوبه و شهر آب.
6
- جرجیس، فواز (1382). آمریکا و اسلام سیاسی. ترجمه سید محمدکمال سروریان، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
7
- خرمشاد، محمدباقر (1394). «انقلاب اسلامی ایران و اسلام سیاسی». بازتابهای انقلاب اسلامی ایران، چاپ چهارم، تهران: سمت.
8
- خرمشاد، محمدباقر (بهار 1382). "رفتارشناسی آمریکا در قبال انقلاب اسلامی ایران". راهبرد، 31.
9
- خرمشاد، محمدباقر (پاییز 1383). «بازتاب انقلاب اسلامی ایران در نظریههای انقلاب: تولد و شکلگیری نسل چهارم تئوریهای انقلاب». مجله جامعهشناسی ایران، دوره پنجم، شماره 3، صفحه 116-118.
10
- دانشنامه دانشگستر (1393). جلد ششم، تهران: مؤسسه علمی و فرهنگی دانشگستر.
11
- دلانوآ، کریستین (1371). ساواک. ترجمه عبدالحسین نیک گهر، 308 صفحه، تهران: طرح نو.
12
- دهشیری، محمدرضا (1390). بازتاب مفهومی و نظری انقلاب اسلامی ایران در روابط بینالملل. 483 صفحه، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
13
- دهشیری، محمدرضا (1390). درآمدی بر سیاست خارجی دکتر محمود احمدینژاد، گرایشهای ساختاری و عناصر متحول ساز سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. 66 صفحه، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
14
- دهقانیفیروزآبادی، سید جلال(1388). سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. 524 صفحه، تهران: سمت.
15
- روزنامه اطلاعات، 11 بهمن 1359.
16
- روزنامه اطلاعات، 3 اردیبهشت 1358.
17
- علیبابایی، غلامرضا (1391). فرهنگ سیاسی. چاپ چهارم، تهران: انتشارات آشیان.
18
- غضنفری، کامران (1380). آمریکا و براندازی جمهوری اسلامی ایران. تهران: انتشارات کیا.
19
- فولر، گراهام (1376). «اسلام سیاسی و غرب» (گزارش سمینار). ماهنامه اسلام و غرب، شماره پنجم و ششم.
20
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل یکصد و پنجاه و دوم.
21
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل سوم.
22
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل یکصد و پنجاه و چهارم.
23
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، فصل دهم: اصل یکصد و پنجاه و دوم.
24
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مقدمه: "شیوه حکومت در اسلام".
25
- کریمی، جواد (1379). دانشنامه جهان اسلام(زیر نظر غلامعلی حداد عادل). جلد 5، تهران: مؤسسه فرهنگی- هنری کتاب مرجع.
26
- گازیوروسکی، مارک. جی. (1371). سیاست خارجی آمریکا و شاه. ترجمه فریدون فاطمی، تهران: نشر مرکز.
27
- گریفیتس، مارتین (1388). دانشنامه روابط بینالملل و سیاست جهان. ترجمه علیرضا طیب، تهران: نشر نی.
28
- مجرد محسن (1386). تأثیر انقلاب اسلامی بر سیاست بینالملل، 266 صفحه،تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
29
- محمدی، منوچهر (1365). اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. 130 صفحه، تهران: انتشارات امیرکبیر.
30
- محمدی، منوچهر (1392). دستاوردهای کلان انقلاب اسلامی در سطوح ملی، منطقهای، جهانی و تاریخی. 256 صفحه، قم: دفتر نشر معارف.
31
- معبادی، حمید (1381). چالشهای ایران و آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران. تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
32
- منصوری، جواد (1365). نظری به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. 214 صفحه، تهران: انتشارات امیرکبیر.
33
ORIGINAL_ARTICLE
نسبت استکبارستیزی با صلح و مذاکره در منابع سیاست خارجی ج.ا.ا
استکبارستیزی یکی از شاخصههای مهم سیاست خارجی دولت اسلامی و بهتبع آن جمهوری اسلامی است. این شاخصه، مبنای مسلم قرآنی دارد. با آغاز مذاکرات هستهای جمهوری اسلامی ایران با 6 قدرت جهانی و دستیابی به توافق برجام، مسئله نسبت میان استکبارستیزی با مذاکره و مصالحه مورد سؤال قرار گرفت؛ بدین بیان که در صورت مذاکره و مصالحه با مستکبرین، تکلیف استکبارستیزی چه میشود؟ در نگاه اولی اصل استکبارستیزی با مذاکره و مصالحه در تعارض است درصورتیکه در سنت و سیره نبوی نیز مذاکره و مصالحه با مستکبرین همعصر خود، وجود دارد درحالیکه نمیتوان معصومین (علیهمالسلام) را متهم به سازش با کفار کرد. برای دستیابی به مدلی برای تحلیل رفتار سیاست خارجی دولت اسلامی و همچنین سیره عملی معصومین، به این نکته دستیافتیم که احکام و قوانین اسلامی سه گونه است: اول؛ اصول ثابت و لایتغیر که استکبارستیزی ازجمله آنهاست. دوم؛ متغیر بهحسب زمان و مکان. برخی احکام اسلام مربوط به موضوعات و مسائل خاص است که بهحسب زمان، مکان و موقعیت قابل تغییر است. تاکتیک رویارویی مستقیم (جنگ)، تخاصم مستقیم بدون شرایط جنگ، مذاکره و صلح از احکام متغیر بهحسب شرایط زمان و مکان است و مدل سوم، اصول ثابت اما متغیر که از آن تعبیر به اجتهاد، مصلحت، اهم و مهم و مقتضیات زمان و مکان میشود. حاکم اسلامی با ابزار اجتهاد، مصلحت و... اصول لایتغیر را بر موضوعات متغیر بهحسب زمان و مکان و مقتضیات، تطبیق میدهد. لذا به لحاظ منطقی ممکن است دولت اسلامی استکبارستیز باشد در عین اینکه به خاطر شرایط خاص، دست به مذاکره زده و به توافقی هم دست یابد. در متن مقاله این مدل طراحی و تبیین شده است.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_66123_3b7f3e31d7bb7ee743e035ead866b441.pdf
2018-05-22
57
80
استکبارستیزی
مذاکره
صلح
ثابت
متغیر
اجتهاد
مصلحت
سید جلال
دهقانی فیروز آبادی
jdehghani20@yahoo.com
1
استاد گروه روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران ، ایران
AUTHOR
مهدی
روحی
roohi1@chmail.ir
2
دانشجو دکتری مطالعات منطقه ای دانشگاه امام حسین(ع)تهران ،ایران
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم
1
ابن سعد، محمدبن سعد(1422) الطبقات الکبری، تحقیق عطا محمد قادر، بیروت لبنان دار الکتب العلمیه ، ج:1
2
ابن مزاحم، نصر بن سیار منقری(۱۴۰۳ق) وقعه صفین، چاپ کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی، قم
3
ابنمنظور، محمد بن مکرم(1422) لسان العرب، دار صادر، بیروت – لبنان، ج5
4
ابوهلال حسن بن عبدالله عسکری (۱۴۱۲) الفروق اللغویة، قم، اسماعیلیان
5
ازهری،محمد بن احمد(1421ق) تهذیب اللغه، مترجم: سلامی عمر، بیروت دار احیاء التراث العربی ج:10
6
بلاغی، صدر الدین(1345)عدالت و قضا در اسلام، تهران بی نا
7
پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری، قابل دسترس در khamenei.ir
8
توشیکو، ایزوتسو(2002) مفاهیم اخلاقی دینی در قرآن، انتشارات دانشگاه مک گیل، ملکه، ج۱
9
جعفریان، رسول(1381) حیات فکری و سیاسی امامان شیعه علیهم السلام قم: موسسه انصاریان
10
جوهری، اسماعیل بن حماد(1404) صحاح اللغه، محقق:عطار، احمد عبدالغفور بیروت – لبنان: دار العلم للملایین ج:2
11
حائری شیرازی، محیالدین(1396) آیینه تمامنما، دفتر نشر معارف
12
حلی، نجم الدین جعفر بن حسن حلی«محقق حلی»(بی تا) النافع فی مختصر الشرایع، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، بی تا
13
دهقانی فیروزآبادی، سید جلال،(1390) نظریه اسلامی سیاست خارجی، چارچوبی برای تحلیل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه سیاست خارجی شماره2
14
دهقانی فیروزآبادی، سیدجلال(1391)سیاست خارجی جمهوری اسلامی، انتشارت سمت چاپ چهارم
15
زبیدی، مرتضی(1420) تاج العروس، محقق:شیری، علی ، بیروت – لبنان دار الفکر ج: 7
16
سبحانی، جعفر(1385) فروغ ابدیت، موسسه بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی قم)،ج2
17
سروش، محمد(1360) استضعاف و استکبار در قرآن، قم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نمایندگی ولی فقیه، پژوهشکده تحقیقات اسلامی
18
شریعتی، روحالله(1387) قواعد فقه سیاسی، قم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
19
شریف الرضی، محمدبن حسین، (بی تا) نهج البلاغه، محقق: صالح صبحی، موسسه دارالهجره
20
طباطبایی، محمدحسین(1417) المیزان فی تفسیر القرآن، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات-بیروت ج18
21
طبرسی، فضل بن حسن(1379) مجمع البیان، تصحیح هاشم رسولی، تهران، کتاب فروشی اسلامیه، ج9
22
طبری، محمد بن جریر(1413) تاریخ الطبری: تاریخ الامم والملوک، بی نا لبنان- بیروت ج: 4
23
طریحی، فخرالدین بن محمد(1375) مجمع البحرین، محقق:حسینی اشکوری، احمد ناشر:مکتبه المرتضویه، تهران - ایرانسال ج:3
24
عروسی حویزی، عبد على بن جمعه (1383 ق) ، تفسیر نور الثقلین، مطبعه العلمیة،قم ج: 1
25
عطاردی قوچانی، عزیزالله(1373) مسند الامام حسن المجتبی بن علی علیهمالسلام، مرکز فرهنگی خراسان
26
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
27
لک زایی، نجف(1386)چالش سیاست دینی و نظم سلطانی، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
28
مجلسی، محمدباقربن محمد تقی،(1363) بحارالأنوار ،تهران ایران، کتابخانه مسجد حضرت ولیعصر ج:44
29
مصباح یزدی محمدتقی(1378ش) پرسشها و پاسخها، قم، مؤسسه امام خمینی، ، ج1
30
مطهری، مرتضی(1382)ختم نبوت، مرکز نشر صدرا، چاپ 15
31
مظفر، محمد رضا(1389) اصول فقه، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
32
مکارم شیرازی، ناصر و جمعی از فضلا(1386) برگزیده تفسیر نمونه، تنظیم احمد علی بابایی، تهران: دارالکتب اسلامیه
33
مکارم شیرازی، ناصر(1392) رساله توضیح المسائل، قم نشرقدس
34
موسوی خمینی، روح الله(1389) صحیفه امام، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران چاپ پنجم ج:6
35
موسوی خمینی،روح الله(بی تا) ولایت فقیه، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
36
نجفی، محمد حسن(۱۴۰۴ق) جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ هفتم، ج6
37
ORIGINAL_ARTICLE
عملگرایی راهبردی در اندیشة سیاسی امام خمینی(ره)
انقلاب های سیاسی دارای ویژگی های منحصربه فرد بوده و بر اساس الگوی کنش رهبران سیاسی خود معنا پیدا می کند. انقلاب اسلامی ایران به گونه ای اجتناب ناپذیر با اندیشه سیاسی و راهبردی امام خمینی پیوند یافته است. اندیشه های امام خمینی شکل خاصی از مدل های کنش انقلابی را در ساختار سیاسی ایران و نظام بین الملل به وجود آورد که بر اساس نشانه هایی از عمل گرایی راهبردی تفسیر می شود. چنین رویکردی به معنای آن است که تحولات سیاسی و کنش انقلابی ایران تحت تأثیر آموزه های ایشان به این دلیل روند پیروزی سیاسی و گسترش قدرت منطقه ای را پیدا نمود که بر اساس نشانه هایی از عمل گرایی بوده است. عمل گرایی انقلابی نشانه هایی از کنش سیاسی مبتنی بر ابتکار عمل جهت کنترل فضای سیاسی و اجتماعی را منعکس می سازد. انقلاب اسلامی ایران همانند بسیاری از انقلاب های سیاسی به مثابه دگرگونی سریع، بنیادین و اثربخش در ساختار داخلی و محیط پیرامونی محسوب می شود. تحول انقلابی که توانست ارزش ها و اسطوره های مسلط بر یک جامعه، نهادهای سیاسی، ساختار اجتماعی و الگوی کنش راهبردی را تحت تأثیر قرار دهد. تغییر در نهادها، ارزش ها و فرآیندهای سیاسی در جوامع انقلابی نیازمند رهبرانی است که از قابلیت لازم برای عمل گرایی تاکتیکی و راهبردی برخوردار باشند. پرسش اصلی مقاله مبتنی بر این گزاره است که: «الگوی رهبری سیاسی امام خمینی دارای چه ویژگی هایی بوده و چه تأثیری بر فرآیند انقلاب اسلامی به جا گذاشته است؟» فرضیه مقاله به این موضوع اشاره دارد که: «رهبری انقلاب اسلامی مبتنی بر نشانه هایی از عمل گرایی راهبردی بوده و زمینه حفظ و تثبیت انقلاب اسلامی ایران را به وجود آورده است». در این مقاله از روش شناسی تفسیری استفاده شده و بیانگر آن است که هر یک از پژوهشگران می توانند الگوی خاصی از کنش انقلابی رهبران سیاسی را تفسیر نمایند. چارچوب نظری مقاله مبتنی بر «نهادگرایی مشارکتی رهبران انقلاب» بوده که منجر به افزایش میزان مشروعیت و کارآمدی سیاسی رهبران انقلاب می شود
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_66124_1117bc31d0fbadac3c13124c4d523e12.pdf
2018-05-22
81
102
کنش انقلابی
نهادگرایی مشارکتی
مشروعیت سیاسی
کارآمدی
عملگرایی راهبردی
ابراهیم
متقی
ebrahim.motaghi@gmail.com
1
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ایران
LEAD_AUTHOR
- آبراهامیان، یرواند (1391). ایران بین دو انقلاب. ترجمة: احمد گلمحمدی و محمدابراهیم فتاحی، چاپ هجدهم، تهران: نشر نی.
1
- حسینیزاده، محمدعلی (1389). اسلام سیاسی در ایران. قم: انتشارات دانشگاه مفید.
2
- خمینی، روحالله (امام) (1357). ولایتفقیه؛ حکومت اسلامی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
3
- خمینی، روحالله (امام) (1378). صحیفه امام. ج. 2، تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
4
- خمینی، روحالله (امام) (1378). صحیفه امام.ج. 3، تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
5
- خمینی، روحالله (امام) (1378). صحیفه امام، ج. 4، تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
6
- فوکو، میشل (1377). ایرانیها چه رؤیایی در سر دارند؟. ترجمه: حسین معصومی همدانی، تهران: نشر هرمس.
7
- فوکو، میشل (1379). ایران، روح یک جهان بیروح. ترجمه: نیکو سرخوش و افشین جهانگیری، تهران: نشر نی.
8
- الگار، حامد (1355). دین و دولت در ایران. ترجمه: ابوالقاسم مهدی، تهران: انتشارات توس.
9
- نهضت آزادی (1351). مبارزات رهبران مذهبی. مجاهد، شهریور.
10
- هانتینگتون، ساموئل (1370). سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی. ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: نشر علم.
11
- هورات، دیوید (1378). نظریة گفتمان در دیوید مارش و جری استوکر (ویراستار)، روش و نظریه در علوم سیاسی، ترجمة: امیرمحمد حاجیوسفی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
12
- Hagopian, M (1974). “The Phenomenon of revolution”. New York: Dodd, Mead and Co.
13
ORIGINAL_ARTICLE
انقلاب اسلامی و تحولات نظام بینالملل: از نظریه تا عمل
با وقوع انقلاب اسلامی در بهمن 1357واستقرار نظام جمهوری اسلامی در طول چهار دهه گذشته سیاست خارجی نظام انقلابی در عرصه نظری و سیاست اعلانی همواره در تقابل با نظام بین الملل بوده و به لحاظ عملی ضمن مقابله با هنجارها و قواعد نظام بین الملل در مواقع اضطرار سازواری و هماهنگی خود را نشان داده است ولی همواره تلاش نموده «نقطه اتکای مقاومت در برابر نظام بین الملل و قدرت های سلطه گر» را به عنوان مهم ترین کار ویژه خود در عرصه نظری و عملی به نمایش بگذارد. البته قدرت های بزرگ نظام بین الملل از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره تلاش کردند نظام جمهوری اسلامی را وارد کوچه بن بستی کنند که به تغییر ماهیت بنیادین یا فروپاشی آن منجر شود؛ اما رهبران و تصمیم گیرندگان جمهوری اسلامی در لحاظ حساس و بحرانی با تطابق و سازواری، کشور را از بحران خارج کردند. سؤال اصلی مقاله این است که نحوه مواجهه و میزان تأثیرگذاری انقلاب اسلامی بر جمهوری اسلامی با نظام بین الملل و بالعکس چگونه بوده است؟ در پاسخ به سؤال، این فرضیه مطرح می گردد که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی همواره به لحاظ نظری و سیاست های اعلانی در تقابل با نظام بین الملل بوده ولی به لحاظ عملی در مواقع اضطرار و بحرانی سازواری و انطباق حداقلی را با نظام بین الملل انجام داده است.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_66125_74e599c9bb369b573e51c88656f95c93.pdf
2018-05-22
103
126
انقلاب اسلامی
جمهوری اسلامی
نظام بینالملل
آمریکا
روسیه
غلامرضا
کریمی
ghkarimi@khu.ac.ir
1
استادیار گروه روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی کرج ، ایران
LEAD_AUTHOR
- احتشامی، انوشیروان (۱۳۷۸). سیاست خارجی ایران در دوران سازندگی، اقتصاد، دفاع، امنیت. ترجمه ابراهیم متقی، زهره پوستین چی، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
1
- ازغندی، علیرضا (۱۳۷۸). «تنشزدایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران». فصلنامه سیاست خارجی، سال ۱۳، زمستان.
2
- ازغندی، علیرضا (۱۳۸۹). چارچوبها و جهتگیریهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. تهران: قومس.
3
- اسپوزیتو، جان. ال (۱۳۸۴). انقلاب ایران و بازتابهای جهانی آن. ترجمه محسن مدیر شانه چی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
4
- جرجیس، فواز ای. (۱۳۸۲). آمریکا و اسلام سیاسی: رویارویی فرهنگها یا تضاد منافع. ترجمه: محمد کمال سروریان، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
5
- حاجییوسفی، امیرمحمد (۱۳۸۴). سیاست خارجی جمهوری اسلامی در پرتو تحولات منطقهای. تهران: دفتر مطالعات سیاسی بینالمللی.
6
- حاجییوسفی، امیرمحمد (۱۳۸۷). انقلاب اسلامی و تغییر و تداوم در سیاست خارجی ایران. در کتاب: گفتارهایی درباره انقلاب اسلامی ایران، به کوشش جلال درخشه، تهران: دانشگاه امام صادق(ع): ۳۳۵-۳۰۹.
7
- حاجییوسفی، امیرمحمد، محمدیان، محمد (زمستان ۱۳۹۰). «جایگاه منطقهای جمهوری اسلامی در دهه اول قرن بیست و یکم». فصلنامه پژوهشهای روابط بینالملل، دوره نخست، شماره دوم: ۷۲-۳۳.
8
- حدیث ولایت، مجموعه گفتار و سخنرانیهای حضرت آیتالله خامنهای
9
- خمینی، روحالله (امام) (۱۳۷۹). صحیفه امام. ج. ۱۲، ۱۳، ۱۷، ۱۹، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
10
- رمضانی، روحالله (۱۳۸۲). چارچوبی برای بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. ترجمه علیرضا طیب، تهران: نشر نی.
11
- سجادپور، سید محمدکاظم (۱۳۸۱). سیاست خارجی ایران، چند گفتار در عرصههای نظری و عملی. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
12
- فولر، گراهام (۱۳۷۷). قبله عالم، ژئوپلتیک ایران. ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر مرکز.
13
- کدی، نیکی آر. (۱۳۷۹). احیای مجدد اسلام درگذشته و حال با تأکید بر ایران، مندرج در باری روزن، انقلاب ایران: ایدئولوژی و نمادپردازی. ترجمه دکتر سیاوش مریدی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران، مؤسسه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
14
- کوانت، ویلیام (۱۳۷۶). «روابط پنهانی ایالاتمتحده و عربستان سعودی». ترجمه همایون بهمن، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، مرداد و شهریور.
15
- گلشن پژوه، محمودرضا (۱۳۸۴). پرونده هستهای ایران روندها و نظرها. تهران: مؤسسه ابرار معاصر تهران.
16
- محمدی، منوچهر (۱۳۷۷). سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، اصول و مسائل، تهران: دادگستر.
17
- محمدی، منوچهر (۱۳۸۵). بازتاب جهانی انقلاب اسلامی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
18
- موثقی، سید احمد (بهار ۱۳۸۵). «اقتصاد سیاسی ایران در دوره جمهوری اسلامی». مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره ۷۱: ۳۵۴-۳۱۱.
19
- مولانا، حمید و محمدی، منوچهر (۱۳۸۸). سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت احمدینژاد. تهران: دادگستر.
20
- نوروزی، نورمحمد (۱۳۸۳). سیاست خارجی عرصه فقدان تصمیم و تدبیر. تهران: فرهنگ گفتمان.
21
- واعظی، محمود (۱۳۸۷). تعامل ایران و آمریکا در عراق. در: واعظی محمود و احدی، افسانه، ایران و آمریکا: تعامل در عرصه عراق، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک: ۴۲-۱۹.
22
- الهی، همایون (۱۳۶۵). ضرورت تداوم دفاع مقدس. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
23
- یزدان فام (۱۳۸۷). راهبرد امنیت ملی امریکا. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
24
25
- Appy, Christian G. (2000). "Cold war constructions: The political Culture of united states imperialism, 1945-1966". Culture, politics, and the cold war. Massachusetts: Massachusetts university press.
26
- Esposito, John and Ramazani R.K. (2001). Iran at the crossroads. New York: palgrave.
27
- Gasiorowski, Mark (2007). "The New Aggressiveness in Iran’s Foreign Policy". Middle East policy, Vol.X17, No.2 summer.
28
- Slavin, B. (2007). "Bitter Friend, Bosom Enemies; Iran, USA and Twisted path to Confrontation". St. Martin’s press, October.
29
- Sciolino, Elaine (1993). "Christopher signal a Tougher U.S Line Toward Iran, New York times". 31 March. And also: Remarks by president Clinton at a Dinner of world Jewish Congress, Federal News Service, 30 April 1995.
30
- Sick, Gary (1996). "The united states and Iran: Truths and Consequences". Contentions 5, NO.2, winter.
31
- Sullivan, Michael J. (2004). American Adventurism Abroad: 30 Invasions, Interventions and Regime Changes since World War II. New York: praegor.
32
ORIGINAL_ARTICLE
انقلاب اسلامی و هویت پایداری
انقلاب اسلامی ایران را می توان به مثابه پیروزی هویت مقاومت در برابر هویت سلطه تحلیل کرد. در این رویکرد انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر مؤلفه های مذهبی ای که در سخنان رهبرانش وجود داشت و نیز با پشتوانه ی باورداشت های مذهبی کنشگران اجتماعی توانست ورود و فعالیت در عرصه ی سیاست را تسهیل کند. اعتراض به نظام سلطه و هویت مورد حمایت آن را مشروع دانسته و انقلابیون را در شورش علیه نظم اجتماعی ای که با هویت بومی و مذهبی آنان بیگانه بود جسارت بیشتری بدهد. پیروزی انقلاب اسلامی هویت مقاومت را در بیرون مرزها نیز تقویت کرد. به جنبش های مقاومت جانی تازه داد و مردم کشورهای مختلف را به دخالت بیگانگان در ساختار قدرت خود بدگمان کرد. درنهایت چهل ساله ی مقاومت انقلاب اسلامی، این انقلاب را از حالت هویت مقاومت خارج کرده و آن به یک هویت برنامه دار تبدیل کرده است.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_66126_a4f7e2b3fb1b177af3619e150868a37d.pdf
2018-05-22
127
142
هویت
هویت مقاومت
انقلاب اسلامی
امام خمینی
مهراب
صادق نیا
sadeghnia@urd.ac.ir
1
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب تهران ، ایران
LEAD_AUTHOR
- آلبرو، مارتبن (1380). مقدمات جامعهشناسی. ترجمه منوچهر صبوری، تهران نشر نی.
1
- پناهی، حسین (زمستان 1381). «شعارهای انقلاب اسلامی». مجله اندیشه انقلاب اسلامی، شماره 4.
2
- جنگینز، ریچارد (1381). هویت اجتماعی. ترجمه تورج یاراحمدی، تهران: نشر پژوهش.
3
- خمینی، روحالله (امام) (1389). صحیفه امام. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
4
- دوران، بهزاد و محسنی، منوچهر (1386). مبانی نظری هویت و بحران هویت (مجموعه مقالات به اهتمام علیاکبر علیخانی). تهران: انتشارات جهاددانشگاهی.
5
- رجایی، فرهنگ (1382). مشکله هویت ایرانیان امروز. تهران: نشر نی.
6
- زرشناس، شهریار (1386). بازخوانی کوتاه رویکرد فوکو نسبت به انقلاب اسلامی ایران، سایت باشگاه اندیشه.
7
- صادقنیا، مهراب (زمستان 1394). «موعودگرایی، اعتراض و انقلاب: بررسی تجربه انقلاب اسلامی ایران». مجلهی انتظار موعود، شماره 51.
8
- فوران، جان (1378). مقاومت شکننده (تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا سالهای پس از انقلاب اسلامی. ترجمهی احمد تدین، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی.
9
- فوکو، میشل (1377). ایرانیها چه رؤیایی در سر دارند؟. ترجمه حسین معصومی همدانی، چاپ سوم، تهران: انتشارات هرمس.
10
- کاستلز، مانوئل (1380). قدرت هویت. ترجمهی حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
11
- کاستلز، مانوئل (1389). عصر اطلاعات. ترجمه حسن چاوشیان، تهران: طرح نو.
12
- کوزر، لوئیس (1368). زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی. ترجمه محسن ثلاثی، تهران: علمی، سخن.
13
- گلمحمدی، احمد (1381). جهانیشدن، فرهنگ و هویّت. تهران، نشر نی.
14
- گولد، جولیوس و ویلیام ال.کولب (1376). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمهی مترجمان، تهران: انتشارات مازیار.
15
- گیدنز، آنتونی (1388). تجدد و تشخص؛ جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
16
- گیدنز، آنتونی(1377). پیامدهای مدرنیت. ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.
17
- محمدی، منوچهر (پاییز 1384). «بازتاب جهانی انقلاب اسلامی». مطالعات انقلاب اسلامی. شماره 2.
18
- Hick, Johan (2000). The Religious Meaning of Life in Runzo, Josep and Martin. Nancy M. (eds.) The Meaning of Life in the World Religious. Oxford: Oneworld.
19
- Jacobson (1998). Islam in Transition. London: Routledge.
20
- Moaddel, Mansoor (1992). Ideology as Episidic Discorse, the case of Iranian Revolution.
21
- Moussavi, Ahmand Kazim. Shi’ite Ulama and Political Power. Maryland: IBEX Publishers.
22
- Olson, Eric T. (2002). Personal Identity. Stanford Encyclopedia of Philosophy. First published.
23