ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مفاهیم دوگانه (مستضعفین– مستکبرین) در منظومه فکری امام خمینی و هویتیابی گفتمان انقلاب اسلامی ایران
برنامههای نوسازی متمرکز دولتی گفتمان پهلوی دوم از آغاز دهه 1340، به دنبال تغییر ساخت قدرت اجتماعی - اقتصادی و سامان سیاسی به طبقه جدید با ایدئولوژی مطابق با نظام معنایی تبلیغی خود و نظارت بر گروههای منتقد با ایدئولوژی متضاد پیاده گردید. با رویکرد گفتمان انتقادی فرکلاف مقاله حاضر میکوشد به تبیین مفاهیم دوگانه مستضعفین – مستکبرین در منظومه فکری امام خمینی و دولت آرمانی مورد نظر ایشان بپردازد. امام خمینی (ره) با توصیف گفتار حکومت متناسب با سنن مذهبی کوشید در متن جامعه رفتارهای سیاسی گفتمان حاکم را متضاد با فرهنگ دینی رایج معرفی کند و زمینههای حرکت انقلابی را مهیا سازد. با تفسیر ژانرهای مستضعفین (اکثریت مردم)و مستکبرین(گروه حاکم) به عنوان نشانگان رایج در متن جامعه ایران و با دو قطبیسازی جامعه براساس متون دینی و تشبیه گروه حاکم با نمادهای منفور در حیات سیاسی و دینی به نفی رقیب حاکم مبادرت کرد و الگوی حکومت اسلامی و زعامت ولیفقیه سیاسی را به عنوان یک آلترناتیو مطلوب برای جامعه بازتفسیر و محقق نماید.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_63491_3239edec6335977deec350d73ea5955c.pdf
2017-11-22
7
36
مستضعفین و مستکبرین
امام خمینی
انقلاب اسلامی
پهلوی دوم
صدرالدین
موسوی
sadrmoosavi@gmail.com
1
عضو هیئت علمی اندیشه سیاسی در اسلام پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
AUTHOR
ایرج
سوری
soori94@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ انقلاب اسلامی پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی
LEAD_AUTHOR
مهدی
رضاپور
mahdirezapoor63@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی
AUTHOR
(1380)تبیان، استضعاف و استکبار از دیدگاه امام خمینی، دفتر چهل و پنجم، تهران: انتشارات عروج.
1
(1383) تبیان، ارتش از دیدگاه امام خمینی ، دفتر سی و نهم ، تهران: نشر عروج.
2
(1383) تبیان، استکبار جهانی و شیطان بزرگ،دفتر سی و یکم، تهران: نشر عروج.
3
(1386) نامهها و پیامهای امام خمینی، تهران: انتشارات تسنیم، جلد اول.
4
(1390) سیرهی سیاسی امام خمینی، اصل توجه به دشمن و عدم غفلت از او. تهران: نوسسه فرهنگی هنری ولایت، جلد چهاردهم.
5
(1391) امام خمینی و رفتار سیاسی. خلاصه 14 جلد سیرهی سیاسی امام، تهران: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت.
6
----------. (1378) ولایت فقیه و حکومت اسلامی از منظر امام خمینی، تهران: نشر کنگره.
7
افتخاری، اصغر.(1383) اقتدار ملی جامعه شناسی سیاسی قدرت از دیدگاه امام خمینی، تهران: انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی.
8
ایزدهی، سید سجاد. ( 1390) فقه سیاسی امام خمینی، تهران: نشر عروج.
9
آقا گل زاده، فردوس. (1385) تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
10
باقی، عمادالدین. (1370) بررسی انقلاب ایران، قم: نشر تفکر، جلد اول.
11
براتعلی پور، مهدی.(1390) ساختار جامعه و دولت دینی تاملی بر اندیشه سیاسی امام خمینی، تهران: نشر عروج.
12
بشیریه، حسین.(1378) جامعه مدنی و توسعه سیاسی در ایران، تهران: موسسه نشر علوم نوین.
13
بیات، آصف. (1393) سیاست خیابانی جنبش تهیدستان در ایران، مترجم سید اسدالله نبوی، تهران: انتشارات پژوهش دانش.
14
تبیان، استضعاف از دیدگاه امام خمینی، تهران: نشر عروج.
15
حقیقت، سید صادق.(1394) روش شناسی علوم سیاسی، قم: انتشارات مفید.
16
خلیلی، اسدالله. (1381) روابط ایران و آمریکا بررسی دیدگاه نخبگان آمریکایی کتاب نخست، تهران: انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر تهران.
17
خمینی، سید روح الله(امام). (1378)، صحیفه امام ، تهران: انتشارات عروج، 21 جلد.
18
خمینی (1376)، ولایت فقیه - حکومت اسلامی، تهران: انتشارات عروج.
19
رهبری، مهدی. (1382) درآمدی بر جامعه شناسی انقلاب اسلامی ایران، بابلسر: انتشارات دانشگاه مازندران.
20
رئوف، عادل. (1393) امام خمینی: گفتمان انقلابی و دولت انقلابی، مترجم محمد زمان راستگو، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
21
صادقی، حجتالله. (1379) گذری بر اندیشه سیاسی امام خمینی، تهران: انتشارات عصمت.
22
ضمیری، عبدالحسین. (1388) حکمرانی مطلوب در اندیشه سیاسی امام خمینی، تهران: معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی.
23
فرکلاف، نورمن. (1381) نظریه انتقادی گفتمان،تهران: مرکز نشر رسانه ها.
24
قاضیزاده، کاظم. (1377) اندیشه های فقهی – سیاسی امام خمینی، تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری.
25
قجری، حسینعلی؛ نظری، جواد(1392)،کاربرد تحلیل گفتمان در تحقیقات اجتماعی، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
26
کچویان، حسین. ( 1382) فوکو و دیرینه شناسی دانش، تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
27
کلانتری، عبدالحسین. (1391)گفتمان از سه منظر زبانشناختی، فلسفی و جامعهشناختی، تهران: نشر جامعه شناسان.
28
لاکلا ، ارنستو و دیگران.(1395) تحلیل گفتمان سیاسی امر سیاسی به مثابه یک برساخت گفتمانی، مترجم: امیر رضا پناه و سمیه شوکتی مقرب، با دیباچه ای از: محمدرضا تاجیک، تهران: انتشارات تیسا.
29
محمدی، مجید. (1378) جامعه مدنی ایران، بسترهای نظری و موانع، تهران: نشر مرکز.
30
مرکز اسناد انقلاب اسلامی. (1393) نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی کتاب دهم، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
31
مک دانل، دایان.(1380) مقدمه ای بر نظریههای گفتمان، مترجم حسینعلی نوذری، تهران: نشر فرهنگ گفتمان.
32
میلز، سارا.(1388) گفتمان، مترجم: فتاح محمدی، تهران: نشر هزاره ی سوم.
33
ناصری، علی اکبر.(1390) مبانی فقهی انقلاب اسلامی در اندیشه سیاسی امام خمینی، قم: مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی.
34
نقوی حسینی، سید حسین.(1380) انقلاب اسلامی در تئوری و عمل، قم: انتشارات علمی و فرهنگی صاحبالزمان.
35
ون دایک، تئون. ای. (1382) مطالعاتی در تحلیل گفتمان از دستور متن تا گفتمانکاوی انتقادی، مترجمین پیروز ایزدی و دیگران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
36
ویژهنامه همایش بینالمللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر نشریه تخصصی خبرگزاری بینالمللی قرآن ایکتا.(1395) تهران: مرکز همایش های بینالمللی کتابخانه ملی، سال دهم، خرداد، شماره 122.
37
هاشمی رفسجانی، اکبر. (1383) کارنامه و خاطرات سال های 1357و 1358،{به اهتمام عباس بشیری}، زیرنظر محسن هاشمی، تهران: دفتر نشر معارف اسلامی.
38
یار محمدی، لطف الله. (1389) ارتباطات از منظر گفتمان شناسی انتقادی، تهران: نشر هرمس.
39
یورگنسن، ماریان و فیلیپس، لوئیز.(1398) نظریه و روش در تحلیل گفتمان، مترجم: هادی جلیلی، تهران: نشر نی .
40
ORIGINAL_ARTICLE
دگراندیشی در سیاستنامه، تحلیل گفتمان برخورد با مخالف در اندیشه خواجه نظام الملک
طرح بحث عقیدتی و مذهبی درکتاب سیاستنامه خواجه نظامالملک با هدف استحکام و تثبیت پایههای حکومت سلجوقی صورت گرفته است. خواجه نظامالملک در این کتاب در باره مذاهب رایج دوره سلجوقی شافعی و حنفی تعصب زیادی به خرج میدهد. او پیروان سایر مذاهب را با صفاتی مانند بددین و بدمذهب خطاب میکند و برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب و توجیه ضدیت با مخالفان مذهبی که همان مخالفان سیاسی او میباشند، حکایتهایی را به تناسب موضوع میآورد. دگراندیشی و برخورد بامخالف درسیاستنامه مسالهای است که در این نوشتار با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف توصیف،تحلیل و تبیین میشوند. تحلیل گفتمان چگونگی تبلور و شکلگیری معنا و پیام واحدهای زبانی در ارتباط با عوامل درون متن را بررسی میکند. سیر تکوینی تحلیل گفتمان منجر به تحلیل گفتمان انتقادی میشود که ریشه در زبانشناسی انتقادی دارد و در این میان رویکرد انتقادی نورمن فرکلاف جامعترین چهارچوب تحلیل گفتمان انتقادی به حساب میآید. در این نوشتار ابتدا اندیشه و نگرش خواجه نظامالملک با مخالفان مذهبی در متن و حکایات سیاستنامه توصیف و سپس براساس روش فرکلاف مورد تحلیل و تبیین قرار میگیرد و به این سئوال پاسخ داده میشود خواجه نظام الملک در کتاب سیاستنامه چگونه با مخالفان مذهبی خود رفتار میکند؟ پاسخ به این سوال با به کاربستن روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و تحلیل لایههای پنهان اندیشه خواجه نظامالملک صورت گرفته است.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_63493_f1682d9efe67a1d44a5e730ed220e579.pdf
2017-11-22
37
68
تحلیل گفتمان
فرکلاف
سیاستنامه
خواجه نظامالملک
مخالفان مذهبی
دگراندیشی
عباس
قدیمی قیداری
ghadimi@tabrizu.ac.ir
1
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تبریز
AUTHOR
علی
قانعی زوارق
alighanei54@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای تاریخ دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
------------.(1377)درآمدی فلسفی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، تهران: کویر.
1
-------------.(1385) تحلیل گفتمان رایج و انتقادی،تهران:علمی فرهنگی.
2
ابن اثیر، عزالدین علی.(1385) الکامل، ترجمه محمّد حسین روحانی، تهران: نشر اساطیر،ج6.
3
اخلاقی،اکبر.(1376) تحلیل ساختاری منطق الطیرعطار،اصفهان: فردا.
4
اشپولر،برتولد.(1369) تاریخ ایران درقرون نخستین اسلامی،ترجمه جواد فلاطوری،تهران: علمی و فرهنگی.
5
اشعریقمی،سعدبنعبداللهابیخلف.(1371)تاریخ عقاید و مذاهب شیعه(المقالات والفرق)، به تصحیح محمدجوادمشکور،ترجمه یوسف فضایی،تهران:عطایی.
6
آقا گل زاده،فردوس.(1386) تحلیل گفتمان انتقادی وادبیات،مجله ادب پژوهی،شماره اول.
7
آقاجری،هاشم وتوکومو شیمویاما.(1394) رابطه دیانت و سیاست در جامعه سلجوقی،تحقیقات تاریخ اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،سال پنجم،شماره اول.
8
بویل،جی.آ(1378)تاریخ کمبریج،از آمدن سلجوقیان تا فروپاشی ایلخانان،ترجمه حسن انوشه،تهران:امیر کبیر.
9
بیهقی، ابوالحسن علی بن زید(ابن فندق).(1361)تاریخ بیهقی،تصحیح احمد بهمن یار،تهران: فروغی .
10
پطروشفسکی،ایلیا پاولویچ.(1354) اسلام درایران ازهجرت تا پایان قرن نهم هجری،ترجمه کریم کشاورز،تهران:پیام.
11
جوینی،عطاملک.(1376) تاریخ جهانگشای جوینی،به تصحیح عبدالوهاب قزوینی،تهران:بامداد.
12
حاج سید جوادی، احمدصدر ؛ فانی،کامران؛ خرمشاهی، بهاالدین؛ یوسفیاشکوری،حسن.(1386) دایره المعارف تشیع ، تهران:نشرمحبتی،ج8.
13
حق شناس،علی محمد.(1382) زبان و ادب فارسی در گذرگاه سنت و مدرنیته (مجموعه مقالات)،تهران :آگاه.
14
حلمی، احمدکمالالدین.(1378)دولت سلجوقیان، ترجمه عبدالله طاهری و دیگران،قم:پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
15
خزانهدارلو،محمد علی و مجید جلالهوند.(1392)"تحلیل انتقادی قدرت در دو فصل از سیاستنامه"،فصلنامه سیاسی جهانی،دوره دوم،شماره3.
16
راوندی،محمدبن علی سلیمان.(1364)راحه الصدوروآیه السروردرتاریخ آل سلجوق،تصحیح،محمد اقبال،تهران:امیر کبیر.
17
رجایی،فرهنگ.(1373) معرکه جهان بینیها در خردورزی سیاسی و هویت ما ایرانیان،تهران:احیا کتاب،1373
18
رستم وندی،تقی.(1392) اندیشه ایرانشهری درعصر اسلامی،تهران: امیرکبیر.
19
زرین کوب،عبدالحسین.(1364) فرار از مدرسه،تهران:امیرکبیر.
20
سرایی،حسن ودیگران.(1378) "روش کیفی در مطالعات اجتماعی با تاکید بر روش تحلیل گفتمان و تحلیل گفتمان انتقادی"، پژوهش نامه علوم اجتماعی،شماره2.
21
سرل،جان آر.(1385)افعال گفتاری جستاری در فلسفه زبان، ترجمه محمدعلی عبداللهی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
22
شوالیه،ژان وآلن گربران.(1388) فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضایلی،تهران:جیحون.
23
صفی،امید.(1389)سیاست/دانش در جهان اسلام،همسویی معرفت و ایدئولوژی در دوره سلجوقی،مترجم مجتبی فاضلی،تهران: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
24
طباطبایی،سید جواد.(1375) خواجه نظام الملک،تهران:طرح نو.
25
فرکلاف،نورمن.(1379) تحلیل انتقادی گفتمان،ترجمه فاطمه شایسته پیران و دیگران،تهران: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، دفترمطالعات و توسعه رسانهها.
26
فرمانیان، مهدی.(1386) مجموعه مقالات فرق تسنن،قم: نشر ادیان.
27
فورستر،ادوارد مورگان.(1384) جنبههای رمان،ترجمه ابراهیم یونسی،تهران:آگاه.
28
قادری،نصراله.(1386) آناتومی ساختار درام،تهران: نیستان.
29
کسائی، نورالله.(1374)مدارس نظامیه و تأثیرات علمی و اجتماعی آن، تهران: امیرکبیر.
30
محبتی،مهدی.(1382)سیمرغ در جست و جوی قاف،تهران:سخن.
31
مستوفی،حمدالله بن ابی بکر.(1387) تاریخ گزیده،به اهتمام عبدالحسین نوایی،تهران: امیرکبیر.
32
نظام الملک،ابوعلی حسن.(2535)سیرالملوک(سیاست نامه)،به اهتمام هیوبرت دارک،چاپ سوم،تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب
33
همایی،جلال الدین.(1368)غزالی نامه،تهران:موسسه نشر هما.
34
یارمحمدی، لطف الله.(1383)گفتمان شناسی رایج و انتقادی، تهران: هرمس، 1383.
35
یورگنس، ماریان و لوئیز فیلیپس.(1389) نظریه و روش در تحلیل گفتمان،ترجمه:هادی جلیلی،تهران: نشر نی.
36
یول، جورج.(1393) کاربرد شناسی زبان،ترجمه:محمد عموزاده مهدیرجی،منوچهر توانگر،تهران: سمت.
37
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد هرمنوتیک در متون تفسیری مسلمین (با تأکید بر متون اندیشههای سیاسی)
هرمنوتیک به عنوان یکی از مهمترین علوم دانش بشری که زادگاه آن در غرب است بعنوان یک علم نوظهور در قلمرو فرهنگ در برخی از علوم و خصوصاً متون تفسیری مغرب زمین تأثیر جاودانه گذاشته است و جایگاه ارزشمندی در حوزه تفکر بشری داشته است. در این مقاله با عنایت به ورود هرمنوتیک به جهان اسلام، به دو بخش هرمنوتیک فلسفی و روشی پرداخته شد که هرمنوتیک فلسفی، مفسرمحور و هرمنوتیک روشی مؤلفمحور است تا مبانی مشترک هرمنوتیک کلاسیک و شیوه تفسیری مسلمین در فهم متون دینی ومتون اندیشههای سیاسی مشخص شود؛ بنابراین مهمترین سؤال پژوهش حاضر این بود که از دو روش هرمنوتیک فلسفی و هرمنوتیک روشی کدام یک با سبک تفسیری متون و اندیشههای مسلمین سازگار است؟ نتیجه بررسی این شد که هرمنوتیک فلسفی به دلیل رویکرد نسبیگرا در تفسیر متون، گزینه مناسبی برای متون مقدس مسلمین نیست و هرمنوتیک روشی به خاطر رویکرد مؤلفمحور، گزینه مناسب برای متون دینی مسلمین است و میتوان از این نوع هرمنوتیک در تفسیر متون دینی بهره لازم را برد.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_63495_b7a6a79806152380b975ac75cd0f18d8.pdf
2017-11-22
69
93
هرمنوتیک
تفسیر
تأویل
متون مقدس
هرمنوتیک فلسفی
هرمنوتیک روشی
قربانعلی
قربان زاده سوار
a.savar@yahoo.com
1
استادیار علوم سیاسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
LEAD_AUTHOR
علی
شریعتمداری
alishariatmadari454@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه بین المللی امام خمینی(ه)
AUTHOR
احمدی، بابک (1370) ساختار و تاویل متن، جلد دوم: شالودهشکنی و هرمنوتیک، تهران: انتشارات مرکز.
1
احمدی، بابک (1394) ساختار و هرمنوتیک،تهران : انتشارات گام نو.
2
اشمیت، لارنس کی (1395) درآمدی بر فهم هرمنوتیک، ترجمه بهنام خداپناه، تهران: انتشارات ققنوس.
3
آزاد، علیرضا، تکتم آزاد و فاطمه لعلروشن (1395 تابستان) "مبانی مشترک اصول فقه و هرمنوتیک کلاسیک در فهم متن"، اصول فقه، شماره پیاپی 105.
4
بابایی، علیاکبر، غلامعلی عزیزیکیا و مجتبی روحانیراد (1378)روش شناسی تفسیر قرآن، تهران: انتشارات سمت.
5
بلایشر، یوزف (1393) گزیده هرمنوتیک معاصر، ترجمه سعید جهانگیری اصفهانی، تهران: نشر پرسش.
6
بیات، رسول (1381) فرهنگ واژهها، تهران: مؤسسه اندیشه و فرهنگ دینی.
7
پالمر، ریچارد (1390) علم هرمنوتیک، ترجمه: محمدحنایی، تهران: انتشارات هرمس.
8
پریمی، علی (1383) "هرمنوتیک و تأثیر آن بر فهم متون دینی"، حوزه و دانشگاه، شماره 39.
9
پورحسن، قاسم (1392) هرمنوتیک تطبیقی؛ بررسی همانندی فلسفه تأویل در اسلام و غرب، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
10
تطبیقی، سال هفتم، بهار و تابستان 1395.
11
تورانی، اعلا و منیره سلطانی احمدی (1389 تابستان) "تحلیلی بر رابطه هرمنوتیک روشی فلسفی با تأویل تفسیر قرآن کریم"، آینه معرفت، سال هشتم، شماره 23.
12
جباری، اکبر (1378) پرسش از وجود؛ با نگاهی به کتاب وجود و زمان مارتین هایدگر، تهران: انتشارات کویر
13
حسنی، سیدرضا (1393) عوامل فهم متن در دانش هرمنوتیک و علم اصول؛ استنباط از دیدگاه پل ریکو و محقق اصفهانی، تهران: انتشارات هرمس.
14
حسینی میرصفی، سیده فاطمه (1392) گرایش اجتماعی در تفاسیر معاصر قرآن کریم، تهران: انتشارات شرکت چاپ و نشر بین الملل.
15
حقیقت، سیدصادق (1387) روش شناسی علوم سیاسی، قم: انتشرات دانشگاه مفید.
16
خوارزمی.
17
درخشه، جلال، نصرت پناه، محمدصادق(1393)کاربرد روش تحلیل در مطالعات اسلامی،جستارهای سیاسی معاصر،
18
ریختهگران، محمدرضا (1378) منطق و مبحث علم هرمنوتیک؛ اصول مبانیتفسیر، تهران: کنگره.، سال پنجم،شمارۀ سوم،پائیز 1393.
19
سبحانی، جعفر (1379) "هرمنوتیک چیست؟"، کلام اسلامی، شماره 36.
20
شبستری، مجتهد (1374) کتاب، سنت، هرمنوتیک، تهران: طرح نو.
21
گرنت، رابرت م. و دیوید تریسی (1393)تاریخچه مکاتب تفسیری و هرمنوتیکی کتاب مقدس، ترجمه ابوالفضل ساجدی، تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
22
گروندن، ژان (1393) هرمنوتیک، ترجمهمحمدرضا ابوالقاسمی، تهران: انتشارات ماهی.
23
گروندن، ژان (1395) درآمدی به علم هرمنوتیک، ترجمه محمدسعید حنایی کاشانی، تهران: انتشارات مینوی خرد.
24
گریفتیس، مارتین (1388) دانشنامه روابط بین الملل و سیاست جهان، ترجمه علیرضا طیب، تهران: نشر نی.
25
لیتل، دانیل (1373) تبیین در علوم اجتماعی؛ درآمدی به فلسفه علم الاجتماع، ترجمه عبدالکریم سروش، تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگی صراط.
26
مجتهدشبستری، محمد (1374 بهار) "متون دینی و هرمنوتیک"، نقد و نظر، شماره 2.
27
مختاری، محمدحسین (1391) حلقه متن و هرمنوتیک، قم: نشر مرتضی.
28
معینی علمداری، جهانگیر(1394)، روش شناسی نظریههای جدید در سیاست،(اثبات گرایی و فرا اثبات گرایی) تهران:
29
مناقب،سید مصطفی،محرابی، عبدالله(1395) بررسی امکان جمع مبانی معرفت قرآن و اصول هرمنوتیک فلسفی،الهیات
30
منوچهری، عباس (1390) رهیافت و روش در علوم سیاسی، تهران: سمت.
31
نامور، اکرم، (1386 تابستان) "هرمنوتیک فلسفی و قرائتپذیری دین"، الهیات و حقوق، شماره 24.
32
نیچه، فریدریک و دیگران (1395) هرمنوتیک و گزینه جستارهای مدرن، ترجمه بابک احمدی، مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: نشر مرکز.
33
واعظی، احمد (1389) درآمدی بر هرمنوتیک، تهران: ناشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
34
واعظی،احمد(1390) نظریه تفسیر متن، قم : ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
35
واینسهایمر، جوئل (1393) هرمنوتیک فلسفی و نظریه ادبی، ترجمه مسعود علیا، تهران: انتشارات ققنوس.
36
ورنو، روزه و زان وال (1372) نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفههای هست بودن، ترجمه یحیی مهدوی، تهران.
37
ORIGINAL_ARTICLE
روششناسی مطالعه و فهم اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)
امام خمینی(ره) بهعنوان پایهگذار در احیا اندیشه مردمسالاری دینی معاصر و پرنفوذترین روحانی شیعه سیاسی توانست حکومتی مبتنی بر نظریه ولایتفقیه را که واجد مفاهیم استوار مذهب شیعه بود، حاکم سازد. انقلاب اسلامی ایران به رهبری وی انقلابی بود که ابعاد مختلف فکری و عملی آن، مرزهای جهان اندیشهورزی سیاسی و دینی را تحت تأثیر قرار داد و همواره مورد توجه و امعان نظر بسیاری از متفکرین و پژوهشگرانی بوده که درصدد واکاوی اندیشهها و موضعگیریهای ایشان در مقاطع مختلف و در برابر اتفاقات و حوادث متفاوت بودهاند. در این میان شناخت سیره و اندیشه سیاسی شخصیتهای نظیر امام که در حال حاضر در قید حیات نیستند و به تبع آن تشخیص موضع و نظر احتمالی آنان در مسائل جاری و به قولی حوادث واقعه، نیازمند بازشناسی و تحلیل سیستماتیک و روشمند نظریات ایشان میباشد. مقاله حاضر برآنست تا با در پیش گرفتن متدی روشمند، ضمن مطالعه شیوه، سیره و اندیشه سیاسی امام و تبیین نکات برجسته و ویژگیهای منحصربهفرد و متمایزکننده آن از سایر بزرگان معاصر شیعه، به تدوین روشی جهت بازخوانی نظریات آن حضرت در موضعگیریهای سیاسی و ازجمله وصیتنامه الهی- سیاسی ایشان پرداخته و با هدف کشف اعماق نورانی این سیره غور نماید.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_63501_f4de2f41432d1917fcd1d19ae3a1fd4f.pdf
2017-11-22
95
126
امام خمینی(ره)
سیره سیاسی
اندیشه سیاسی
روششناسی
فهم
محمدرحیم
عیوضی
eivazi.daneshjo@yahoo.com
1
استاد گروه علوم سیاسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم
1
آرون، ریمون (1382). مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعهشناسی، ترجمه باقر پرهام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
2
بشیریه، حسین (1376). تاریخ اندیشههای سیاسی در قرن بیستم. تهران: نشر نی.
3
خمینی، روحالله (امام) (1372). تحریرالوسیله. قم: مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
4
خمینی، روحالله (امام) (1374). صحیفه امام. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
5
رجایی، فرهنگ (1376). معرکه جهان بینیها. چاپ دوم، انتشارات احیاء کتاب.
6
شعبانی، حسن (1385). مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس). تهران: انتشارات سمت.
7
فیرحی، داود و جمعی از همکاران (1378). روششناسی دانش سیاسی در تمدن اسلامی. چاپ دوم، انتشارات پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی.
8
قادری، سید علی (1380). امام خمینی(ره) در پنج حوزه معرفت سیاسی. تهران: نشر حضور.
9
قربانی، قدرت ا... (بی تا). زمینهها و مبانی کلامی و عرفانی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره): http://www.ensani.ir/fa/content/54325/default.aspx
10
Chapman, S. ,& C. Routledge (2005). Key thinkers in linguistics and the philosophy of language. Edinburgh: Edinburgh university press.
11
Deledalle, Gérard (2000). Charles S: Peirce's philosophy of signs – Essays in comparative semiotics. Indiana University Press.
12
http://www.peirce.org/writings/p26.html page consulted May 3rd, 2010.
13
Peirce, Charles S. (1868). "Questions concerning certain faculties claimed for man". Journal of Speculative Philosophy, 2.
14
Peirce, Charles S. (1958). Collected Papers. vol. 7-8, Cambridge (Massachusetts): Harvard University Press.
15
Peirce, Charles S. 1931-1935. Collected Papers. vol. 1-6, Cambridge (Massachusetts): Harvard University Press.
16
Saussure, Ferdinand de (1916). course in general linguistics. Columbia University Press, Farvardin 30, 1390 AP - Philosophy - 320 pages
17
ORIGINAL_ARTICLE
کارکرد نظریه عقلانیت سیاسی در انقلاب اسلامی ایران: مبتنی بر اندیشه و عمل حکومتی امام خمینی(ره)
نسبت بین عقلانیت سیاسی و پدیدههایی چون خیزشها و مقاومتهای مردمی و انقلابها ازجمله پرسشهای پایدار در اندیشه و فلسفه سیاسی بهویژه در عصرجدید بهشمار میآید. بدون شک عمل سیاسی مبتنی بر عقلانیت همواره بهعنوان یکی از مقومات جامعه، در حیات گذشته و امروز بشر مورد توجه متفکران سیاسی قرار داشته و دارد. اما در قرون اخیر، وقوع انقلابها و خیزشهای مردمی در کشورهای مختلف، معنای جدیدی از انقلاب را که مساوی با نوعی تندروی و رادیکالیسم و نیز مغایر با عقلانیت، در ذهنها متبادر ساخته است، بهگونهای که امروزه اینطور تصور میشود که عقلانیت سیاسی با مقوله انقلاب و عمل انقلابی قابلجمع نیست. حالآنکه بهنظر میرسد انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن خود فینفسه میتواند کاملاً توضیح عقلانی داشته باشد. مقاله حاضر سعی دارد کارکرد نظریه عقلانیت سیاسی را در اندیشه و عمل حکومتی امام خمینی(ره)، در سه دوره استقرار، تثبیت و تعمیق جمهوری اسلامی نشان دهد. ازاینرو پژوهش حاضر ضمن تمرکز بر این پرسش که مؤلفههای اساسی عقلانیت سیاسی اندیشه و عمل امام خمینی(ره) چیست؟ میکوشد دادههای لازم را از طریق مطالعه کتابخانهای و اسنادی استخراج و به روش توصیفی- تحلیلی آنها را مورد واکاوی و تجزیهوتحلیل قرار خواهد.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_63502_75a4a797ed297586eb72a717eb4db395.pdf
2017-11-22
127
150
اندیشه سیاسی اسلام
عقلانیت سیاسی
انقلاب اسلامی
جمهوری اسلامی
امام خمینی(ره)
جلال
درخشه
j.dorakhshah@yahoo.com
1
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)،
LEAD_AUTHOR
سید مهدی
موسوی نیا
mousavinia.smahdi@gmail.com
2
دانشجوی دکترای اندیشه سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)،
AUTHOR
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعى از فرماندهان و کارکنان نیروى هوایى در تاریخ 19/11/1393.
1
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش در تاریخ19/11/1395.
2
بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و هشتمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ 14/3/1396.
3
بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در تاریخ 14/3/1395.
4
پولادی، کمال (1380). از دولت اقتدار تا دولت عقل در فلسفه سیاسی مدرن. تهران: نشر مرکز.
5
حاتمی، محمدرضا (1377). نظریه انقلاب در اسلام. تهران: شرکت چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی.
6
خمینی، روحالله (امام) (1386). صحیفه امام. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
7
دارابی، علی (1388). جریانشناسی سیاسی در ایران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
8
داناییفرد، حسن و همکاران (زمستان 1389). «اجرای خط مشی عمومی: بررسی نقش خردگرایی در مرحله تدوین خطمشی». پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 14، شماره 4.
9
درخشه، جلال و محمدصادق نصرت پناه (پاییز 1393). «کاربرد روش تحلیل هرمنوتیک در مطالعات اسلامی». فصلنامه جستارهای سیاسی معاصر، سال پنجم، شماره 3(پیاپی 13): 39-62.
10
درودیان، محمد (1395). تجزیه و تحلیل جنگ ایران و عراق (پیشدرآمدی بر یک نظری). تهران: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.
11
دهخدا، علیاکبر (1390). لغتنامه دهخدا. تهران: انتشارات رشد.
12
شباننیا، قاسم (پاییز و زمستان 1391). «ارزیابی نظریه چرخش انقلابها و تطبیق آن بر انقلاب اسلامی ایران». دوفصلنامه معرفت سیاسی، سال چهارم، شماره دوم: 123-140.
13
کوهن، آلوین استانفورد (1385). تئوریهای انقلاب. ترجمه علیرضا طیب، تهران: قومس.
14
مجیدی، حسن (1393). عقلانیت سیاسی در اندیشه فارابی و توماس آکوییناس. تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
15
محمدی، رحیم (1382)، درآمدی بر جامعهشناسی عقلانیت. تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران (انتشارات باز).
16
مرشدی زاد، علی و همکاران (زمستان 1390). «پدیده رادیکالیسم و شواهدی از آن در انقلاب اسلامی». فصلنامه رهیافت انقلاب اسلامی، شماره 18: 71-88.
17
مطهری، مرتضی (1360). پیرامون جمهوری اسلامی. تهران: صدرا، چاپ چهارم.
18
نظری، نصرالله (بهار و تابستان 1394). «عقلانیت بهمثابه منطق کنش در علوم انسانی اسلامی». پژوهشنامه علوم انسانی اسلامی، شماره 3: 1-15.
19
هاشمی رفسنجانی، اکبر (1387). امید و دلواپسی (کارنامه و خاطرات آیتالله هاشمی رفسنجانی سال 1364). تهران: دفتر نشر معارف انقلاب.
20
ORIGINAL_ARTICLE
آزادی در اندیشه امام خمینی(ره): تحلیل مصاحبههای امام با خبرنگاران در نجف، پاریس و قم
آزادی در سدههای اخیر، یکی از مسائل مهم و در کانون توجه بوده است. امام خمینی(ره) به عنوان متفکری مسلمان و رهبر انقلاب اسلامی، مواضع مهمی دربارۀ آزادی داشته است. هدف اصلی نوشته حاضر این است که به تحلیل مواضع امام خمینی(ره) در باب آزادی در مصاحبه با خبرنگاران غیر ایرانی بپردازد. مباحث این مصاحبهها از چهار اردیبهشت 1357 در نجف و پاریس انجام و نهایتاً آخرین مصاحبه با حسنین هیکل در آذر 1358 در قم مطرح شده است. مطالب در شاخههای فرعی مسأله آزادی به ویژه وجوه انضمامی آزادی نظیر آزادی بیان، آزادی زنان، آزادی اجتماعات، مطبوعات و ... توسط خبرنگاران به پرسش گرفته شده و ایشان در پاسخ، به نکات بدیعی درباره آزادی اشاره کرده است. پرسش درباره آزادی زنان و آزادی اقلیتها از بیشترین فراوانی در میان سؤلات خبرنگاران برخوردار است. مقاله حاضر، علاوه بر نشان دادن خاستگاه آزادی در بحث امام خصوصاً جهانبینی توحیدی از یک طرف و تأثیر نگاه صدرایی بر ایشان از طرف دیگر، به تحلیل این دو آزادی صورتبندی شده است. علاوه بر این به چرایی فراوانی پرسش از آزادی اقلیتها و زنان و پاسخها و تحلیل آن پرداخته است.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_63504_f65a6988d83e334d5d45749fa70f5295.pdf
2017-11-22
151
173
آزادی
آزادی زنان
آزادی اقلیتها
حکمت متعالیه
امام خمینی(ره)
شریف
لک زایی
sharif@isca.ac.ir
1
دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
LEAD_AUTHOR
محسن
جبارنژاد
mohsen.jabbarnejad@gmail.com
2
کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه پیام نور تهران غرب
AUTHOR
قرآن کریم
1
نهجالبلاغه
2
اردبیلی، عبدالغنی (1381). تقریرات فلسفی امام خمینی(ره). تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
3
اسلاملو، نعیمه (1391). زن، ستم تاریخی، ستم برابری. چاپ ششم، نشر تلاوت آرامش.
4
تقیپور، محمدتقی (1390). ایران و اسرائیل در دوران سلطنت پهلوی. تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی.
5
جوادیآملی، عبدالله (1383). زن در آیینه جلال و جمال. چاپ نهم، مرکز نشر اسراء.
6
خمینی، روحالله (امام) (1376). شرح چهل حدیث. چاپ شانزدهم، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
7
خمینی، روحالله (امام) (1378). صحیفه امام. ج. 13، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
8
خمینی، روحالله (امام) (بیتا). کشف الاسرار. بینا.
9
زنجانی، عمید (1390). مبانی اندیشه سیاسی اسلام. چاپ هشتم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
10
کار، ای اچ (1371). تاریخ روسیه شوروی. ترجمه نجف دریابندری، تهران: انتشارات زن رود.
11
کلوسکو، جرج (1392). تاریخ فلسفه سیاسی غرب. ترجمه خشایار دیهیمی، ج. 2، تهران: نشر نی.
12
لکزایی، شریف (تابستان 1392). «حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی». فصلنامه جستارهای سیاسی معاصر، شماره 8.
13
لکزایی، شریف (در حال نشر). امام خمینی(ره) و مسأله آزادی. مجموعه مباحث آزادی از منظر امام خمینی(ره).
14
مصاحبههای امام خمینی(ره) با خبرنگاران خارجی در نجف، پاریس و قم (از 4 اردیبهشت 1357 تا 28 آذر 1358 در قم).
15
مطهری، مرتضی (1389). مسأله حجاب: انتشارات صدرا.
16
مطهری، مطهری (بیتا). نظام حقوق زن در اسلام. تهران: انتشارات صدرا.
17
مهدوی زادگان، داود (1390). حکومت اسلامی و حکم حجاب. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
18
مهدی حمد الفتلاوی (1387). سقوط اسرائیل. ترجمه و تحقیق: محمدباقر ذوالقدر، چاپ چهارم، قم: انتشارات بوستان کتاب.
19
موریس، کرنستون (1352). تحلیلی نوین از آزادی. ترجمه جلال الدین اعلم. تهران: انتشارات امیرکبیر.
20
نصر، سید حسین (بیتا). «عرفان نظری و تصوف عملی و اهمیت آنها در دوران کنونی». ترجمه انشاءالله رحمتی، اطلاعات حکمت و معرفت، شماره 1.
21
واعظی، احمد (1395). «جانب هنجاری تلقی از آزادی». مقاله ارائه شده در چهارمین نشست اندیشههای راهبردی.
22