ORIGINAL_ARTICLE
شباهت های اندیشه سیاسی وهابیون و تکفیریون داعش
داعش در سوریه و عراق و برخی کشورهای دیگر پدیده ای نو ظهور است . اندیشه ها و عملکرد آنان معماهای زیادی از خود به جای گذاشته است .داعش وجوه متعددی دارد . در این نوشتار از میان وجوه پدیده ،گفتمان،دولت ،ایدیولوژی،واندیشه، وجه اندیشه ای آن در دستور کار قرار داده است. برای شناخت آن اندیشه ها که بنیان های رفتارهای آنان را تشکیل می دهد از اطلاعات پیشینی در مورد وهابیت استفاده می شود . داعش و وهابیت در سه وجه عقاید سیاسی و اخلاقیات سیاسی و رفتار سیاسی مقایسه شده اند و شباهت های بینشی و گرایشی و کنشی داعش و وهابیت شناسایی شده است . روش گرداوری اطلاعات کتابخانه ای و منابع اسنادی و از روش تحلیل محتوای کیفی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. ازجمله شباهت های دو جریان تمسک به اصل هجرت،تکفیر غیر خودشان و سطحی نگری و ظاهرگرایی است. دو گروه بی توجه به مبانی عقلی بوده و نقل گرا هستند.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_93418_9719e9e97a08ce9752fa551a7a967ad1.pdf
2019-04-21
7
31
وهابیت
داعش
اندیشة تکفیری
اندیشة سیاسی اسلام
ابراهیم
برزگر
barzegar@atu.ac.ir
1
استاد علوم سیاسی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
طاهره
شریف
t.sharif1385@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی دیدگاههای سیاسی شهید بهشتی بر اساس روششناسی توماس اسپریگنز
هدف از این پژوهش بررسی دیدگاههای سیاسی شهید آیت الله بهشتی است. مقاله حاضر سعی دارد با استفاده از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه ای و بر اساس روششناسی توماس اسپریگنز به این سوال پاسخ دهد که »دیدگاه های سیاسی شهید بهشتی چگونه شکل گرفته است؟» یافته های این مقاله حکایت از این دارد که شکل گیری دیدگاه سیاسی این متفکر، ریشه در شناخت بحرانهای دوران معاصرخود دارد. بهشتی بحران جامعه معاصر خود را حاکمیت طاغوت می دانست. وی عللی مانند استبداد ، ستم پذیری مردم، رواج اندیشه های مادی و غیر دینی را ایجادکننده حاکمیت طاغوت می داند. وی با در نظر گرفتن علل بحران، جامعه بازسازی شده خود را در قالب نظام امت و امامت طرح ریزی میکند و راه رسیدن به این جامعه آرمانی را در استقرار نهاد ولایت فقیه، کادر سازی و توسعه منابع انسانی متعهد، نهاد سازی و رواج آزادی و تحقق عدالت اجتماعی می بیند.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_95613_d47d48e01f05307f1a94ba26a32ee8ae.pdf
2019-04-21
33
56
بحران
طاغوت
آزادی
ولایت فقیه
نظام امت و امامت
نهاد
نصرالله
نخعی زرندی
nasrollah1393@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد علوم سیاسی ـ دانشگاه شهید باهنر
AUTHOR
معین
محرابپناه
moeenmehrabpanah@gmail.com
2
کارشناسی ارشد علوم سیاسی ـ دانشگاه شهید باهنر
AUTHOR
حسین
معین آبادی بیدگلی
moeini@uk.ac.ir
3
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حکمرانی خوب در اندیشه و عمل سیاسی امام خمینی
این پژوهش با بهرهگیری از بیانات رهبر فقید انقلاب اسلامی سعی در پاسخ به این سؤال دارد که از دیدگاه امام خمینی، بین نظریه حکمرانی خوب و کارآمدی نظام سیاسی چه رابطهایی برقرار است؟ یافته این تحقیق از این قرار است که در دیدگاه امام خمینی، اولاً مشروعیت مقدم بر کارآمدی است؛ ثانیاً امتزاج مؤلفههای حکمرانی خوب با دیدگاههای توحیدی معنویتگرای انقلاب اسلامی، منبعث از اندیشه امام خمینی، به استقرار نوعی الگوی حکمرانی مؤثر، اخلاقمدار و متعالی منجر میشود که علاوه بر سعادت دنیوی، سعادت آنجهانی را نیز تأمین میکند.
از منظر امام خمینی هرچند مشروعیت مقدم بر کارآمدی است، با این حال، کارآمدی نظام سیاسی، ملاکی برای اثبات کارآمدی دین در عرصه عمومی بهویژه حکمروایی در عرصه ملی و فراملی است. ایشان خواهان استقرار یک نظام عدالتخواه و عدالتگستر هم در عرصه نظام داخلی و هر در عرصه نظام بینالملل است. از همین رو رویکرد ایشان به نظام بینالملل رویکردی انتقادی است چراکه نظام موجود را ناعادلانه دانسته و مکرر در بیانات خویش نسبت به آن رویکردی تحولطلبانه تجدیدنظرطلبانه اتخاذ کردهاند.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_96596_22d165d4e2fe2ee2968cf64723542afa.pdf
2019-04-21
57
82
حکمرانی خوب
کارآمدی
نظام سیاسی
امام خمینی
مشروعیت
محمد
محمودی کیا
mmahmoudikia@yahoo.com
1
استادیار گروه اندیشه سیاسی در اسلام پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
LEAD_AUTHOR
اخوان کاظمی، بهرام (1386). «کارآمدی در آموزههای نهجالبلاغه». فصلنامه مطالعات اسلامی، شماره 76، صص. 38-9.
1
امامی، محمد و شاکری، حمید (1394). «حکمرانی خوب و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران». پژوهشنامه حقوق تطبیقی، سال اول، شماره 2، صص. 57-25.
2
آقابخشی، علی و افشاری راد، مینو (1389). فرهنگ علوم سیاسی. تهران: چاپار.
3
باطنی، محمدرضا (1371). فرهنگ معاصر. تهران: فرهنگ معاصر.
4
بهروزی لک، غلامرضا (1392). «حوزه کارآمدی در نظام ولایت فقیه». قابل دسترس در: www.Khamenei.ir/others-note?id=23140
5
تقوایی، علیاکبر و تاجدار، رسول (1388). «درآمدی بر حکمروایی خوب شهری در رویکردی تحلیلی». فصلنامه مدیریت شهری، شماره 23، 58-45.
6
خمینی، روحالله (امام) (1387). صحیفه امام، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س).
7
دادخواهی، هادی، زمانیان، غلامرضا (1397). «نقش حکمرانی خوب و اقتصاد مقاومتی در توسعه شهری». راهبرد، دوره 27، شماره 87: 162-141.
8
درزی، قاسم و صدریه، پیام (1394). «نگرش میانرشتهای به حکمرانی خوب؛ زمینهمندسازی حکمرانی خوب در قرآن و نهجالبلاغه». پژوهش های نهج البلاغه، دوره 13، شماره 3: 126-103.
9
ذوعلم، علی (1385). تجربه کارآمدی حکومت ولایی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه.
10
رزمی، سیدمحمدجواد و صدیقی، سمیه (1391). «الزامات تحقق حکمرانی خوب برای دستیابی به توسعه انسانی». چهارمین همایش ملی اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر.
11
رضائیان، علی (1379). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: سمت.
12
سپهردوست، حمید، رجبی، فهیمه و باروتی، مهسا (1394). «بررسی تأثیر حکمرانی خوب بر عملکرد درآمدی نظام مالیاتی». نظریه های کاربردی اقتصاد، دوره 2، شماره 2: 126-103.
13
سردارنیا، خلیلاله و شاکری، حمید (1393). «تبیین حکمرانی خوب در نهجالبلاغه با رویکرد روشی زمینهگرا». مطالعات حقوقی، دوره 6، شماره 4: 53-27.
14
شریفزاده، فتاح و قلیپور، رحمتالله (1382). «حکمرانی خوب و نقش دولت». فرهنگ مدیریت، سال اول، شماره چهارم، صص. 109-93.
15
شنگ، یاپ کیو (1388). «حکمرانی خوب چیست؟». ترجمه یحیی کمالی، تدبیر، شماره 206، صص. 22-20.
16
عطار، سعید و کمالیزاده، محمد (1397). «کارآمدی بهمثابه ظرفیت دولت؛ رهیافتی سیاسی به مفهوم کارآمدی». دو فصلنامه پژوهش سیاست نظری، شماره 23، صص. 26-1.
17
عیوضی، محمدرحیم و مرزبان، نازنین (1395). «بررسی مؤلفههای حکمرانی خوب از منظر امام خمینی». مطالعات سیاسی جهان اسلام، دوره 5، شماره 3: 138-117.
18
قاسمی، فرجالله (1389). «کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران، شاخصهها و مکانیسمها از منظر امام خمینی». فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، سال هفتم، شماره 22، 177-153.
19
قاضی طباطبایی، محمود، نصرتی، روحالله و کاظمی، علی (1391). «ارزیابی نظری حکمرانی خوب در تبیین وضعیت توسعه انسانی». توسعه محلی، دوره 4، شماره 1: 52-39.
20
قائدی، محمدرضا (1383). «مشروعیت و کارآمدی نظام سیاسی». راهبرد. شماره 31، صص. 312-299.
21
قوام، عبدالعلی (1378). چالشهای توسعه سیاسی. تهران: قومس.
22
کلانتری، ابراهیم (1393). «کارآمدی نظام سیاسی مبتنی بر نظریه ولایتفقیه و ابزارهای آن». فصلنامه سیاست، دوره 44، شماره 3، صص. 481-465.
23
گریفیتس، مارتین (1388). «حسن ادارهگری». در: مارتین گریفیتس، دانشنامه روابط بینالملل و سیاست جهان. ترجمه علیرضا طیب، تهران: نشر نی.
24
لاریجانی، محمدجواد (1373 الف). «حکومت و مبانی کارآمدی»، مجلس و پژوهش، سال دوم، شماره دهم، صص. 42-13.
25
لاریجانی، محمدجواد (1373 ب). مباحثی در مشروعیت و کارآمدی. تهران: سروش.
26
مبارک، اصغر و آذرپیوند، زیبا (1388). «نگاهی به شاخصهای حکمرانی خوب از منظر اسلام و تأثیر آن بر رشد اقتصادی». اقتصاد اسلامی، دوره 9، شماره 36: 208-179.
27
مفتح، محمد هادی، قاسمی، غلامعلی و کردنژاد، نسرین (1394). «امکانسنجی اجرای نظریه حکمرانی خوب در جوامع اسلامی با تأکید بر جمهوری اسلامی ایران». پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب، دوره 2، شماره 2: 178-151.
28
مکیان، سیدنظام الدین و بی باک، مژده (1394). «تأثیر حکمرانی خوب بر توسعه انسانی: یک تحلیل بین کشوری». مدل سازی اقتصادی، دوره 9، شماره 30: 147-131.
29
مهرآرا، محسن و اسدیان، زینب (1388). «تأثیر حکمرانی خوب بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای با درآمد متوسط». پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
30
میدری، احمد (1385). «مقدمهای بر نظریه حکمرانی خوب»، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 22، صص. 287-261.
31
یاداف، ویکاش (1388). «برنامه تعدیل ساختاری» در: مارتین گریفیتس، دانشنامه روابط بینالملل و سیاست جهان. ترجمه علیرضا طیب، تهران: نشر نی.
32
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل بر منازعات گفتمانی «حجاب» در دوره جمهوری اسلامی (1360 تا 1392)
ابهام پژوهش این است که علی رغم هژمونیک شدن حجاب اسلامی از اواسط 1358 هـ . ش و به ویژه با حذف گفتمان سکولاریسم (وبه دنبال آن انگاره حجاب مورد نظر آن) و هژمون شدن گفتمان اسلام گرایی (به عنوان تنها گفتمان موجود که میتوانسته انگارهی خود از حجاب را بدون رقیب هژمون سازد) از سال 1360 هـ ش، مسألهی حجاب همچنان موجودیت داشته است. پرسش این است که: «چگونه و چرا مسألهی حجاب در جمهوری اسلامی ایران ایجاد گشته و تداوم یافته است؟» پژوهش حاضر با روشی توصیفی – تحلیلی این فرضیه را به آزمون گذاشته است که «مسأله حجاب معلول قرائتهای متفاوت خرده گفتمانهای گفتمان اسلام گرایی (گفتمانهای جنگ، سازندگی، اصلاح طلبی و اصول گرایی)، بر مبنای فضای گفتمانی خود، از انگارهی حجاب اسلامی (حد حجاب شرعی (حد حجاب حداکثری و حداقلی) و تکلیف حکومت در الزام یا عدم الزام به حجاب) است». واکاوی منابع و دادههای دست اول تاریخی و ردیابی فرآیند منازعات گفتمانی حجاب در این دوره، فرضیهی طرح شده را اثبات مینماید.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_102762_e88fc5ba1c1cbd2e4daed7b51070f14d.pdf
2019-04-21
83
104
حجاب
جمهوری اسلامی
گفتمان اسلامگرایی
حد حجاب
تکلیف حکومت در باب حجاب
علی محمد
حاضری
hazeri_a@modares.ac.ir
1
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
علیرضا
محسنی ابوالخیری
alireza.mohseni390@gmail.com
2
دانشجوی دکتری جامعه شناسی انقلاب پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه و حقوق مخالفان در نظام خلافت ماوردی
در نظام خلافت ماوردی، مخالفان چه جایگاهی دارند و احیانا از چه حقوقی بهره مندند؟ یافته های این مقاله نشان می دهد: در نظام خلافت ماوردی، می توان مخالفان عقیدتی، سیاسی و مخالفان عقیدتی-سیاسی را از هم بازشناخت. مهمترین مخالفان عقیدتی کافران ذمی و مرتدان هستند.کافران ذمی از حقوق مدنی و اجتماعی و سیاسی برخوردارند، هرچند از منظر مدنی، اجتماعی و سیاسی با اکثریت مسلمان برابر نیستند،مرتدان از تمامی حقوق مدنی و اجتماعی و سیاسی محرومند. مهمترین مخالفان عقیدتی-سیاسی، باغیان هستند. باغیان مشروط بر این که از نظام خلافت، اعلان استقلال نکنند، دارای حقوق اولیه مدنی و اجتماعی هستند، و در درون نظام خلافت در مرتبه ای همتراز با مخالفان عقیدتی قرار می گیرند. البته مخالفان عقیدتی-سیاسی فاقد حقوق سیاسی اند.مهمترین مخالفان سیاسی، محاربان هستند. محاربان به واسطه این که خطری بنیادین برای نظام سیاسی محسوب می شوند و به کنش خشونت آمیز مسلحانه مبادرت می کنند، از کلیه حقوق مدنی، اجتماعی و سیاسی محرومند و هیچ جایگاهی در درون نظام خلافت ندارند. مقاله حاضر از روش خوانش متن -زمنیه محور برای تحلیل محتوای کتاب احکام السلطانیه بهره می برد.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_102763_08c0413bfa1e5cebadf9afa7a4e8c25c.pdf
2019-04-21
105
127
ماوردی
احکام السلطانیه
نظام خلافت
مخالفان
جایگاه
حقوق مدنی
اجتماعی و سیاسی
محمدعلی
توانا
tavana.mohammad@yahoo.com
1
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شیراز
AUTHOR
نوش آفرین
عزیزی
noosha.azad88@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه شیراز
AUTHOR