per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
2018-08-23
5
16
7
28
69849
Original Article
تداوم انقلاب اسلامی در پرتو فقه سیاسی اخلاقنگر با رویکردی بر آراء امام خمینی(ره)
Continuity of the Islamic Revolution in the Light of Moral Political Jurisprudence Based on Imam Khomeini’s Approach
محمدرضا فارسیان
mohamadreza.farsian67@gmail.com
1
علی پورمنوچهری
ali_poormanuchehri@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، ایران
استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران،ایران
بیشک در عصر حاضر غلبه گفتمان فقه حاکمیتی مدیون و متأثر از اندیشههای امام خمینی(ره) میباشد. پیگیری این گفتمان ما را به رویکرد کارکردگرایی فقه و پیریزی مسیر تداوم انقلاب اسلامی بر آن مبنا رهنمون ساخته است. قوانین جهان تشریع (فقه) با رویکرد و پایهای اخلاقی میتوانند توفیق بیشتری را برای استحکام پایههای خود در متن جامعه فراهم آورند. افزایش و تداوم این توفیق بیش از هر چیز مرهون استخدام سیاست در گفتمان فقه اخلاقنگر و غلبه آن بر سایر گفتمانهای حاکمیتی بوده است. اتّصاف فقه سیاسی به گوهر اخلاق برای ایجاد همراستایی بیشتر با قواعد عام انسانی و عقلائی و مورد تائید شارع، از جمله ابتکارات امام خمینی(ره) در عصر اخیر است که میدان عمل فقه را از ایستایی و سکون به تحرّک و پویایی واداشته است. بررسی رویکرد فقاهت سیاسی اخلاقمدار و تلاش در جهت تداوم مسیر انقلاب اسلامی ما را بر این اندیشه استوار مینماید که حرکت در مسیر اخلاق مبتنی بر خرد جمعی با محوریت آزادی و مدارا بهعنوان ارکان اخلاق فقه سیاسی میتواند مسیر تداوم انقلاب اسلامی را تثبیت نماید. آزادی بهعنوان زیربنای حقوق و مدارا بهعنوان شرط لازم برای حیات جامعه از ضروریات فقه سیاسی اخلاقنگر تلقّی میگردند.
Undoubtedly, the current hegemony of the discourse of governancial jurisprudence is heavily indebted to Imam Khomeini's thoughts. It is through this discourse that we get to the functional approach to jurisprudence which is one of the bases for paving the way for the continuity of the Islamic Revolution. The laws of the Sharia (fiqh) with a moral approach can better function in different levels of the society. The growth and continuity of this success is more or less indebted to the employment of politics in moral jurisprudential discourse and its hegemony over other governancial discourses. The attribution of political jurisprudence to the gem of ethics to make it in tune with rational and universal human laws, which are also endorsed by the Legislator, is one of the initiatives of Imam Khomeini that has transformed jurisprudence from a static set of rules to a dynamic one. The study of the moral political jurisprudence and its role in the continuity of the Islamic Republic shows that relying on a morality based on collective wisdom, with the centrality of tolerance and freedom, as the pillars of moral political jurisprudence, can pave the way for the continuity of the Islamic Revolution. Freedom as the infrastructure of law and tolerance is the necessity condition for the survival of a society and also is an imperative of moral political jurisprudence.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_69849_28376d83f70375884987ef384b67900f.pdf
فقه
سیاست
اخلاق سیاسی
ظن عقلانی
امام خمینی
Jurisprudence
Politics
political ethics
rational suspicion
Imam Khomeini
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
2018-08-23
5
16
29
56
69852
Original Article
انقلاب اسلامی و اخلاق اجتماعی در اندیشه امام خمینی(ره)؛ از نظریه تا عمل
The Islamic Revolution and Social Ethics in Imam Khomeini’s Thought: From Theory to Practice
محمد احسانی
mohammadehsanni@gmail.com
1
استادیار و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه قم، تهران
این مقاله بهمنظور تبیین اخلاق اجتماعی از نگاه امام خمینی(ره) با روش توصیفی تحلیلی در فضای کتابخانه بر اساس منابع مکتوب و استناد به آثار نوشتاری و گفتاری حضرت امام(ره) تدوین یافته است. در گردآوری دادهها از روش کیفی تجزیهوتحلیل اطلاعات جمعآوریشده از آثار گفتاری و نوشتاری حضرت امام(ره)، استفاده شده است. پاسخ سؤالهای طرح شده با ذکر مطالب ذیل بهخوبی بیان شده است. اخلاق از منظر امام خمینی(ره) همان نظام اخلاق اسلامی است که در قرآن و حدیث و سیرۀ معصومین(ع) بیان شده است. اخلاق از دیدگاه امام(ره) دارای جامعیت است و به همه ابعاد حیات انسان، اعم از زندگی دنیا و آخرت و فردی و اجتماعی، توجه کرده و بایدها و نبایدهای عملی را در این زمینه ارائه داده است. هدف نهایی اخلاق از منظر امام ره تقرب روحی و معنوی به خدای متعال است و هراندازه این قرب بیشتر شود، ارزش و کمال انسان افزایش مییابد. اخلاق اجتماعی از نگاه امام(ره) دارای مبانی فکری و انسانشناسی است که به مهمترین آنها در این مقاله اشاره شده است. ارزشمندی، اراده و اختیار و کمالخواهی انسان از جمله بنیانهای نظری انسانشناختی اخلاق اجتماعی را تشکیل میدهند که در رفتارهای اجتماعی انسان تأثیر بسزا دارند. جامعنگری، اعتدالگرایی، تقدیم معنویات بر مادیات، عقلانیت، انگیزه و مطلوب نهایی از دیگر پایههای نظری اخلاق اجتماعی در اندیشه امام خمینی(ره) هستند و هرکدام نقش اساسی در عملکرد آدمی دارد. در بخش اخلاق عملی در دو بعد رفتارهای سیاسی و اجتماعی به برخی از دیدگاهها و سیرۀ اخلاقی حضرت امام(ره) مانند عدالت اجتماعی، رحمت و مهربانی، خدمتگزاری به مردم و اهتمام به بیتالمال مسلمین اشاره شده که امام(ره) هم خود به آنها عمل کرده و هم دیگران را به رعایت این ارزشهای اخلاقی سفارش نموده است.
This paper is an attempt to explain social ethics in Imam Khomeini's thought by using an analytical-descriptive approach. Documental method has been employed to analyze the data collected from the works, speeches and books of Imam Khomeini. What follows is a good example for how the hypotheses have been tested in this paper. Ethics in Imam Khomeini's thought is the very Islamic ethical system which is based on Quran and hadith (traditions) handed down from the Infallibles. Ethics for Imam Khomeini encompasses the entire human life -- in this world and the Hereafter as well as individual and social life. Imam Khomeini has considered all aspects of ethics to propose a practical approach in this regard. For Imam Khomeini, the ultimate goal of ethics is for the human to get closer to spiritual values and God. Social ethics in Imam Khomeini's thought has intellectual and anthropological foundations, the most important of which are mentioned in this paper. Value, power of will, free-will and perfectionism are among the theoretical anthropological foundations of social ethics that leave a crucial influence on his social life. Comprehensiveness, moderation, priority of spirituality over materiality, rationality, incentive, and the ultimate ideal are among other theoretical foundations of social ethics in Imam Khomeini's thought each of which having its own influence on human life. In section of practical ethics in both political and social behaviors, some of Imam Khomeini's viewpoints and his ethical precept -- like social justice, mercy and kindness, serving the public, and attention to the Muslim's coffers – are mentioned that Imam himself did observe and asked others to follow suit.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_69852_f20e24c3d73a217b13e747dd4eb99fee.pdf
امام خمینی ره
اخلاق
اخلاق نظری
اخلاق عملی
رفتار اجتماعی
رفتار سیاسی
Imam Khomeini
Ethics
theoretical ethics
Practical Ethics
Social Behavior
Political Behavior
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
2018-08-23
5
16
57
92
69854
Original Article
نگرش سلسلهمراتبی به ارزشهای سیاسی انقلاب اسلامی در بین دو نسل والدین و فرزندان
A Hierarchical Approach to Political Values of the Islamic Revolution among Two Generations of Parents and Children
امیر عظیمی دولت آبادی
aazimii@yahoo.com
1
احسان عسگری
2
استادیار گروه جامعه شناسی انقلاب پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی تهران ، ایران
دانشجوی دکتری پژوهشکده امام خمینی(ره) وانقلاب اسلامی تهران ، ایران
پژوهش حاضر با هدف بررسی سلسلهمراتبی نگرش والدین و فرزندانشان نسبت به ارزشهای سیاسی امام خمینی(ره) به انجام رسیده است. در این رابطه هفت بعد آزادی و نسبت دین بارأی مردم، وحدت اسلامی، تکلیفگرایی و رابطۀ آن با نتیجهگرایی، استقلال وعدم دخالت بیگانگان، پیوند دین و سیاست، استکبارستیزی و حمایت از گروههای مبارز انقلابی و در نهایت حمایت از محرومین و مستضعفین در سرتاسر جهان بهعنوان ارزشهای سیاسی مهم انقلاب از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) مورد سنجش قرارگرفته است. سپس دادههای تحقیق که از بین جوانان 25-17سالۀ شهر ایلام به همراه والدینشان به روش نمونهگیری سهمیهای جمعآوریشده بود، مورد ارزیابی و تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفتند و در نهایت مشخص گردید که در بین والدین بیشترین میزان نگرش مثبت مربوط به بعد استقلال و بیشترین میزان نگرش منفی مربوط به بعد آزادی و همچنین در بین فرزندان آنها بیشترین میزان نگرش مثبت مربوط به بعد استقلال و بیشترین میزان نگرش منفی مربوط به ابعاد آزادی و پیوند دین و سیاست بوده است.
The present study has been conducted to investigate the hierarchical approach of the parents and children to Imam Khomeini's political values. To this end, seven dimensions, considered as the key Islamic Revolution's political values in Imam Khomeini's thought, have been assessed, namely, freedom and the relation of religion with people’s votes, Islamic unity, duty and its relation with result, independence and lack of foreigners' interference in Iran’s affairs, inseparability of religion and politics, fighting arrogance and support for revolutionary groups, and finally support for the disinherited in the world. The data that were collected, using quota sampling, from the youth aged 17-25 of Ilam city, were analyzed to determine parent vs children priorities of the Islamic Revolution political values. Among parents, the most positive approach was towards independence, while the most negative approach was towards freedom. Among children, the most positive approach was towards independence while the most negative approach was towards freedom and lack of separation of religion from politics.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_69854_371cd510a5f4712986f1fa63e90a7893.pdf
ارزش
ارزش سیاسی
امام خمینی(ره)
انقلاب اسلامی
Value
political value
Imam Khomeini
Islamic Revolution
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
2018-08-23
5
16
93
118
69855
Original Article
ظرفیتشناسی حاکمیت فقیه در اندیشه سیاسی اهل سنت
Exploring the Capacity of the Rule of Jurisprudent in in Sunni Political Thought
مهدی روحی
roohi1@chmail.ir
1
غلامرضا بهروزی لک
blak@chmail.ir
2
دانشجوی دکتری مطالعات منطقهای دانشگاه امام حسین (علیهالسلام) تهران ، ایران
دانشیار مطالعات منطقه ای دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) تهران ، ایران
یافتن مشابهتها و نقاط همگون اوصاف و شرایط حاکم در نظام سیاسی اهل سنت و ولایتفقیه در اندیشه شیعی مهمترین دغدغه این مقاله است. نگارنده اذعان دارد، مبانی مشروعیت ولایتفقیه، بنا بر مشهور، نصب الهی است و خلیفه سنی بر مبنای انتخاب مردمی الهی منعقد میگردد؛ با این توصیف، معتقد است در مرحله تحقق عملی ولایتفقیه، اوصاف و شرایطی حاکم است که در اندیشه سنی همان ویژگیها را برای خلیفه مطلوب مسلمین برشمردهاند. تأکید اهل سنت بر جانشینی از پیامبر، ضرورت تبعیت از وی، اجتهاد حاکم و اجرای شریعت، اوصافی است که مبنای مشروعیت حکومت ولایتفقیه در اندیشه شیعی است؛ لذا برای ارائه یک الگوی دینی از حاکم به جهان سنی کافی است اوصاف و شرایطی را که در کلام بزرگان اهل سنت بیانشده را مروری دوباره کرد؛ با نگاهی دقیق به این اوصاف و شرایط میتوان دریافت که اوصاف حاکم دینی سنی با اجتهاد، عدالت و مدیریت در نظریه ولایتفقیه همپوشانی دارد؛ لذا بررسی تطبیقی ولایتفقیه با صفات حاکمِ مطلوب در اندیشه سنی میتواند مورد تحلیل قرار گیرد
Finding the similarities and qualifications of the ruler and between the political structure of Sunni Islam and velayat-e faqih (rule of jurisprudence) in Shia Islam is the main concern of this research. The principles of the legitimacy of the rule of jurisprudent (velayat-e faqih), according to majority of religious scholars are divine, while the Sunni caliph’s legitimacy is popular-divine. By studying velayat-e faqih one understands that the conditions for practical establishment of the rule of jurisprudent in Shia Islam are almost the same as those for a Sunni Caliph. Sunnis' emphasis on succession to the Prophet, necessity of obeying him, implementation of Sharia and ijtihad (individual inference) as a necessary qualification of the ruler are are the same as the bases for velayet-e faqih in Shia Islam. To present a religious model of a ruler to the Sunni world, it suffices to review the conditions and qualifications mentioned by great Sunni theologians. A closer look at these conditions and qualifications would reveal that a Sunni ruler needs to have ejtihad (power of individual inference from the text), justice, and management capability which all overlap with the conditions of velayat-e faqih. Therefore, the qualifications of velayt-e faqih can be comparative studied with the conditions and qualifications of an ideal ruler in Sunni.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_69855_113ed690b52ce7a51cf335fdfb83d3f2.pdf
خلافت
فقاهت
خلیفه
فقیه و ولیفقیه
حاکم اسلامی
Caliphate
inference from jurisprudential sources (fiqahat)
caliph
jurisprudent
rule of jurisprudent (velayat-e faqih)
Islamic ruler
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
2018-08-23
5
16
119
142
69857
Original Article
نسبتسنجی رهبری و واقعیت سیاسی در نظام معرفتی اندیشه امام خمینی
A Study of the Relationship between Leadership and Political Reality in Imam Khomeini's Epistemology
سید محمدوهاب نازاریان
s.m.v.nazaryan@gmail.com
1
مهدی شاهین
shahin4382@yahoo.com
2
محمدعلی نظری
m.a.nazaey@gmail.com
3
دانشجوی دوره دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران
استادیارعلوم سیاسی دانشگاه لرستان ، ایران
دانشجوی دوره دکتری اندیشه سیاسی در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی تهران ، ایران
تحولات سیاسی مستقیماً زیر تأثیر چارچوبهای معرفتی کنشگران در روند تجربیات و زندگی واقعی در جامعه و سیاست هستند. رهبری را میتوان مهمترین کنشگر در پویش تحولات سیاسی دانست. اهمیت رهبری در صورت تقبل همزمان شأن رهبری سیاست و نظریهپرداز سیاسی مسجل میشود. امام خمینی این دو شأن همزمان را داشت. قالبهای معرفتی و روند رهبری سیاسیِ ایشان این امر را پیشرو میگذارد که هم واقعیت برای تطابق با الگوی معرفتی ایشان تغییر کرد و هم بخشهایی از الگویی معرفتی و رهبری با واقعیتهای سیاسی معاصر تطابق یافتهاند. به همین دلیل به مشروعیتِ مشارکت مردم در سیاست و برسازی مردمسالاری دینی رأی دادهاند. این وضعیت سبب تغییرِ نظام معرفتیِ ایشان و بدنه نیروهای سیاسی، ساختارسازی و تغییر نهادی در سیاست، تقسیم سیاسی معرفت و نوعی تنوع و تفاوت در آگاهی سیاسی شده است. در این چارچوب، مسئله محوری این پژوهش به نسبت رهبری و واقعیت سیاسی در نظامِ معرفتیِ امام خمینی مربوط میشود. پرسش اصلی ما این است که چگونه نظام معرفتی اندیشه امام خمینی به رهبری ایشان و روند تحولات عینی سیاسی ایران و واقعیت آن شکل و جهت میداده است. عمدهترین پاسخ ما نیز این است که نظام معرفتی معطوف به سیاست در تعامل با فرایند عملی و واقعیِ استقرار جمهوری اسلامی، با کمک به تشکیل ساختارهای نهادی جدید، تقسیم و ساختار سیاسیِ تقسیم معرفت به ذخایر معرفتی نظام سیاسی و نخبگان انقلابی جمهوری اسلامی شکل داده و از این طریق روند تحولات عینی را شکل میداده است.
Political developments are directly affected by the epistemological frameworks of actors in the process of experiences and real life in the society and politics. Leadership is the key actor in the dynamism of political developments. The importance of leadership becomes evident when the leader enjoys the status of a political leader and a theoretician at the same time, something that Imam Khomeini did enjoy. The epistemological frameworks and the political leadership of Imam Khomeini indicate that the reality changed to become compatible with his epistemological model and some parts of his epistemological-leadership model became compatible with the contemporary political realities. That is why he supported the idea of public participation in politics and construction of a religious democracy. This reality led to a change in Imam Khomeini's epistemological system, construction of structures, changing the institutions in politics, political sharing of episteme and a kind of diversity and difference in political awareness. The research is centered on the relation of leadership and political reality in Imam Khomeini's epistemology. The main question of the research is: How Imam Khomeini’s epistemology of political thought shaped his leadership and led the trend of Iran's political realities on the ground? The findings of the paper indicate that Imam Khomeini’s politics-oriented epistemological system in interaction with the practical process for the establishment of the Islamic Republic through helping the establishment of new institutional structures and political structure of sharing episteme has shaped the epistemological sources of political system and revolutionary elites of the Islamic Republic and thus shaped the trend of the course of developments.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_69857_e15a5cde12923837015e41ed9c798f99.pdf
معرفت سیاسی
رهبری سیاسی
مردمسالاری دینی
واقعیت سیاسی
حکومت اسلامی
ولایتفقیه
Political Knowledge
political leadership
Religious Democracy
political reality
Islamic Government
rule of jurisprudent (velayat-e faqih)
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
2018-08-23
5
16
143
159
69865
Original Article
حق تعیین سرنوشت از دیدگاه امام خمینی با مقایسه تطبیقی در اسناد بینالمللی
Right to Self-determination in Imam Khomeini's Thought and Its Comparative Study with International Documents
عبدالرضا اصغری
1
مجید هاشمی
hashmajid@yahoo.com
2
استادیار گروه حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد ، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق، دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد ، ایران
حق تعیین سرنوشت، حقی بشری است که افراد و ملتها میتوانند به کمک آن وضعیت زندگی اجتماعی خود را بهبود و سرنوشت خود را در مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی و غیره تعیین نمایند. تعیین سرنوشت صرفاً یک اصل نیست بلکه حق است و این حق، حق ملتها و متعلق به تکتک افراد مردم میباشد و در ماده یک منشور سازمان ملل در زمره اهداف این سازمان قرار گرفته است و بهعنوان پایه و مبنای ایجاد صلح میان ملتها و روابط دوستانه و مسالمتآمیز میان دولت و مردم یاد شده است. با توجه به میثاق حقوق سیاسی و مدنی و میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی، حقوق ناشی از حق تعیین سرنوشت به حقوق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تقسیمبندی میشود. این میثاقین این حق را برای مردم ایجاد کرد تا بتوانند نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خودشان را تعیین کنند. از سوی دیگر حق تعیین سرنوشت و ایجاد نظامی تحت حاکمیت مردم، از برجستهترین اهداف انقلاب امام خمینی(رحمهالله علیه) بود که همواره در دوران مبارزه علیه رژیم سلطنتی بدان تأکید داشتند و ایشان بیان میداشتند که اولاً این حق، مبتنی بر حکم عقل و از حقوق اولیه انسان است و ثانیاً بنا بر حکم عقل و اعلامیه جهانی حقوق بشر همه مردم ملتها حق دارند در همه زمینهها چه سیاسی و چه غیر آن سرنوشت خود را تعیین نمایند. هدف این پژوهش آن است که با بهکارگیری روش تحلیلی_ توصیفی ماهیت و نمود حق تعیین سرنوشت را در تلالو انقلاب اسلامی ایران از دیدگاه امام خمینی(رحمهالله علیه) با مطالعه تطبیقی در اسناد بینالمللی روشن نماید.
Right to self-determination is a right for peoples and nations to determine their destiny and improve their social and political life. Self-determination is not a mere principle, but a right. This right belongs to nations and their individuals and has been mentioned in the first article of the United Nations Charter. Self-determination is the basis for creating peace, friendly relations, and peaceful coexistence among nations. In the light of the Convention on Political and Civil Rights and the International Covenant on Civil and Political Rights, the rights stemming from the right to self-determination are divided into political, economic and cultural rights. The two conventions have established the right for peoples to determine their own political, economic and social systems. At the same time, establishment of a system under the people’s rule was among the main goals of Imam Khomeini's revolution, something that he always insisted on during his struggles against the monarchical rule. Imam Khomeini maintained that this right is based on reason and is among peoples' fundamental rights. He was also of the opinion that based on reason and International Declaration of Human Rights, all nations, in all areas, should be able to determine what they wanted. The objective of this research is to investigate the reflection of the right to self-determination in light of the Islamic Revolution, in viewpoint of Imam Khomeini in comparison with international documents. To this end, descriptive-analytical method has been employed in this research
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_69865_64b298706dd394d48f959501d16a13b4.pdf
حق تعیین سرنوشت
امام خمینی
اسناد بینالمللی
Self-determination
Imam Khomeini
International Documents