per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
2015-08-23
2
4
7
33
38964
Original Article
مبانی و اصول حقوق شهروندی در اندیشه امام خمینی(س) و تفاوتهای آن با حقوق شهروندی در غرب
Foundations and Principles of Rights at the thought of Imam Khomeini and differences the rights of citizens in the West
منصور انصاری
m.ansari51@gmail.com
1
محمدعلی نظری
m.a.nazari@gmail.com
2
استادیار پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی
حقوق شهروندی مجموعهای از حقوق قانونی و مدنی است که در چهارچوب قانون اساسی کشورهای مردمسالار تعریف میشود و بنیانهای کافی را برای همبستگی ملی، فرای قومیت، نژاد و جنسیت فراهم میکند. این نگرش به حقوق شهروندی در مبانی نظری دین مبین اسلام و سیره ی نبوی و ائمه هدی در رابطهی حق و تکلیف به خوبی ترجمان یافته است. پس از انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی، حقوق شهروندی در ایران بازتعریفی دینی و اجتماعی پیدا کرد. این پژوهش بر اساس روش کتابخانهای و اسنادی و با استفاده از روشهای تفسیری زمینهمند به دنبال پاسخگویی به این سؤال میباشد که «حقوق شهروندی در اندیشههای امام خمینی بر چه اصولی شکل گرفته است و چه تفاوتی با حقوق شهروندی در غرب دارد؟». نتایج بهدست آمده بیانگر آن است که شکلگیری حقوق شهروندی در اندیشه امام برگرفته از مسئله حق و تکلیف در دین مبین اسلام میباشد. همچنین امام معتقد به نظام ولایی تحت ولایت فقیه است که مردم در این نظام از اهمیت فوقالعادهی تأسیسی، مشارکتی و نظارتی برخوردار هستند. همچنین در چهار مولفهی آزادیهای سیاسی ـ اجتماعی و مشارکت سیاسی، زنان، اقلیتهای دینی و نژادی و شهروندی سطحی و عمیق تفاوتهای اندیشهی امام خمینی و غرب در خصوص شهروندی مورد بررسی قرار گرفته است. اما بهطور کلی توجه به اخلاق و ارزشهای متعالی انسانی علاوه بر ویژگیهای مادی را میتوان از تفاوتهای حقوق شهروندی در اندیشه ی امام با غرب برشمرد.
A citizenship right is series of legal and civil rights that is defined in framework of constitution of democratic countries. And it is provide sufficient basis for national unity, to ethnicity, race and gender. This approach of citizenship has been interpreted by in the theoretical foundations and methodology of the Prophet and the Imams of Islam with relation to the right and the duty. After the Islamic Revolution and the constitution in Iran, citizenship redefinition by religious and social . This study is based on documentary way, by this interpretation fields seeks to answer the question: The civil rights in the thoughts of Imam Khomeini on what principles shaped and different from citizenship in the West ? The results indicate that the formation of Imam Khomeini's idea of citizenship in from the right and obligation is in Islam. Imam Khomeini believed that guardianship system is under Supreme Leader, and establishment of the system of extraordinary importance, are participatory and oversight. People are extraordinary importance in the system established, participatory and oversight. Also these are discussed four component of political freedom and political participation, women, religious and ethnic minorities and citizenship superficial and deep differences in ideology of Imam Khomeini and west of citizenship. But, can be differences with the West, outlined his idea of citizenship rights. According to the ethics and values of human excellence in addition to the material properties
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_38964_dc77012f39da9e648c6493f1075f7230.pdf
امام خمینی
مؤلفههای سیاسی حقوق شهروندی
حق و تکلیف
غرب
: Imam Khomeini
the political component of citizenship
rights and obligations
West
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
2015-08-23
2
4
35
71
38966
Original Article
فقه سیاسی و دموکراسی
Political jurisprudence And Democraci
سید صادق حقیقت
ss.haghighat@gmail.com
1
محقق حوزوی و عضو هیئت علمی دانشگاه مفید
: فقه سیاسی به عنوان فربهترین دانش سیاسی شیعه درصدد است احکام جزئی و هنجاری در حوزه مسائل مربوط به نسبت فرد و دولت را ارائه نماید. در نسبتسنجی فقه سیاسی و دموکراسی دو مسئله حائز اهمیت است: تنوع دیدگاهها در فقه سیاسی شیعه، و مرتبهای بودن مفهوم دموکراسی. در حالیکه فقه سیاسی از دیدگاه حداقلیها بیاعتبار است، حداکثریها از آن انتظار حداکثری در پاسخ به مسائل مربوطه را دارند. بر اساس نظریه همروی، اما، فقه سیاسی هم اعتبار دارد، هم محدودیت. فربه شدن فقه سیاسی در طول تاریخ با زوال فلسفه سیاسی اسلامی نسبت مستقیم دارد. به نظر میرسد در فقه ظرفیتهایی وجود دارد که میتواند شاخصهای برخی مفاهیم مدرن را به میزانی بربتابد.
Political fiqh (jurisprudence) as the biggest part of the Islamic political thought is to issue normative and particular decrees to the relationship of individuals and government. Regarding political fiqh and democracy, two important notifications are necessary. Firstly, theories in political fiqh are different, and secondly, democracy has some degrees in itself. While minimalist approach, the secular one, sees no validity for political fiqh, maximalists expects an exaggerated role for it. According to "confluence theory", political fiqh has validity in one hand, and restriction on the other one. Thickness of political fiqh is rooted in the deterioration of political philosophy (and political thought) during history. It seems that there is some kind of potentiality in political fiq to accept modern concepts such as democracy.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_38966_b1fc4d639e74cfee36da2ee195c2b519.pdf
: فقه سیاسی
اندیشه سیاسی
دموکراسی
رویکرد حداکثری
رویکرد حداقلی
نظریه همروی
Political fiqh
Political Thought
Democracy
minimalist approach
maximalist approach
confluence theory
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
2015-08-23
2
4
73
90
38967
Original Article
بررسی انگاره های اخلاقی اسلام در عرصه ی روابط بین الملل
An investigation of Moral Values of Islam in international relationships
سید مهدی طاهری
seyedmehditaheri@gmail.com
1
استادیار جامعه المصطفی العالمیه دانش آموخته دکترای علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
: با توجه به گرایش ذاتی بشر به اجتماع، انسانها در زندگی اجتماعی با همنوعان خود، اجتماعاتی را در سطوح مختلف تشکیل میدهند که خصیصه منفعتطلبی باعث میشود تا در تمام سطوح دچار نزاع شده و به منظور اجتناب از پیامدهای زیانبار آن و در عین حال تأمین منافع خود، به تنظیم و تدوین ملاکهایی بپردازند. یکی از مهمترین سطوح تعامل انسانها، روابط بینالملل است که شامل روابط بین حکومتها، گروههای خارجی، سازمانها و حتی افراد کشورهای مختلف در این سطح بوده و این روابط تا زمانی میتواند از آسیبپذیری مصون بماند که بر اساس ملاکهای منطقی و معقول تنظیم شده باشد. از آنجایی که انسانها همواره در جستجوی سازندهترین مکتب در عرصههای مختلف از جمله روابط بینالملل هستند، لذا مکتبهای گوناگون همواره ادعای برتری نسبت به سایر مکاتب داشتند. در بین ادیان، مذاهب و مکاتب دنیا، اسلام به عنوان یک مکتب جامع تنظیم روابط انسانی در عرصه بینالملل، ملاکهای عادلانهای را با تکیه بر محور اخلاق و شرع در نظر گرفته است. عطف به دیدگاههای مذکور، نگارنده با گردآوری منابع به صورت کتابخانهای و بهرهمندی از روش توصیفی – تحلیلی، درصدد بررسی این سؤال است که اسلام چه رویکردی به اصول اخلاقی در روابط بینالملل دارد؟ نویسنده بر آن باور است که اسلام در ردیف نظریههای هنجاری یا ارزشی روابط بینالملل، به بایدها و نبایدهای پدیدههای بینالمللی پرداخته و روابط بینالمللی را آنگونه که باید باشد، با رویکرد اخلاقی توصیف و تجویز میکند.
The tendency toward inherited social life in human beings made them build communities in different levels but the self-interest characteristic caused conflicts between them. In order to avoid the harmful consequences of this conflict and also meet their interests, human beings decided to formulate their own criteria. One of the most important areas of human interaction is international relations which include relations between the states, foreign groups, organizations and even individuals from different countries. These relationships can be protected on the basis of reasonable criteria. Since people are always in search of the most productive schools in different areas such as international relations, so many schools of thought have always claimed superiority over other schools. Between religions, sects and schools of the world, Islam’s concept, as a comprehensive school of human relations in the international arena, is based on moral and religious laws. Turning to the above-mentioned comments, this study by applying descriptive - analytic method and also library sources tries to investigate this question that “what moral approach does Islam apply in international relations?” The author believes that among normative and valuable theories, Islam considers do’s and don’ts of international relationships and it describes and prescribes international relations based on moral values.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_38967_14855ad498775213b510bc0b00b30979.pdf
اخلاق
روابط بین الملل و اسلام
: moral values
international relations and Islam
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
2015-08-23
2
4
91
121
38970
Original Article
انسان منتظر از دیدگاه انجمن حجتیه و امام خمینی (س)
"Waiting Man" From the Imam Khomeini and Hojatieh Association's
Point of View
عباس کشاورز شکری
abbaskeshavarz1@yahoo.com
1
امین خدابخشی
amin57@chmail.ir
2
دانشیار دانشگاه شاهد گروه علوم سیاسی
دانشجویی کارشناسی ارشد جامعه شناسی انقلاب
: سؤال اصلی این مقاله آن است که انسان منتظر از دیدگاه امام خمینی و انجمن حجتیه چه تفاوتی با هم دارند. از این رو با استفاده از اسناد و مدارکی که در این حوزه وجود دارد و با روش تحلیل اسنادی تلاش میشود به این سؤال پاسخ داده شود. سابقه انسان منتظر به قبل از تولد امام زمان(عج) برمیگردد. این وعده که حکومت عدل توسط امام آخر زمان برپا میشود را پیامبران از همان ابتدا، به امت خود وعده میدادند. اما آنچه منظور از انسان منتظر در این مقاله است، به طور عام از دوران غیبت کبری به بعد و به طور خاص دوره معاصر را در نظر دارد. از این رو در این مقاله به بررسی دو دیدگاه انجمن حجتیه و امام خمینی در مورد انسان منتظر پرداخته شده است. یافتههای این مقاله آن است که انسان منتظر از دیدگاه انجمن حجتیه انسانی است که نه تنها تشکیل حکومت در دوران غیبت را محکوم میکند بلکه انسان منتظر باید برای پیشبرد اهداف خود در سایه تقیه و صبر با حکومت جور نیز موافقت زبانی کند. گریه زیاد از دوری حضرت و همچنین صدقه دادن برای سلامتی حضرت از دیگر ویژگیهای انسان منتظر از نگاه انجمن حجتیه است. حال آنکه امام مهمترین و بدیهیترین تکلیف انسان منتظر را تشکیل حکومت عدل و همچنین قیام در برابر حکام جور میداند
The main question of this article is "what are the differences between Imam Khomeini and Hojatieh Association's point of view about Waiting Man?". Hence, using documents available in this field, and by documentary research method, we will try to respond to this question.The history of "waiting Man" returns to before of the birth of Imam Mahdi (a.s.). From the beginning, Prophets had promised that justice government will be established by the Last Imam (a.s.). But what is the purpose of "waiting man" in this article, includes The Great Absence in general, and contemporary in specific. So, Imam Khomeini and Hojatieh Association's point of view about Waiting Man are examined in this article. Findings of this article are: Waiting Man not only condemned the stabilization of government in the Absence Era, but also he should agree with the ruthless government in shadow of Taqiyeh and patience. Crying a lot from his absence and giving alms for his health, are other features of the waiting man. Whereas Imam Khomeini's view was that the most obvious and important task of the Waiting Man is estabilization of justice government and rebellion against tyranny.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_38970_abf2801eec2964a1f0ae74ff53179d90.pdf
: امام خمینی
انجمن حجتیه
امام زمان(عج)
انسان منتظر
: Imam Khomeini
Hojatiyeh Association
Waiting Man
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
2015-08-23
2
4
121
144
38971
Original Article
امام خمینی (س) و مردم سالاری دینی
Imam Khomeini and religious democracy
فریبرز محرمخانی
fmkhanii@yahoo.com
1
محمدرضا محمدنژاد
mrm.nejad@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه پیام نور
دانش آموخته رشته علوم سیاسی دانشگاه پیام نور
: مردم سالاری دینی عبارت است از روش و شیوه زندگی سیاسی مردم که نظام دینی را پذیرفتهاند و آن نظام حداقل تضمینکننده آزادی، استقلال، رضایتمندی، مشارکت سیاسی و اجرای عدالت اجتماعی– سیاسی مردم و در نهایت احساس حاکمیت شریعت در زندگی سیاسی مردم است. در این مقاله پس از تعریف و بررسی شش پایه عملی و عینی مردمسالاری دینی که شامل رهبری، مردم و نقش آنها در عرصه سیاسی، قانون اساسی، احزاب، انتخابات و آزادی است، برآنیم که بدانیم امام خمینی چه نظری جهت بهکارگیری این شش پایه در نظام جمهوری اسلامی که نمونهی عملی مردمسالاری دینی است، داشتهاند. با مطالعه آثار امام و در نظر گرفتن تطور اندیشههای ایشان در دوران مبارزات و پس از تشکیل جمهوری اسلامی با توجه به مقتضیات زمان و مکان که نشان از درایت ایشان بود میتوان به این نتیجه رسید که امام برای مردم نقش بسیار اساسی و پر رنگ در نحوهی اداره کشور در چهارچوب قانون اساسی در نظر گرفته است. مهمترین نکتهای که در تمام گفتههای امام مورد مداقه است، این است که ایشان همواره در نطقهای خود بر انتخابی بودن حکومت تأکید داشتهاند. از 22 شهریور ماه 1357 که «جمهوری اسلامی» را به جای «حکومت اسلامی» گذاشتند و فرمودند: «نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد»، قالب و صورت نظام را به شکل انتخابی بر اساس آرای مردم مطرح کردند، به گونهای که نهاد رهبری، ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی همه از طریق آرای مردم شکل میگیرد.
Religious democracy is the political attitude and lifestyle that people have accepted the religious system and the system of guarantees of freedom, independence, satisfaction, political participation and social - political justice in their life . This paper aims to definite and evaluate the six basic practical and concrete religious democracy, such as leadership, people and their role in politics, constitution, political parties, elections and freedom, in Imam Khomeini’s point of view. He emphasized for role of people and highlighted a vital role of constitution in the running of the country.The most important point in all the words of Imam Khomeini, is that he emphasized the government as the "Islamic Republic" instead of "Islamic government" According to him, all political leaders should be appointed by the people in power.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_38971_a326e0bd7454d1694149b38f34726396.pdf
مردم سالاری
مردم سالاری دینی
امام خمینی
Religious democracy.democracy. Imam Khomeini
per
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی
اندیشه سیاسی در اسلام
2423-7973
2588-4999
2015-08-23
2
4
145
177
38972
Original Article
بررسی تطبیقی کیفیت بسیج سیاسی در گفتمان امام خمینی و گفتمانهای رقیب درجریان انقلاب اسلامی ایران
A Comparative Investigation of the Political Mobilization Quality in Imam Khomeini’s Discourse and the Antagonist Discourses in the Process of the Islamic Revolution of Iran
امین نواختی مقدم
navakhti@yahoo.com
1
استاذیار علوم سیاسی دانشگاه محقق اردبیلی
انقلاب اسلامی ایران نتیجه فوران نیروهای نهفته در بستر سیاسی- اجتماعی ایران است که دستکم از دوران مشروطیت انباشت خود را آغاز کرده بود. این انقلاب بدون رهبری بیبدیل و فرهمند امام به نتیجه نمیرسید. نوشتار پیشرو در پی ارزیابی و واکاوی مبانی رهبری و مدیریت امام بر جریان انقلاب اسلامی و دگرسازی و خصومتسازی آن با گفتمانهای رقیب، لیبرال (ملی- مذهبی) و چپ است. بر پایه فرضیه موجود، کیفیت کاربست عناصر سیاسی، اجتماعی و گفتمانی در اندیشه و عمل سیاسی امام به گونهای بوده که توانسته در سایه به حاشیهرانی گفتمانهای هماورد و برجستهسازی گفتمان خودی، بیشترین حد از قابلیت دسترسی و اعتبار را برای آن فراهم آورده و گفتمان سیاسی اسلامگرا، همخوان با خوانش ایشان را بهعنوان گفتمان هژمون در جریان انقلاب اسلامی معرفی نماید. بر این پایه، گفتمان امام در فرآیند انقلاب اسلامی در امر بسیج سیاسی مردم و تحقق انقلاب از گفتمان نخبهگرای گروهها و روشنفکران نهضت ملی و چپ، بهدلیل استحکام گفتمانی و تطبیق با شرایط اجتماعی و گرایشهای فکری و عقیدتی مردم و سابقه تاریخی و وجود نهادهای قدرتمند مذهبی نقش بارزتری را ایفا کرده است.
The Islamic revolution of Iran is the result of the abruption of the hidden forces in Iran’s sociopolitical base that started its stack since the constitution’s era. This revolution would not get its results without Imam Khomeini’s un-substitutive leadership. This writing is about to investigate the bases of leadership and management of Imam Khomeini on the Islamic revolution and its other-making and antagonism with the adversary discourses, liberal (national- religious) and left. According to the hypothesis, the quality of using the social, political and discursive elements in Imam Khomeini’s political thought and practice was so that could in the shade of the marginalizing other discourses and prominenting its discourse gain the most availability and reliability, and also, introduce the Islamist discourse as the hegemon discourse in the Islamic revolution process. As a result, Imam Khomeini’s discourse in the Islamic revolution and in the process of the people’s political mobilization and the realization of the revolution from the elitist groups and the elites of the national and left movement has played an important role because of its political solidarity, accordance with the social conditions, the thought and creed tendencies of the people and their historical background and the existence of the powerful and religious institutions.
https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_38972_930c1cc814fde4ac06d5012cac2a40df.pdf
گفتمان سیاسی
بسیج سیاسی
انقلاب اسلامی ایران
امام خمینی
: Political Discourse
Political Mobilization
Iran’s Islamic Revolution
Imam Khomeini