@article { author = {salimi vardanjani, afshin and fozi, yahya}, title = {Explain the concept of arrogance and the characteristics of arrogant culture in the Qur'an and hadiths}, journal = {The Journal of Political Thought in Islam}, volume = {6}, number = {20}, pages = {7-29}, year = {2019}, publisher = {پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی}, issn = {2423-7973}, eissn = {2588-4999}, doi = {}, abstract = {In the present study,we seek to answer the question of what is the concept of arrogance and the characteristics of arrogant culture in the Qur'an and narrations.The findings of the study indicate that the Holy Qur'an defines arrogance and its types,including worship,politics,economics and science,and for further enlightenment the characteristics of arrogant culture,which include:self-esteem,pride and pride in material privileges,denial of mission.Prophets, depravity and humiliation of the oppressed masses are discussed. Also,in order to better explain arrogant culture through arrogant operational methods such as enslaving human beings,psychological warfare,slander and deception,repression and the creation of a class society.Methods of combating arrogance in the political-military,cultural-social and economic dimensions,as well as examples of the arrogance of the prophets are mentioned.In the narrations of the infallibles,the explanation of the concept and culture of arrogance has been strongly considered,as the behavior of all the infallibles has been to express the characteristics of the arrogant front for the followers in order to fight against it.In this research, library data collection tools and documentary resources and qualitative content analysis method have been used to analyze and analyze the data.}, keywords = {Quran,Narrations,arrogance,anti-arrogance,arrogant culture}, title_fa = {تبیین مفهوم استکبار و ویژگی های فرهنگ مستکبرین در قرآن و روایات}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر در پی پاسخ به سؤال چیستی مفهوم استکبار و ویژگی‌های فرهنگ مستکبرین در قرآن و روایات هستیم. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که در قرآن کریم هم تعریف استکبار و انواع آن شامل عبادی، سیاسی، اقتصادی و علمی بیان شده و هم برای روشنگری بیشتر به ویژگی‌های فرهنگ استکباری که عبارتند از: خودبرتربینی، فخر و مباهات بر امتیازات مادی، انکار رسالت انبیاء، فسق و تحقیر توده‌های مستضعف پرداخته شده است. همچنین برای تبیین هر چه بهتر فرهنگ استکباری به شیوه‌های عملیاتی استکبار همچون به بردگی گرفتن انسان‌ها، جنگ روانی، تهمت و فریب، سرکوب و ایجاد جامعه طبقاتی. شیوه‌های مبارزه با مستکبران در ابعاد سیاسی-نظامی، فرهنگی-اجتماعی و اقتصادی و همچنین نمونه‌هایی از استکبارستیزی انبیاء اشاره شده است. در روایات معصومین نیز تبیین مفهوم و فرهنگ استکباری قویاً موردتوجه بوده است آن‌چنان‌که سیره همه معصومین بیان مختصات جبهه استکبار برای پیروان به‌منظور مبارزه با آن بوده است. در این پژوهش ابزار گرداوری اطلاعات کتابخانه‌ای و منابع اسنادی و از روش تحلیل محتوای کیفی برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شده است.}, keywords_fa = {قرآن,روایات,استکبار,استکبارستیزی,فرهنگ مستکبرین}, url = {https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_114083.html}, eprint = {https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_114083_bce33422c3d4f6761288fbc90e84e172.pdf} } @article { author = {ansari, mansoor and khane zar, mohammad and asgari, ehsan}, title = {Attitude towards cultural globalization from the perspective of reformist discourse}, journal = {The Journal of Political Thought in Islam}, volume = {6}, number = {20}, pages = {31-61}, year = {2019}, publisher = {پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی}, issn = {2423-7973}, eissn = {2588-4999}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate how Iran encountered in the period of reformist discourse with cultural globalization. In this research, descriptive-explanatory method has been used and its data has been collected by library method. To make it easier to find the right answer to the main question of this research, "What are the views of the reformist discourse in the face of globalization and culturalization?" And finally, what kind of relationship has these views led to? The model of Shantal Mufa's political affairs, in which he considers three types of relations towards globalization, has been used extensively. The research hypothesis has been that before the establishment of the reformist discourse in the Iranian political space, the Islamic Republic of Iran's view, approach and relationship with globalization, especially its cultural dimension, has been a negative and pessimistic approach and a kind of conflict and enmity. With the coming to power of Khatami's government and the formation of a reformist discourse, the way of looking at and approaching the world has undergone fundamental changes.}, keywords = {Cultural globalization,Reformist Discourse,Antagonism,Agonism}, title_fa = {نگرش به جهانی شدن فرهنگی از منظر گفتمان اصلاح طلبی}, abstract_fa = {  پژوهش حاضر باهدف بررسی نحوه مواجهه ایران در دوره گفتمان اصلاح‌طلبی (1384 ـ 1376) و با تأکید بر آراء و اندیشه‌های برجسته‌ترین تولیدکنندگان این گفتمان، سید محمد خاتمی با جهانی‌شدن فرهنگی صورت گرفته است. در انجام این پژوهش از روش توصیفی ـ تبیینی استفاده‌ شده و داده‌های آن به روش کتابخانه‌ای گردآوری ‌شده است. برای سهولت دریافتن پاسخ مناسب به سؤال اصلی این پژوهش یعنی «گفتمان اصلاح‌طلبی در مواجهه با جهانی‌شدن فرهنگی چه دیدگاه‌هایی داشته است؟» و در نهایت، این دیدگاه‌ها منجر به چه نوع رابطه‌ای بین این دو شده است؟ از مدل امر سیاسی شانتال موفه که در آن سه نوع رابطه را در قبال جهانی‌شدن در نظر می‌گیرد بهره کافی برده شده است. فرضیة پژوهش بدین صورت بوده است که تا قبل از تثبیت گفتمان اصلاح‌طلبی در فضای سیاسی ایران، نوع نگاه، رویکرد و رابطه جمهوری اسلامی ایران با جهانی‌شدن به‌ویژه بعد فرهنگی آن، رویکردی منفی و بدبینانه و رابطه‌ای از نوع تخاصم و دشمنی بوده است. با روی کار آمدن دولت خاتمی و شکل‌گیری گفتمان اصلاح‌طلبی نوع نگاه و رویکرد به جهانی‌شدن دچار تغییراتی اساسی شد.}, keywords_fa = {جهانی‌شدن فرهنگی,گفتمان اصلاح‌طلبی,آنتاگونیسم,آگونیسم}, url = {https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_114084.html}, eprint = {https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_114084_80dcc1eadb848441c0e529b1745d6a69.pdf} } @article { author = {asad zadeh, vahid}, title = {Theoretical possibilities of the Muʿtazila’s linguistic approach in defending the rational}, journal = {The Journal of Political Thought in Islam}, volume = {6}, number = {20}, pages = {63-91}, year = {2019}, publisher = {پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی}, issn = {2423-7973}, eissn = {2588-4999}, doi = {}, abstract = {The purpose of article is to show a new interpretation of Muʿtazila ideas, especially the narration Abd al-Jabbar ibn Ahmad, and an attempt to show the solution of the Muʿtazila to one of the important philosophical challenges, how to understand Rational understanding in the context of language and its communicative constraints. To achieve this goal, the Muʿtazila’s linguistic theory and how they extract the sensible within the limits of language is studied. The main question of this research is to what extent Muʿtazila’s rational approach is capable of resisting the critiques of linguistic turn and postmodern theories. By using of »Inference to the Best Explanation« Method, The results of this study show Muʿtazila present a form of Evidentialism, due to the type of definition of reason (common sense) and its reliance on language and its contractual conventions, potentially and actually have the ability to resolve imported criticisms on the Evidentialism that results from theories of linguistic-cognitive and postmodern rotation. The organization of Argument method in the Muʿtazila can provide a way to defend the rational matter in the postmodern age}, keywords = {Muʿtazila,sensible,language,interpretation,Evidentialism,Inference to the Best Explanation}, title_fa = {امکانات نظری رویکرد زبان شناختی معتزله در دفاع از امر معقول}, abstract_fa = {در این مقاله نظریة زبان‌شناختی معتزله بررسی شده و چگونگی استخراج امر معقول در محدوده‌های زبان از نظر معتزله مورد پژوهش قرار می‌گیرد. سؤال اصلی این پژوهش عبارتست از اینکه رویکرد عقلانی معتزله تا چه اندازه توانایی مقاومت در برابر نقدهای حاصل از چرخش زبان‌شناختی و نظریه‌های پسامدرن را دارد؟ با استفاده از روش «استنتاج بر اساس بهترین تبیین» یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد معتزله صورتی از قرینه‌گرایی را ارائه داده است که به دلیل نوع تعریف عقل (عقل سلیم و متعارف) و ابتنای آن بر زبان و قرارداهای وضعی‌اش به شکلی بالقوه و بالفعل توانایی پاسخگویی و رفع نقدهای مندرج در نظریه‌های چرخش زبان‌شناختی و پسامدرن بر قرینه‌گرایی را دارد. همچنین سازمان روش استدلال در مکتب معتزله به شکلی است که می‌تواند راهکاری برای دفاع از امر معقول در دوران پسامدرن را مهیّا سازد. در این پژوهش با رویکری عقلی – فلسفی تلاش می‌شود داده‌هایی که بر اساس روش کتابخانه‌ای جمع‌آوری شده‌اند به شیوه‌ای توصیفی – تحلیلی و با استفاده از روش استنتاج به بهترین تبیین به نتیجه برسند.}, keywords_fa = {معتزله,امر معقول,زبان,تفسیر,قرینه‌گرایی,استنتاج به بهترین تبیین}, url = {https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_114085.html}, eprint = {https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_114085_1c273abac1ee09e6464d5cba45a357f5.pdf} } @article { author = {rostami, ebrahim}, title = {Explaining the Concept of Divorce of Divine Jurisprudence in the Constitution of the Islamic Republic of Iran with Jurisprudential and Legal Approach}, journal = {The Journal of Political Thought in Islam}, volume = {6}, number = {20}, pages = {93-113}, year = {2019}, publisher = {پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی}, issn = {2423-7973}, eissn = {2588-4999}, doi = {}, abstract = {Since finding the definitions and concepts embodied in a theory is the most fundamental task of a scientific research and also the correct and clear understanding of the problem depends on understanding the concepts correctly, so the author has attempted in this paper to base the notion of "absolute jurisprudence" on the theory. In the constitution of the Islamic Republic of Iran from a legal and legal point of view Hence, the three concepts of "velayat", "divorced", "jurisprudent" are carefully studied and after examining the concept of velayat in word, reform, custom, book and tradition, it is concluded that the concept of velayat means It is social management and administration of government and governance, and as some critics of the political jurisprudence of the jurisprudence have assumed, it does not imply inferiority and superiority, and then states that it is intended to be absolute, inclusive, and relative to other provinces. They are considered to be special, such as father-in-law marriage to a girl and so on,}, keywords = {}, title_fa = {تبیین مفهوم ولایت مطلقه فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {تبیین مفاهیم مندرج در نظریات علمی یکی از ضروری ترین مباحث پژوهشی است، زیرا تلقی صحیح و شفاف نظریه در گروی فهم درست مفاهیم است لذا نوشتار حاضر در پی تبیین مبادی تصوری نظریه «ولایت مطلقه فقیه» در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است .نظریه ولایت مطلقه فقیه ، هم از بُعد اعتقادی و هم از جهت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران دارای جایگاه ویژه ای است.از این رو با رویکرد توصیفی – تحلیلی، سه مفهوم «ولایت»، «مطلقه»و«فقیه» به دقت مورد بررسی قرار گرفته است . از جمله نتایج این پژوهش آن است که: مفهوم «ولایت» آنگونه که برخی از منتقدان ولایت سیاسی فقیه پنداشته‌اند ؛ صرفاً به معنای قیّومیّت و محجوریت نبوده بلکه در بردارنده معنای مدیریت اجتماعی ، اداره حکومت و زمامداری است و در ادامه بیان شده است که، مقصود از «مطلقه»، شمول و مطلق بودنِ نسبی است ، در مقابل سایر ولایت‌هایی که جهت خاصی در آن‌ها لحاظ شده و محدوده خاصی دارند و اینکه شعاع ولایت مطلقه، مربوط به شؤون عامه و مصالح امت است ،که خود تقیید در عین اطلاق است}, keywords_fa = {ولایت مطلقه فقیه,قانون اساسی,جمهوری اسلامی}, url = {https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_114086.html}, eprint = {https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_114086_d0be347c5763594b5959ae909d6c8335.pdf} } @article { author = {karimi beiranvand, masood}, title = {A Comparative introduction to the Theories of the Ideal Kingdom in Ancient Iran and Islamic Ruling in Modern Iran}, journal = {The Journal of Political Thought in Islam}, volume = {6}, number = {20}, pages = {115-138}, year = {2019}, publisher = {پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی}, issn = {2423-7973}, eissn = {2588-4999}, doi = {}, abstract = {Politics and Government in Iran for many centuries has been intertwined with the idea of Monarchy. On the other hand, despite the short life of the theory of Faqih governance in practice, it has the great intellectual, historical and psychological roots in the population of Iran and It is a sort of reproduced the idea of an Islamic state. Now the question has attracted researchers' attention is what is it the relationship between the traditional theory Kingdom (ideal kingdom) and the new theory of Islamic rule (Faqih governance)? To answer this question, these two Intellectual system have been explained and compared according to the four elements of the political context of cognitive thought of John Morrow (goals, authority, reservation or protest). The overall result of the study is that obvious and fundamental differences between the two governance there in all four axis and thus the similarity and unity between the political systems both in the field of view and in the field of history does not make sense.}, keywords = {Political Theory. Ancient Iran,Ideal Kingdom.Islamic governor,Faqih governance}, title_fa = {درآمدی مقایسه‏ ای بر نظریه های شاهی آرمانی ایران باستان و حکومت اسلامی ایران معاصر}, abstract_fa = {برخی از مستشرقین اندیشه امامت شیعی را ناشی از علاقه باستانی ایرانیان به تفکّر شاهی آرمانی دانسته و برآمدن سلاطین ایرانی در چارچوب خلافت اسلامی را در راستای همین نگاه اقتدارگرایانه و ظلّ‌اللّهی ایرانیان به فرمانروایان ارزیابی کرده‌اند. همچنین نویسندگانی نیز پس از انقلاب از سنخیت نظریه حکومت شیعی معاصر (ولایت‌فقیه) با نظریه سیاسی شاهنشاهی سخن گفته‌اند و در نتیجه ولایت‌فقیه را نوعی بازتولید حکومت پادشاهی در قامت اسلامی معرفی کرده‌اند. از‌آنجا‌که همگونی دو نظام سیاسی ریشه در سازگاری تئوریک آنها با هم دارد، لذا برای سنجش مدعیات بالا به این پرسش پرداخته‌ایم که رابطه‌ی آن نظریه‌ی سنّتی پادشاهی (شاهی آرمانی) با این نظریه‌ی جدید حکومت اسلامی (ولایت فقیه) چیست؟ در پاسخ با استفاده از روش تحقیق اسنادی و براساس چارچوب اندیشه-شناختی جان مارو، این دو سامان فکری در چهار محور امر سیاسی (اهداف، مرجعیت، تحدید و اعتراض) کالبدشکافی و مقایسه شده‌اند. نتیجه‌ی حاصل‌شده این است که با وجود تفاوت‌های آشکار و اساسی میان دو الگوی حکومتی در هر چهار محور پژوهش، شباهت و اتحاد بین آنها چه در ساحت نظر و چه در عرصه تاریخ وجه منطقی ندارد.}, keywords_fa = {نظریه سیاسی,ایران باستان,شاهی آرمانی,حکومت اسلامی,ولایت فقیه}, url = {https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_114087.html}, eprint = {https://andishehsiyasi.ri-khomeini.ac.ir/article_114087_04c3576aa27b1664c5dbb6101ab3e1be.pdf} }